محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت ظهر امروز در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه شما از فعال کردن واحدهای تولیدی و صنعتی در اقصی‌نقاط کشور از جمله نقاط مرزی خبر داده‌اید و متأسفانه اخیرا شاهد کشته شدن تعدادی از کولبرها بوده‌ایم، آیا تمهیدات ویژه‌‌ای برای اشتغال آنها اندیشیده‌اید یا خیر، گفت: اینکه حادثه‌ای اتفاق افتاده و برای همه هم ناراحت‌کننده است متأسفانه در این کشور 80 میلیونی این حوادث را داریم. بالاخص اینکه این‌ کولبرها از مسیرهای غیر معمول و جایی که جلوی چشم مأمورین و مرزبانان نباشد حرکت کردند و متأسفانه این اتفاق افتاده است و دو نفر از بین رفته‌اند.

وی در ادامه افزود: دو هفته پیش هم عرض کردم که کولبری چیز مطلوبی نیست، کولبری یعنی حمالی ما که نباید خدای نکرده مرز نشینان‌مان را وادار به این کار کنیم. این قاچاقچیان هستند که کالا می‌خواهند بیاورند و حقوق دولت را پرداخت نکنند بنابراین می‌روند و یک عده را اجیر می‌کنند و پول شاید بیش از معمول می‌دهند که این‌ها را وادار کنند که این کارها را انجام دهند. 

وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت تأکید کرد: ما باید کاری کنیم که اشتغال در مرزها به اندازه کافی ایجاد شود و این چیزی است که داریم دنبال می‌کنیم. البته این کار تنها به عهده ما نیست بلکه بخش کشاورزی، توسعه روستایی و ... در این امر دخیل هستند. من فکر می‌کنم که بهتر است ما بازارچه‌های مرزی را که تعدادشان حدود بیست بازار است را فعال‌تر کنیم که واردات از طریق بازارچه‌های رسمی به صورت رسمی بیاید. بازارچه های رسمی هم اغلب حدود 10 درصد تخیف حقوق و سود بازرگانی دارند. می‌توانند این امتیاز را مرزنشینان عزیز ما از آن بهره‌مند شوند و کالا از مرز به صورت قانونی وارد شود. به هر صورت این کولبرها نیستند که قاچاق می‌کنند بلکه یک عامل انتقال هستند زیرا آنهایی که آن سمت مرز نشسته اند و در اینجا کار تجارت انجام می‌دهند اینها مقصر هستند.