به گزارش پارس به نقل از فارس، حجت الاسلام و المسلمین علی فلاحیان عصر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان همدان با بیان اینکه مردم در انتخابات پیش رو مثل همه انتخابات دیگر با شور شرکت می کنند اظهار داشت: مردم در این انتخابات هم مثل گذشته به نامزدی که مورد پسند آنها باشد رأی خواهند داد.

*من در انتخابات مستقل و اصولگرا هستم

وی در ادامه در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا شما اصولگرا هستید و در این انتخابات مستقل شرکت کردید؟ ابراز داشت: من از طیف اصولگرایان هستم و همه کسانی که از این طیف در انتخابات حضور دارند قرار گذاشتیم در انتخابات شرکت کنند و در نهایت جامعتین که مرجع اصولگرایی است یک یا چند نفر از نامزدها را به عنوان کاندیدای خود معرفی کنند.

نامزد احتمالی ریاست جمهوری افزود: در حال حاضر برخی خود را نامزد اصولگرایی معرفی می کنند در صورتی که هنوز جامعه روحانیت و جامعه مدرسین روی فرد خاصی نظر نداده و این ها خود را با این عنوان مطرح می کنند.

وی اضافه کرد: بعد از آنکه جامعتین نامزدهای خود را انتخاب کرد نوبت به دیگر افرادی که انتخاب نشدند می رسد که یا به صورت فردی در انتخابات حضور می یابند و یا اینکه از عرصه رقابت ها کنار می کشند.

فلاحیان افزود: برخی از آقایان با عجله مسائل را مطرح کردند مثل ۱+۲ که قبل از اینکه جامعتین روی فرد و یا افرادی به توافق برسند اعلام حضور کردند.

*احساس تکلیف الکی نیست/ من به هیچ کس منتسب نیستم

وی در ادامه در پاسخ به سئوال خبرنگار خبرگزاری فارس در مورد اینکه در این دوره از انتخابات چرا همه برای اعلام کاندیداتوری احساس تکلیف می کنند؟ گفت: احساس تکلیف درست است یعنی اینکه تمام مناصبی که در جمهوری اسلامی است افراد برای احراز آن خود را مطرح می کنند پس حتماً باید احساس تکلیف کنند.

نامزد احتمالی ریاست جمهوری افزود: در کشور ما احساس تکلیف شرعی و الهی است و در کشورهای دیگر که مسائل دینی خیلی مطرح نیست حضور در انتخابات را تکلیف ملی می دانند.

وی ادامه داد: هر کسی که احساس می کند می تواند به مردم در هر پستی خدمت کند وظیفه ملی و شرعی دارد که خود را در معرض انتخاب قرار دهد.

فلاحیان در ادامه با بیان اینکه کاندیداها باید دارای برنامه ای مفید برای جامعه باشند تصریح کرد: احساس تکلیف الکی نیست و یک تکلیف کلی وجود دارد همه کسانی که فکر می کنند می توانند پستی را از طریق انتخابات به دست آورده و به مردم خدمت کنند مکلف به اعلام حضور هستند.

وی اضافه کرد: احساس تکلیف به صورت خاص این گونه است که فردی نسبت به دیگران توانایی بیشتری دارد و این شخص موظف به مطرح کردن خود است و یا در مواقعی فرد می داند که دیگران از او توانمندتر هستند این شخص نیازی به اعلام حضور ندارد و یا در صورتی که با دیگران در حالت مساوی قرار داشت می تواند مطرح کند یا که وارد عرصه رقابت ها نشود.

*در مواضع سیاسی با هاشمی تفاوت دارم

نامزد احتمالی ریاست جمهوری در ادامه خاطرنشان کرد: احساس تکلیف یک مسئله اساسی در همه جای دنیا است و هر کس باید به کشور خود خصوصاً در مهم ترین موضوع کشور که اداره مملکت است خدمت کند.

