بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در رابطه با موضوع قرارداد با شرکت سیتروئن نامه‌ای به نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت نوشت.

در این نامه آمده است: پس از قرارداد ایران خودرو با شرکت پژو-سیتروئن و تشکیل شرکت ایکاپ، سایپا نیز قرارداد فروش 50 درصد از سهام سایپاکاشان به گروه خودروسازی پژوسیتروئن را امضا کرده است. با توجه به محرمانه بودن مفاد این قرارداد، ابهامات و سوالات متعددی برای کارشناسان و ناظران صنعت خودرو پدید آمده است که سبب نگرانی‌ها درباره پایمال شدن اصول اقتصادمقاومتی و تضییع حقوق مردم شده است. بدون شک شفاف‌‌سازی نقاط ابهام و سوالاتی که در ادامه به آن اشاره می‌شود موجب کاهش نگرانی‌های دلسوزان صنعت خودرو و اقتصاد کشور خواهد شد.

بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در این نامه عنوان کرد: هرچند وزارت صنعت سعی دارد در سطح رسانه‌ها سیتروئن را دومین شرکت فرانسوی معرفی کند که وارد مشارکت با شرکت‌های داخلی شده است ولی  شرکت پژو در سال 1976 89.95 درصد از سهام سیتروئن را خریداری کرد و هم اکنون این شرکت، خودروهای خود را تحت سه برند پژو، سیتروئن و دی اس تولید می‌کند و یک هیات مدیره و مدیر عامل واحد، آن را کنترل می‌کند. کما اینکه ایران‌خودرو و سایپا قراردادهای خود را با یک نفر-کارلوس تاوارس- امضا کرده‌اند.

در ادامه این نامه اعلام شد: در نتیجه ایران‌خودرو و سایپا همزمان با پژو قرارداد داشته و این مسئله موجب  عمیق‌تر شدن انحصار در بازار خودرو می‌شود. در چنین شرایطی، شرکت پژوسیتروئن با دو بازوی ایران‌خودرو و سایپا، بازار خودرو کشور را مدیریت می‌کند که این مسئله با قوانین و دستور العمل‌های متعددی از جمله ماده44 قانون اجرای اصل44قانون اساسی، بند ج از فصل دوم ماده 2 قانون حمایت و تشویق سرمایه گذاری خارجی و دستورالعمل صدور جواز تاسیس برخی رشته‌های صنعتی که توسط وزیر صنعت در 16 مرداد 1393 ابلاغ شده است در تناقض است.

بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر خطاب به نعمت‌زاده آورده است: جنابعالی به آفات متعدد همکاری همزمان ایران‌خودرو و سایپا با یک شرکت خارجی آگاهید کما اینکه در حاشیه نمایشگاه مطبوعات، مشکلات ناشی از تعامل همزمان رنو با دو خودروساز داخلی را دلیل ورود مستقیم ایدرو در تعامل با رنو عنوان کردید. حال سوال این‌جاست که با علم به این آفات و مفاسد چرا دربرابر انعقاد قرارداد پژوسیتروئن با ایران خودرو و سایپا سکوت پیشه کرده‌اید؟

در ادامه این نامه عنوان شده است: شرکت سایپا برای واگذاری 50 درصد از سهام سایپاکاشان به پژو فقط 168 میلیون دلار مطالبه کرده است. این در حالی‌ است که بر اساس مستندات منتشره در سایت کدال، برای احداث این کارخانه معادل 500 میلیون دلار هزینه شده است. سایپاکاشان که همواره سودآور بوده و بدهی قابل توجهی نیز ندارد، مجهزترین و به‌روزترین کارخانه تولید خودرو ایران است. علاوه بر این پژوسیتروئن با تصاحب این کارخانه از فروش محصولاتش به علت بازار انحصاری نیز اطمینان خواهد داشت.

در این نامه آمده است: آیا شرکت پژو غرامتی که قرار بود به ایران‌خودرو- آن هم به صورت غیرنقد- بپردازد را از طریق تصاحب ارزان‌قیمت سایپاکاشان دوباره به دست نیاورده است؟ چرا کارخانه سایپاکاشان که با خون دل و طی 6 سال احداث شده است را به ثمن بخس به پژو واگذار می‌کنید؟

بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در نامه خود آورده است: بر اساس قرارداد پژو-سیتروئن با ایران خودرو، خودروهای 208،2008 و 301 و قرارداد این شرکت فرانسوی با سایپا خودروهای الیزه و  C3-xrآماده تولید در ایران خواهند شد. نکته قابل توجه این است که تمامی این خودروها دارای پلت فرم PF1 هستند که این همان پلت فرم به کار گرفته شده در خودرو 206 است که طبق اعلام وزارت صنعت بیش از 70 درصد قطعات آن داخلی سازی شده است. بنابراین از منظر قطعه‌سازی آورده زیادی برای کشور ندارد. از سوی دیگر با توجه به اینکه قرار نیست خودروی مشترکی طراحی شود، از منظر توانایی طراحی نیز انتقال فناوری وجود نخواهد داشت. بنابراین قرارداد پژو-سیتروئن با سایپا چه ارزش افزوده‌ای در حوزه فناوری برای صنعت خودرو ایجاد می‌کند؟ این در حالی است که بر اساس تاکیدات مقام معظم رهبری پایه اصلی هر قرارداد خارجی باید انتقال فناوری باشد.

در این نامه آمده است: با توجه به برنامه‌ریزی وزارت‌خانه مطبوع حضرتعالی، دست گروه سایپا از دو کارخانه سایپا کاشان و بن رو  برای توسعه محصول بومی کوتاه خواهد شد. زیرا این دو کارخانه که کارخانه‌های جدیدالتاسیس و به روز کشور هستند را برای تولید خودروهای فرانسوی در نظر گرفته‌اید و فقط کارخانه قدیمی سایپا در تهران را برای تولید خودروهای وطنی باقی‌گذاشته‌اید. با این روند آیا انتظار دارید سند توسعه صنعت خودرو در افق 1404که بر تولید 1.5 میلیون دستگاه خودرو با نمانام داخلی تاکید می‌کند محقق شود؟

بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر اعلام شد: جریان دانشجویی با توجه به وظایف ذاتی خود در مطالبه‌گری تخصصی، تا دریافت پاسخ شفاف و قانع‌کننده در راستای استیفای حقوق مردم و تحقق اقتصاد مقاومتی، دست از مطالبه و پیگیری این موضوع برنخواهد داشت.