به گزارش پارس ، به نقل از فارس، محمد سعیدی کیا بعد از ظهر امروز در جمع دانشجویان دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) این شهر اظهار داشت: در آینده مردم تحت تأثیر اقتصاد نابسامان قرار گرفته و دچار مشکل می شوند که علت اصلی آن افت سرمایه گذاری است.

سعیدی کیا کاهش تولید و اشتغال را از ثمرات افت سرمایه گذاری خواند و افزود: در چنین شرایطی تزریق نقدینگی به ملت موجب ایجاد تورم در جامعه شده و بنابراین اصلاح شرایط اقتصادی موجود، نیازمند رشد سرمایه گذاری است.

وی با بیان اینکه هدایت سرمایه های نفتی به سمت تولید از ایجاد تورم جلوگیری می کند، ادامه داد: کشور ایران دارای دو منبع مالی برای سرمایه گذاری است که نقدینگی کشور به میزان ۴۵۰ هزار میلیارد تومان یکی از این منابع محسوب می شود.

وزیر سابق مسکن و شهرسازی، برنامه ریزی و سرمایه گذاری و هدایت و نظارت بر آن را وظیفه دولت دانست و خاطر نشان کرد: همان طور که مقام معظم رهبری سال گذشته را به عنوان تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی نامگذاری کردند، باید سرمایه از سوی دیگران نیز یک ارزش شناخته شود؛ چراکه اساس اقتصاد در جامعه اسلامی، فعالیت اقتصادی همه افراد متناسب با توان آنان است.

سعیدی کیا ثبات و شفافیت قوانین سرمایه گذاری را در راستای توسعه آن ضروری عنوان و تصریح کرد: از آنجا که مردم از افت سرمایه های خود در صورت راکد نگه داشتن آن آگاه هستند به سرمایه گذاری تمایل دارند و دولت نیز مکلف است بستر این کار را فراهم کند.

وی پول نفت را منبع مالی دیگری برای توسعه سرمایه گذاری ذکر و بیان کرد: از زمان پیروزی انقلاب تاکنون درآمدهای نفتی به خزانه دولت واریز می شود در حالی که انجام این کار آبادانی را برای کشور در پی نداشته و مشکلات اقتصاد و تورم موجود نیز نشانگر صحت این ادعا است.

نامزد احتمالی ریاست جمهوری عنوان کرد: در برنامه پنجم توسعه قانونی وضع شده است که براساس آن سالانه ۲۰ درصد از درآمدهای نفتی کشور در اختیار صندوق توسعه ملی قرار می گیرد که این بخش، سهم مردم و ساز و کارهای آن تحت نظارت دولت است.

سعیدی کیا اذعان کرد: عملی کردن این قانون دشوار است اما تحمل مشکلات آن و جلوگیری از برداشت این مبلغ از سوی دولت به هنگام مواجه با کسری بودجه سبب رفع مشکلات تولید و اشتغال می شود.