وی ادامه داد: افراد یا به صورت رأی دهنده و یا نامزد انتخاباتی وظیفه ملی و شرعی دارند که در انتخابات شرکت کنند چرا که یک کشور پیشرفته بر اساس آراء مردم، قانون و شرع اداره می شود.

فلاحیان در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار خبرگزاری فارس مبنی بر اینکه آیا شما به هاشمی منتسب هستید؟ با بیان اینکه من هشت سال در دوره سازندگی وزیر بودم بیان داشت: با توجه به اینکه وزیر دولت هاشمی بودم منتسب به کابینه او هستم اما به لحاظ وضعیت موجود که هاشمی در اواخر آن دوران حزب سازندگی تشکیل دادند من عضو آن حزب نشدم و در موضع گیری های وی نیز دخالتی نداشتم و در مواضع سیاسی با هاشمی تفاوت دارم.

وی اذعان کرد: افرادی تلاش کردند با توجه به رقابت های موجود بنده را به هاشمی منتسب کنند و علت این تلاش این است که آنها منافع بین گروهی داشتند، در صورتی که بنده از نظر سیاسی مستقل و از لحاظ طیفی اصولگرا هستم.

*به نفع کسی کنار نمی روم

نامزد احتمالی ریاست جمهوری در ادامه تأکید کرد: در حال حاضر نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری هستم که جامعه روحانیت و جامعه مدرسین مرا به عنوان نامزد معرفی و حمایت کرد.

وی افزود: هر کسی که در انتخابات شرکت کند من به نفع هیچ کس کنار نمی کشم.

*از بداخلاقی بسیار ضربه دیده ایم

فلاحیان در ادامه در جواب دیگر سئوال خبرنگار خبرگزاری فارس در مورد اینکه گفته است رئیس جمهور شدن و نشدن جهنم است به چه معنی است پاسخ داد: انسان در زندگی اجتماعی خود هر روز بین جهنم و بهشت قرار دارد و هر روز امتحان می شویم.

وی با بیان اینکه از بداخلاقی خیلی ضربه دیده ایم، ادامه داد: اگر به خوبی در انجام وظایف عمل کردیم به بهشت می رویم و اگر عمل نکردیم به جهنم می رویم.

*کنترل تورم مهمترین برنامه اقتصادی من است

نامزد احتمالی ریاست جمهوری در ادامه به سئوال دیگری در باره اینکه پنج برنامه اقتصادی شما در صورت تشکیل دولت چیست؟ بیان داشت: یکی از برنامه های اقتصادی من کنترل تورم، تثبیت قیمت ها و کاهش نقدینگی است و دیگری ایجاد اشتغال با گرایش فارغ التحصیلان دانشگاهی است.

وی ادامه داد: هدایت صنعت کشور به سوی فراصنعتی (هایتک) ، افزایش صادرات محصولات صنعتی، کشاورزی و خدمات فنی از دیگر برنامه های من است، سیاست ما در صادرات به این شکل خواهد بود که صادرات مواد خام ممنوع می شود.

فلاحیان با بیان اینکه واردات مواد خامی که در کشور وجود ندارد باید آزاد باشد، ابراز داشت: صادرات محصولات کشاورزی و صنعتی باید افزایش یابد و واردات محصولات کشاورزی و صنعتی به مواردی که نمی توانیم تولید کنیم محدود شود.

*من نظر مساعدی برای حضور هاشمی و خاتمی ندارم

وی در ادامه به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا هاشمی وارد عرصه انتخابات می شود و آیا شما در کابینه هاشمی ورود می کنید؟ ابراز داشت: در مورد آمدن هاشمی و کسانی که دو دوره رئیس جمهور بودند نظر مساعدی ندارم چون هم روح قانون اساسی و هم آنچه که در دنیا مرسوم بوده مبتنی بر این است کسانی که دو دوره رئیس جمهور بودند معمول نیست برای دور سوم رئیس جمهور شوند.

