به گزارش پارس ، فارس به نقل از « شبکه تلوزیونی نور افغانستان» ، « ابراهیم ازهر» معاون وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان روز گذشته در یک نشست خبری در کابل درخصوص افزایش کشت و قاچاق مواد مخدر در ولایت های ناامن افغانستان گفت: یکی از عوامل اصلی این افزایش، عدم همکاری نیروهای خارجی است.

به گفته وی، افزایش تعداد معتادان مواد مخدر در افغانستان و افزایش تقاضای هروئین در سطح منطقه و جهان نیز از جمله عواملی است که در گسترش کشت و قاچاق مواد مخدر نقش داشته است.

به اعتقاد این مسئول افغان، تا هنگامی که راه حل مناسب برای از بین بردن این پدیده ها جستجو نشود، برای دولت افغانستان دشوار خواهد بود که کشت و قاچاق مواد مخدر را کاهش دهد.

ازهر افزود: تلفات انسانی نیروهای دولتی افغانستان در نابودسازی کشت خشخاش در ولایت های جنوبی به بیش از ۱۳۱ نفر رسیده است که این آمار نسبت به سال گذشته ۲ برابر افزایش را نشان می دهد.

به گفته معاون وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان، ولایت های هلمند، قندهار، فراه و بدخشان از جمله ولایاتی هستند که بیش ترین میزان خشخاش را در سال جاری کشت کرده اند و دلیل افزایش آن نیز نبود امنیت در مناطق نامبرده است.

این مقام دولتی تأکید کرد که گروه طالبان از کشت و قاچاق مواد مخدر حمایت می کند و در بسیاری موارد بر سر این مسئله با دولت افغانستان در جنگ بوده، زیرا مافیای مواد مخدر و القاعده از یک منشأ آب می خورند.

نگرانی ها در زمینه افزایش کشت مواد مخدر و خشخاش در افغانستان در حالی مطرح می شود که افغانستان هنوز هم ۸۰ درصد مواد مخدر جهان را تولید می کند و بزرگترین تولید کننده مواد مخدر در جهان است.