بهروز کمالوندى سخنگوى سازمان انرژى اتمى درباره گزارش فصلى آژانس مبنى بر  اینکه میزان ذخایر اورانیوم کم غناى ایران کمتر از محدوده تعیین شده در برجام است اظهار داشت: گزارش آژانس نشان می‌دهد ایران نسبت به تعهدات خود پایبند بوده است.
 
وى افزود: از جمله این تعهدات میزان ذخایر اورانیوم کشور بوده که نباید بیش از ٣٠٠ کیلوگرم باشد لذا در این گزارش میزان ذخایر ایران ١٠٠ کیلو گرم اعلام شده است.
 
کمالوندى ادامه داد: در طول دو ماه گذشته اختلاف محاسباتى وجود داشت که به آن اشاره شد و مبناى محاسبه کشورمان از سوى آژانس مورد پذیرش قرار گرفت به همین دلیل کار PIT (نوعى انبارگردانى) که مربوط به محاسبه مواد می شود به تاخیر انداخته شد تا آژانس نحوه محاسبه ایران را بپذیرد.
 
سخنگوى سازمان انرژى اتمى گفت: این موضوع باعث شد وارد مرحله جدیدى بنام eupp شویم که مربوط به کار تخلیه مواد در لوله‌ها و مخازن می شود بر این اساس در حالت تخمینى ١١٨ کیلوگرم اورانیوم غنى شده مورد محاسبه آژانس بود، اما ما میزان آن را از ١١٨ کیلوگرم کمتر می دانستیم.
 
وى با اشاره به دلیل میزان ذخایر اورانیوم کم غناى ایران تاکید کرد: در حال حاضر علت این امر آن است که وارد فرایند توافق شده eupp شدیم که این فرایند ظرف چند هفته اینده به پایان می رسد و پس از آن نتیجه حاصل شده با میزان فعلى مورد محاسبه قرار می گیرد. مطابق قوانین آژانس زمانى که وارد این فرایند می شویم عدد تخمینى صفر محاسبه شده و به همین دلیل کاهشی ایجاد می شود که پس از طى این فرایند خروجى آن به میزان فعلى اضافه خواهد شد.
 
کمالوندى تصریح کرد: تزریق گاز به IR8 تحولى بسیار مهم بود که در گزارش آژانس هم به آن اشاره شده است.
 
وى افزود: تستهاى مکانیکى IR8 طى سه سال گذشته انجام شده و ورود آن به مرحله گازى تحولى مهم شناخته می شود.
 
سخنگوى سازمان انرژى اتمى با اشاره به ورود اورانیوم به کشور خاطرنشان کرد: ٢٥ تن محموله وارد کشور شده و ٥ کیلو گرم مواد ٢٠ درصدى که در روسیه هم به امانت بود وارد کشور شد در واقع این مسائل نشان دهنده پای‌بندى ایران به تعهدات بوده و کار تحقیق و توسعه ایران به خوبی در حال پیشرفت  است. 
 
کمالوندى یاداور شد: ایران و طرف هاى مقابل در بحثهاى فنى نسبت به تعهدات خود پایبند هستند.