نامزد احتمالی ریاست جمهوری اذعان داشت: کسانی که دوره ریاست جمهوری را در دنیا دوران ریاست جمهوری را به مدت دو دوره چهار ساله و یا هفت ساله تدوین کردند به این نتیجه رسیدند که افراد هر چقدر توانایی و ابتکار داشته باشد در یک دوره و یا دو دوره کارهای خود را انجام می دهد.

وی افزود: علت اینکه دو دوره چهار ساله تدوین شد برای این است که فردی که نتوانسته در چهار سال اول کاری را انجام دهد در دوره دوم آن را به اتمام برساند و من فکر می کنم ورود دوباره این دو نفر موجب تنش در جامعه می شود.

فلاحیان اضافه کرد: من به نفع هاشمی کنار نمی کشم و با توجه به اینکه کارمند دولتم وظیفه دارم هر جایی که به ما پیشنهاد می کنند به عنوان وظیفه برای انجام وظایف حضور یابیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به فتنه ۸۸ ادامه داد: اینها یکی از محورهای وقایع انتخابات دهم و درگیری های اجتماعی بودند و با آمدن آنها ممکن است خطر و تنش ها دوباره تکرار شود.

*هدفمندی یارانه ها قانون است و باید انجام شود

نامزد احتمالی ریاست جمهوری در ادامه در جواب سئوالی در خصوص نظرش درباره هدفمندی یارانه ها گفت: یارانه ها در حال حاضر قانون شده و قیمت حامل های انرژی را افزایش دادیم و بنابراین باید یارانه ها را پرداخت کنیم.

وی با بیان اینکه دادن یارانه نقدی اگر همراه با الزامات آن باشد مفید است، ادامه داد: وقتی ما قدرت خرید مردم را افزایش می دهیم باید محصولات داخلی خریداری شود نه اینکه محصولات خارجی را وارد کنیم.

فلاحیان ادامه داد: اگر در هدفمندی یارانه ها از محصولات داخلی استفاده شود این موضوع وارد عرصه تولید می شود و موجبات رونق کارخانجات و تولیدات داخلی، افزایش اشتغال، کاهش نرخ بیکاری و ایجاد ثروت برای کشور را فراهم می آورد.

*افزایش نقدینگی و استقراض دولت از بانک مرکزی عامل تورم

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که مهمترین راهکار شما برای کنترل تورم چیست؟ بیان داشت: تورم به خاطر افزایش نقدینگی ایجاد می شود و نقدینگی به علت دو عامل یکی استقراض دولت برای هزینه های جاری خود از بانک مرکزی و یک واحد استقراض یک واحد تورم ایجاد می کند و عامل دوم سرعت گردش پول است.

نامزد احتمالی ریاست جمهوری افزود: برای کنترل تورم باید در وهله اول دولت استقراض نکند و در مرحله دوم تلاش کند که بدی های خود را به بانک پرداخت کند و سوم اینکه سرعت گردش پول را کاهش داده و برای کنترل تورم رشد اقتصادی را افزایش دهد.

وی ادامه داد: هر چقدر درصد رشد اقتصادی افزایش یابد باعث رشد محصولات کشاورزی، خدمات و صنعتی می شود و در واقع با فاصله نقدینگی کاهش قیمت کالاها کنترل می شود.

*بر اساس وظیفه وارد عرصه انتخابات شدم

فلاحیان در ادامه به این سئوال که حضور خبری شما کمرنگ است و برخی تحلیل ها می گویند شما برای گرم کردن انتخابات وارد عرصه رقابت ها شدید، تصریح کرد: من در مقاطعی در رسانه ها مطرح می شوم ولی با برنامه ریزی برای حضور مداوم و روزانه در اخبار و فعال کردن سایت های خبری این ضعف را جبران می کنیم.

وی با بیان اینکه بر اساس وظیفه وارد عرصه انتخابات شد، ادامه داد: البته گرم کردن انتخابات می تواند از اهداف باشد اما من برای اجرای برنامه های خودم آمدم.

