حسن عابدینی، کارشناس مسائل سیاست خارجی در خصوص اعلام پایگاه خبری آمریکن اینترست مبنی بر معرفی ایران به عنوان 7 کشور قدرتمند جهان گفت: تحولات در منطقه غرب آسیا نشان می دهد که جمهوری اسلامی در زمره کشورهای قدرتمند و موثر در موضوعات کلان محسوب می شود به گونه ای که بسیاری از کارشناسان و تحلیل گران سیاسی بر این باورند که حوزه نفوذ ایران از دامنه هیمالیا تا سواحل مدیترانه گسترش یافته است.

 

وی با بیان اینکه کسانی که این موضوعات را مطرح می کنند در تلاش برای دستیابی به ایران هراسی در جهان هستند، گفت: اما این موضوع نقش مثبت ایران را در تحولات منطقه کتمان نمی کند. پنج سال قبل جمهوری اسلامی تنها کشوری بود که اعتقاد داشت موضوع سوریه را راه حل نظامی به نتیجه خواهد رساند و امروز پس از سپری شدن پنج سال بسیاری از کشورهای دیگر نیز به این باور رسیدند که اگر ایران تلاش نمی کرد امروز شاهد ظهور وبروز دولت های تروریستی در سوریه و عراق بودیم.

 

عابدینی ادامه داد: از آنجا که رژیم صهیونیستی و کشورهای مرتجع منطقه همه تلاش خود را برای سرنگونی سوریه انجام دادند و حتی از کمک و ایجاد گروه های تروریستی فروگذار نکردند این اقدامات بیان گر آن است که نفوذ ایران اگرچه نفوذی معنوی است اما در جهت مثبت و راهگشا صورت گرفته است.

 

این کارشناس مسائل سیاست خارجی با اشاره به اینکه اگر ایران از دولت مرکزی بغداد حمایت نمی کرد امروز با عراقی مواجه بودیم که داعش در سرتاسر آن حکمرانی می کرد بنابراین جمهوری اسلامی در این حوزه نقش مثبتی ایفا کرده است.

 

وی با اشاره به تصویب قانون جلوگیری از نفوذ ایران در سه سال پیش در کنگره آمریکا گفت: هدف از تصویب این قانون در آن زمان نیز ریشه در معادلات منطقه ای و جهان و حکایت از نفوذ ایران در این مناطق داشت.

 

عابدینی تصریح کرد: به هر حال ایران گرچه نمی خواهد این نفوذ خود را در مناطق مختلف جهان کتمان کند اما این موضوع برای همه روشن شده است که نفوذ ایران برای مبارزه با تروریسم و نزدیکی ملت ها با یکدیگر انجام شده است.

 

این کارشناس مسائل سیاست خارجی در پایان این گفت‌‌‌‌‌‌‌‌وگو گفت: اندیشکده‌های آمریکایی در حقیقت به بیان یک حقیقت غیر قابل کتمان پرداختند و تلاش می‌کنند از این حقیقت به عنوان یک ایران هراسی استفاده کنند که البته با اهداف و چشم اندازهای جمهوری اسلامی در تضاد است.