به گزارش پارس به نقل از فارس، « کمال هلباوی» سخنگوی سابق جماعت اخوان المسلمین مصر در اروپا و دبیرکل مرکز وحدت اسلامی تاکید کرد که روابط ایران و مصر درحال حاضر مرحله انتقالی را سپری می کند که در جریان آن مصر در معرض فشارهای خارجی و داخلی است تا گامی در راه پیشرفت این روند برندارد.

هلباوی با اشاره به اهمیت روابط سه کشور ایران و مصر و ترکیه و منافعی که این رابطه می تواند، برای مصر به همراه داشته باشد، گفت: این مایه ننگ است که مصر دارای روابطی با رژیم اشغالگر اسرائیل باشد و نپذیرد که دارای مناسباتی مستحکم با دولت ایران باشد.

هلباوی درباره بیم و هراس سلفی های مصر از روابط تهران – قاهره و ازسر گیری این روابط گفت: بیم و هراس هایی که درباره اشاعه تشییع در مصر به عنوان بازتاب از سرگیری روابط ایران و مصر بیان می شود، دارای هیچ پایه و اساس درستی نیست و تنها بر خیالات و توهمات بنا نهاده شده است.

سخنگوی سابق جماعت اخوان المسلمین مصر در اروپا در ادامه تاکید کرد که مذهب اهل تسنن مذهبی قوی و ریشه دار و اصیل در میان مردم مصر است و بسیار سخت است که بتوان آن را با مذهی دیگری تغییر داد.

وی گفت: بخشی از این اعتراض ها سیاسی است و با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس ارتباط دارد که دارای روابطی با جریان سلفی مصر هستند و می خواهند منافع خود در مصر را تامین کنند.

هلباوی درباره اوضاع کنونی جاری در داخل مصر نیز گفت: به دلیل نبود هماهنگی و توافق سیاسی پس از پیروزی « محمد مرسی» ، رئیس جمهوری مصر، این کشور مرحله عدم ثبات و استقرار را سپری می کند، این درحالی است که باید توجه داشت، مرسی تاکنون نتوانسته به بسیاری از وعده های انتخاباتی خود عمل کند و این بر جایگاه مردمی وی و همچنین جماعت اخوان المسلمین مصر تاثیر منفی خواهد گذاشت و بر تنش موجود در کشور می افزاید.