نامزد احتمالی ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: در حال حاضر داشتن ستاد غیر قانونی است اما می توان دفاتری به صورت غیر رسمی را برای هماهنگی ها داشت و بعد از تأیید صلاحیت ستاد تشکیل می شود.

*شهر همدان به اندازه لازم رشد صنعتی نداشته است

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص آشنایی با مسائل و مشکلات همدان و راهکارهای حل این مشکلات؟ ابراز داشت: در سفرهایی که انجام می شود همه نامزدها برداشت کلی از مشکلات کشور دارند که عمده آنها بیکاری، تورم و مشکلات اداری است و هر منطقه ای باید بر اساس شرایط خود بررسی شود.

فلاحیان ادامه داد: استان همدان یک استان کشاورزی است و سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و استفاده از فناوری های نوین برای گسترش آبیاری قطره ای و اصلاح بذر به منظور افزایش واحد برداشت در هکتار باید انجام شود.

وی به مشکلات همدان اشاره کرد و یادآور شد: یکی از مسائل همدان ورود مواد روانگردان است که به مشکل اجتماعی تبدیل شده و کنترل آن در برنامه هاست.

نامزد احتمالی ریاست جمهوری اضافه کرد: با وجود اینکه نیروی کارآمد در این استان فراوان است رشد صنعتی نکرده و این در حالی است که در شهرهایی مثل ملایر رشد صنعتی خوب بوده اما در خود شهر همدان رشد لازم را ندارد.

وی بیان داشت: با توجه به اینکه همدان از دیرباز شهری فرهنگی است باید برای گسترش آموزش عالی آن سرمایه گذاری شود و با توجه به اینکه آب و هوای خوبی دارد به بخش توریسم آن نیز توجه شود.

فلاحیان در ادامه در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه نظر شما برای مشارکت زنان در اجتماع چیست؟ ابراز داشت: بانوان در تحکیم بنیان خانوداه رکن اصلی هستند و در برنامه های خود حمایت از بانوان شاغل، خانه دار برای آموزشی، فرهنگی و فراهم شدن امکانات برای گذران اوقات فراغت برنامه ریزی کردیم.

وی افزود: اگر خانمی تحصیل کرده باشد و یا در مسائل اجتماعی و سیاسی آگاهی داشته باشد در تربیت فرزندان او مؤثر است و آنها بهتر تربیت خواهند شد.

*ما طبق قانون اساسی موظف به تأمین مسکن مردم هستیم

نامزد احتمالی ریاست جمهوری به سئوالی در خصوص مسکن مهر و اینکه در دولت خود آن را ادامه خواهد داد؟ گفت: در قانون اساسی برای تأمین مسکن، شغل و درمان مناسب مردم تأکید شده که برنامه ریزی کنیم.

وی تأکید کرد: اگر مسکن مهری که دولت آمار می دهد و بر اساس این آمار مساکن ما بیش از تعداد خانوار است ما کمبودی در این زمینه نداریم و در کشور ما ۸۰ درصد مردم خانه ملکی دارند و این در حالی است که در دنیا ۴۰ درصد مردم خانه دارند.

فلاحیان با بیان اینکه معتقدم مردم باید مسکن مناسبی داشته باشند، ابراز داشت: مسکن های مهر باید استانداردهای لازم در حوزه بهداشت را داشته باشند پس باید مساکن با رعایت استانداردها اصلاح شوند.

وی ادامه داد: افراد زیادی مسکن دارند و از آن به عنوان یک کار تجاری استفاده می کنند و من شنیدم که در تهران تعداد ۳۰۰ هزار واحد مسکن خالی است که دولت با صاحبان این املاک صحبت کند که فروخته شود یا به مردم اجاره داده شود.

