علی‌اکبر ولایتی در حاشیه هم‌اندیشی مهمانان خارجی شرکت‌کننده در مراسم سی‌و هشتمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در جمع خبرنگاران با بیان این که در این همایش قریب چهارصد نفر از علما و اندیشمندان و فرهیختگان در سالگرد پیروزی انقلاب به تهران آمده‌اند، گفت: این گردهمایی برای هم‌اندیشی در امر بیداری اسلامی است.

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی افزود این میهمانان از نهضت‌های مختلف مرتبط با جهان اسلام و بیداری اسلامی هستند که سخنرانی‌های مختلفی انجام می‌دهند و نتیجه این سخنرانی‌ها و هم‌اندیشی‌ها در نهایت جمع‌بندی می‌شود و برای ترسیم چشم انداز آینده برای مبارزه مسلمانان در جهت وحدت اما اسلامی و مقابله با دشمنان اسلام خواهد بود.

ولایتی ادامه داد: آنچه مسلم است در بیداری اسلامی، همه کشورهایی اسلامی و همه کشورهای مسلمان در طول تاریخ معاصر و گذشته نقش داشته‌اند و امروز پرچم‌دار بیداری اسلامی جمهوری اسلامی ایران است و بنیان‌گذار موج جدید بیداری اسلامی حضرت امام بودند که ادامه این راه بر عهده مقام معظم رهبری است.

او با بیان اینکه در حقیقت میهمانان از کشورهایی مختلف اسلامی به دعوت جمهوری اسلامی و دبیرخانه مجمع بیداری اسلامی به ایران می‌آیند تا آخرین تحولات جهان اسلام مورد گفت‌وگو قرار گیرد، اظهار کرد: به دنبال این هستیم که در این هم اندیشی بتوانیم شاهد وحدت کلمه بیشتری میان فرهیختگان جهان اسلامی در مقابل سیل عظیم توطیه‌هایی که علیه مسلمانان شکل گرفته‌، باشیم. تجلی این توطئه‌ها را در عراق و لبنان و یمن وافغانستان می‌بینیم. نتیجه هم‌اندیشی و تبادل نظرها موجب این شده است که هرچه بیشتر مثل گذشته ملت‌های مسلمان به سمت وحدت و هم بستگی بروند.

ولایتی خاطر نشان کرد : برعکس آنچه که دیگران و دشمنان اسلام تبلیغ می‌کنند برای جلوگیری از تفرقه واضح است که هرچند وقت یک بار این هم اندیشی‌ها تکرار شود. امروز هم شاهدیم که از کشورهای مختلف و نهضت‌های مختلف فلسطین و لبنان و سوریه و ترکیه و روسیه و سایر کشورهایی که یا مسلمان هستند یا اقلیت‌های مسلمان دارند، سخنرانی کردند. نتیجه این گردهمایی انشالله نزدیک تر شدن مسلمانان و همفکری هر چه بیشتر خواهد بود.

او در مورد کمک ایران به فلسطین گفت: بدون تردید با الهام گرفتن از انقلاب اسلامی است که ما شاهد انتفاضه‌های مختلف بودیم و اینکه ملت فلسطین توانسته گام‌های بلندی در مقاومت بردارد و غزه این بخش از سرزمین مقدس فلسطین را آزاد کنند و آمادگی برای مبارزه و آزادی بقیه سرزمین‌های اسلامی دارند. بدون تردید وضعیت فلسطینی‌ها بعد از انقلاب اسلامی به مراتب از قوی‌تر از قبل از پیروزی انقلاب است.