به گزارش پارس به نقل از ایسنا، ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا که نقش کلیدی در مذاکرات اخیر ایران و گروه 1+5 در لوزان سوییس ایفا کرده است انتقادات علیه بیانیه مشترک میان این کشورها را رد کرد و گفت: این یک توافق خوب است چون خواسته‌های ما برای مسدود کردن تمام راه‌های ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را برآورده می‌کند.


بر اساس گزارش رادیو ملی آمریکا، مونیز تصریح کرد: ما باید همیشه این مساله را در نظر داشته باشیم که زمان گریز هسته‌ای در این توافق به طور چشم‌گیری افزایش یافته است.

او ادامه داد: من هم‌چنین تاکید می کنم این مساله که افزایش زمان گریز هسته‌ای از دو ماه به دوازده ماه یک تفاوت بزرگ محسوب می‌شود.

وزیر انرژی آمریکا هم‌چنین مذاکرات اخیر را سخت توصیف کرد و گفت: زمان‌های زیادی وجود داشت که من فکر می کردم هیچ گاه نمی توانیم به این توافق دست پیدا کنیم.

وی اظهار کرد: برخی اوقات مساله مطرح شده درباره محدودیت ظرفیت تکنولوژی‌های خاص یا محدودیت تولید بود. در حالی که این اختلافات به ظاهر کوچک می‌تواند تفاوت‌های بسیار بزرگی ایجاد کند.

مونیز هم‌چنین در توصیف بیانیه حاصل شده میان ایران و گروه 1+5 گفت: ما به یک تفاهم مشترک دست پیدا کرده‌ایم اما ممکن است در روایت‌های‌مان بر روی بخش‌های متفاوتی از آن تمرکز کنیم.