*سیاست من در روابط خارجی درهای باز است

نامزد احتمالی ریاست جمهوری در ادامه به پرسشی در خصوص روابط بین المللی و استفاده از نظر کارشناسان و معرفی وزرای خود چه برنامه ای دارید؟ بیان داشت: در خصوص معرفی وزرا سلیقه من این گونه نیست اگر کسی وزرای خود را معرفی کند با چندین مشکل مواجه خواهد شد.

وی افزود: یکی از مشکلات این است که وزیر معرفی شده بعداً سهم خواهی می کند و می گوید شما با معرفی من پیروز شدید و نمی توان این وزیر را مدیریت کرد، از سوی دیگر ممکن است مجلس وزیر را تأیید نکند چون در انتخاب وزیر مجلس هم سهیم است.

فلاحیان ادامه داد: در دنیا نیز چنین است که کسی وزرای خود را قبل از انتخابات معرفی نمی کند و فقط در أمریکا همراه با رئیس جمهور معاون اول معرفی می شود.

وی در ادامه با بیان اینکه در رابطه با امور بین المللی ۱۱ برنامه دارم گفت: توسعه روابط با کشورهای جهان به منظور توسعه صادرات، توسعه فرهنگ اسلامی، استفاده از فناوری ها، و ایجاد اتحادیه های سیاسی و اقتصادی از این برنامه هاست تا بتوانیم با قدرت در صحنه جهانی حضور پیدا کنیم.

نامزد احتمالی ریاست جمهوری افزود: روابط خارجی ما براساس روابط درهای باز و ارتباط گسترده با جهان است.

وی ادامه داد: پیام امام راحل و مقام معظم رهبری این است که جمهوری اسلامی در زمینه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و ساختار اداری کشوری قدرتمند باشد و در آینده مسئولیت های بیشتری بر دوش ملت ایران است.

فلاحیان به بیداری اسلامی در منطقه اشاره کرد و اذعان داشت: با بیداری اسلامی دولت های مردمی و اسلامی بر سر کار می آیند و ابرقدرت ها مثل گذشته توانایی لازم را برای اعمال نظرات ندارند و گرایش امروز به همگرایی و همبستگی منطقه ای افزایش یافته و ایران مهم ترین کشور منطقه به عنوان محور ثبات و توسعه مطرح است.

وی ادامه داد: در چند سال حوادثی که رخ داد و مشکلات اقتصادی، کاهش رشد اقتصادی، افزایش نرخ بیکاری و افزایش تورم باعث شد که من مصمم به حضور در عرصه انتخابات شوم.

*در ماجرای میکونوس جمهوری اسلامی مقصر نیست

نامزد احتمالی ریاست جمهوری در ادامه در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه در زمان مسئولیت خود یکی از وزرای جنجالی بودید و در حال حاضر هم یکی از خبرسازترین مسئولان کشور هستید و اسم شما در پرونده « آمیا» و « میکونوس» مطرح است اگر شما رئیس جمهور شوید به دادگاه لاهه و دادگاه اتحادیه اروپا چه پاسخی خواهید داد؟ ابراز داشت: دوباره زنده کردن این مطالب نشان می دهد که شما ریگی به کفش دارید.

وی اضافه کرد: من بعد از ماجرای میکونوس به آلمان رفتم و در آنجا ثابت نشده که مسئولان جمهوری اسلامی در این قضایا مقصر است در رابطه با موضوع آمیا ما مصونیت سیاسی داریم و کسانی که وزیر و رئیس جمهور می شوند به هیچ عنوان تحت تعقیب قرار نمی گیرند.

فلاحیان افزود: برای مسئولان جمهوری اسلامی از این احکام بسیاری در دادگاه های دنیا صادر شده و این نشان می دهد که فردی که علیه او این احکام صادر می شود فردی مبارز علیه استکبار است که به تعبیر امام راحل آن شخصی شجاع است که می تواند با استکبار مبارزه کند.

