محمدمهدی مفتح عضو کمیسیون برنامه و بودجه درباره میزان تأثیرگذاری درآمدهای حاصل از نفت در لایحه بودجه 96، گفت: لایحه بودجه 96 نسبت به سال 95 رشد داشته لذا گزارش کمیسیون تلفیق بودجه 96 نیز به نسبت لایحه دولت رشد داشته است.
 
وی تصریح کرد: درآمدهای دولت از 3 بخش مالیات، نفت و سایر درآمدها ایجاد می‌شود، کاری که در بودجه 96 انجام شده مستقل کردن آن از نوسانات درآمد نفت است به طوری که 100 هزار میلیارد تومان به طور ثابت از درآمد نفت به بودجه کشور اختصاص یافته است البته در درآمدهای مالیاتی نیز رشد داشته‌ایم اما این به این معنی نیست که مالیات هر فرد افزایش یافته بلکه دولت مکلف شده پایه‌های مالیاتی را توسعه دهد بنابراین با افزایش میزان درآمدهای مالیاتی، اتکا به نفت در بودجه 96 کاهش پیدا کرده است.
 
مفتح با بیان اینکه دولت باید جلوی فرار مالیاتی را بگیرد، افزود: ما برای این کار ضمانت اجرایی گذاشته‌ایم و به کارکنان حوزه مالیات براساس کوششی که برای گرفتن مالیات انجام دهند، پاداش درنظر گرفته شده است.
 
وی در پایان با اشاره به بند 18 سیاست‌های اقتصاد مقاومتی گفت: در سالهای قبل براساس پیش‌بینی قیمت فروش هر بشکه نفت و قیمت دلار، ما بودجه ریزی داشتیم اما امسال این ارتباط قطع شده و مبلغ ثابت 10 هزار میلیارد تومان به عنوان درآمدهای حاصل از فروش نفت در نظر گرفته شده است.