سلمان خدادادی عضو هیئت نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا در استان آذربایجان شرقیبا اشاره به روند پنجمین دوره انتخابات شوراها، اظهار داشت: شوراها، پارلمان  محلی تلقی می‌شوند که وظیفه آنها پیگیری مسائل محل، شهر، شهرستان و روستاها است. لذا بر این اساس جهت‌گیری اصلی شوراها نباید سیاسی باشد، این همان اصلی است که هیئت‌های نظارت بر انتخابات شوراها باید در نظر داشته باشند.

وی افزود: چهره‌های برجسته کاردان، فنی، کسانی که با خدمات شهری و مدیریت شهری آشنایی دارند و به مشکلات شهر واقف هستند باید کاندیدای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا شوند و چهره‌هایی که به دنبال فعالیت‌های سیاسی هستند از حضور در شوراها امتناع کنند.

خدادادی با بیان اینکه بهتر است افرادی که انگیزه خدمت به مردم را دارند کاندیدای انتخابات شوراهای شهر و روستاها شوند، تاکید کرد: باید افراد متدین، متعهد و معتقد به نظام جمهوری اسلامی ایران، قانون اساسی و ولایت فقیه وارد شوراها شوند.

وی با تاکید بر اینکه هیئت نظارت بر انتخابات شوراها از نظرات، منابع و مستندات مراجع چهارگانه برای تایید صلاحیت کاندیداها استفاده می‌کند، گفت: علاوه بر استفاده از نظرات مراجع چهار‌گانه، هیئت‌های اجرایی و هیئت‌های نظارت در صورتی که گزارشی در مورد یک کاندید به هیئتهای نظارت ارجاع شود به آن رسیدگی می‌کنند.

خدادادی گفت: قطعا هیئت‌های نظارت بر انتخابات‌ها شوراهای شهر و روستا از ورود افراد مسئله‌دار به شوراها جلوگیری می‌کنند.

شورای نگهبان در جلسه ششم مرداد امسال این نهاد با پیشنهاد وزارت کشور برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای شهر و روستا در روز 29 اردیبهشت‌‌ماه سال آینده موافقت کرد.

همچنین وزارت کشور بنا به تقارن ایام خردادماه با ماه مبارک رمضان به شورای نگهبان پیشنهاد کرده بود که انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای شهر و روستا زودتر از موعد مقرر برگزار شود که شورای نگهبان با این پیشنهاد موافقت کرد.

پیشتر، در جلسه‌ای محمد محمودی شاه‌نشین به عنوان رئیس، محمد جواد کولیوند به عنوان نایب رئیس، فرهاد تجری به عنوان سخنگو و بهرام پارسایی نیز به عنوان دبیر هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا انتخاب شده‌اند.

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان نیز پیشتر گفته بود که دولت تلاش دارد انتخابات شوراهای شهر و روستا را به صورت الکترونیک برگزار کند.