مقام های آمریکایی و منابع کنگره تاکید کردند: دولت ترامپ قصد دارد به سرعت بسته مربوط به تسلیحات مهم برای عربستان سعودی و بحرین را تصویب کند.

باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا در ماه های پایانی دوره ریاست جمهوری اش، به علت نگرانی های مربوط به وضعیت حقوق بشر در این دو کشور، با تصویب بسته تسلیحاتی مخالفت کرده بود.

در حالی که کاخ سفید حاضر به اظهارنظر مستقیم در این باره نشده است ولی یک مقام آمریکایی آگاه گفته است که دولت جدید آمریکا قصد دارد بسته فناوری مربوط به موشک های دقیق هدایت شونده را برای ریاض و یک قرارداد چند میلیارد دلاری را برای فروش جنگنده های اف 16 به بحرین تصویب کند.

این قراردادهای نظامی در صورت تصویب نهایی نشانگر اولویت های دولت جدید آمریکا خوهد بود. یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود در این باره گفت: فروش های مهمی برای متحدان کلیدی در خلیج فارس وجود دارد، کشورهایی که با تهدید ایران روبرو هستند و می توانند سهم مهمی در مقابله با داعش داشته باشند.

وی افزود: در حالی که دولت اوباما با این قراردادها مخالفت کرده بود، دولت جدید آمریکا به زودی تصمیم گیری خواهد کرد و پیش بینی من این است که این قراردادها را تصویب می کند.

پنتاگون نیز حاضر به اظهار نظر نشده ولی منابع کنگره آمریکا اعلام کردند که دولت به راحتی می تواند بر مقاومت نمایندگان کنگره غلبه کند، جایی که برخی جمهوریخواهان و دموکرات‌ها خواستار اعمال محدودیت بر فروش تسلیخات به ریاض به خاطر نگرانی های مربوط به وضعیت حقوق بشر، شده اند.