وی خاطرنشان کرد: ما از استکبار انتظار نداریم که از ما تعریف کند و اگر علیه ما حرکت کردند ما در جبهه حق هستیم و اگر تعریف کردند باید به خود شک کنیم و مهمترین مسئله ما این است که حقوق مردم ایران استیفا کنیم.

نامزد احتمالی ریاست جمهوری در ادامه با بیان اینکه در دنیا معادله قدرت مطرح است گفت: در سازمان ملل و شورای امنیت می گویند هر کشوری به اندازه نیروی نظامی و قدرت اقتصادی که دارد صاحب حق است و نمی گویند که حق به این مسائل ربطی ندارد.

وی ابراز داشت: من نمی گویم دوستی به کل ممنوع است اما دشمن همواره تلاش می کند با زور و شمشیر علیه ما کار کند.

*احمدی نژاد به نظر کارشناسی معتقد نیست

فلاحیان در ادامه به پرسش دیگری مبنی بر نقاط قوت و ضعف دولت احمدی نژاد گفت: تورم از جمله برنامه هایی که احمدی نژاد انجام داده که نباید ادامه پیدا کند.

وی در ادامه با بیان اینکه من معتقد به استفاده از نظرات کارشناسی هستم افزود: احمدی نژاد معتقد به استفاده از نظر کارشناسی نیست در صورتی که دولت باید بر اساس کارشناسی و مدیریت کارآمد اداره شود.

نامزد احتمالی ریاست جمهوری ادامه داد: استفاده از نظرات کارشناسی باید تقویت شود و امور را با مشارکت عمومی اداره کنیم و از همه کسانی که در رشته های خود تخصص و اطلاعات استفاده شود و در واقع اصل نظام اسلامی شورایی است.

وی در ادامه به محاسن و نقاط قوت دولت احمدی نژاد اشاره کرد و یادآور شد: نگرش و توجه دولت به سه دهک پایین جامعه که درآمد آنها برای اداره زندگی مکفی نیست و توجه به اقشار آسیب پذیر از نقاط مثبت بوده که باید تقویت شود.

فلاحیان اضافه کرد: ایشان در برخورد با استکبار و اسرائیل و کسانی که می خواهند در منطقه ایجاد تنش کنند با قدرت وارد شد و البته بخشی از این موضوع به نیروهای مسلح ما نیز مربوط می شود، اما این وضعیت باعث افزایش قیمت نفت از دوره قبل شد به طوری که از ۱۶ تا ۲۰ دلار به ۱۰۰ دلار رسید.

وی افزود: یکی از فاکتورهای مهم قیمت نفت ثبات خاورمیانه است و اگر این منطقه با ثبات باشد استکبار فکر می کند که دولت ها و مردم منطقه بی حرکت خیلی آرام و سر به زیر هستند نفت را ارزان می خرد و اگر استکبار جهانی فکر کند منطقه بی ثبات است قیمت نفت افزایش می یابد.

نامزد احتمالی ریاست جمهوری با بیان اینکه باید به سمت استفاده از انرژی های پاک برویم، ادامه داد: هوای کشور به خاطر استفاده از بنزین ددر خودروها بسیار آلوده شده و در دوره دولت فعلی بنزین با استاندارد یورو ۳ و ۴ تولید شد و با توجه به اینکه ما کشور گازی هستیم باید روی سوخت پاک گاز سرمایه گذاری کنیم.

*شورای نگهبان در خصوص کاندیداها نظر می دهد

وی در پاسخ به سئوالی در خصوص مشایی و تعداد زیاد کاندیداها در این دوره از انتخابات گفت: در مورد افراد و اینکه چند نفر باید انتخاب شود شورای نگهبان نظر می دهد و من معتقدم که تعدد کاندیداها برای انتخابات مضر نیست بلکه به پرشور شدن آن کمک می کند.

فلاحیان در پایان ابراز داشت: تعدد زیاد کاندیداها احتمال دو مرحله ای شدن انتخابات را دارد اما این موضوع مهم نیست و ما باید انتخاباتی پرشور را برگزار کنیم.