سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه در بیانیه خود با مطرح کردن اظهاراتی مضحک مدعی شد آمریکا «به خوبی از فعالیت‌های طولانی‌مدت، تحریک‌کننده و غیرمسئولانه ایران آگاه و در خصوص آن‌ها به شدت نگران است.»

اظهارات تونر در پی مطرح شدن ادعا‌هایی در رسانه‌های آمریکایی درباره آزمایش یک موشک میان‌برد بالستیک از سوی ایران در روز یکشنبه، عنوان می‌شود.

تونر در ادامه ادعا‌های خود افزود ایران باید قطعنامه 2231 سازمان ملل را به طور کامل اجرا کند؛ قطعنامه‌ای که بخشی از توافق هسته‌ای نیست اما «از ایران می‌خواهد فعالیتی در خصوص موشک‌های بالستیک که قادر به حمل سلاح‌های هسته‌ای هستند، انجام ندهد.» به ادعای او، این قطعنامه آزمایش موشک‌های بالستیک مجهز به این فناوری را نیز شامل می‌شود.

دیروز همچنین شورای امنیت سازمان ملل به درخواست اسرائیل و آمریکا جلسه‌ای در خصوص آزمایش ادعایی موشک بالستیک ایران، پشت درهای بسته برگزار کرد. «نیکی هالی»، سفیر آمریکا در سازمان ملل در این خصوص مدعی شد: «این وضع کاملاً غیر قابل قبول است. ما واکنش مناسبی نشان خواهیم داد... صدای بلندی خواهیم داشت.»

به گفته مقامات ایرانی، دولت دونالد ترامپ می‌کوشد با مطرح کردن ادعا‌هایی از این دست، افکار عمومی را از اقدامات مهاجرتی و اسلام‌ستیز رئیس‌جمهور آمریکا منحرف کند.