مسعود پزشکیان در نشست ماهانه هیات مدیره جمعیت هلال احمر استان آذربایجان شرقی اظهار داشت: قدم اول در بحث حوادث، بسیج همگانی است اگر ما با بسیج عمومی مردم همانند داوطلبان و نجاتگران جمعیت هلال احمر بتوانیم بر مشکلات موجود در کشور فائق بیاییم می‌توانیم تغییر اساسی در کشور ایجاد کنیم، زیرا با روند عادی اداری نمی توان جوابگوی مشکلات شد.

نایب رئیس اول مجلس خاطرنشان کرد: امدادگران هلال احمر به واسطه حس نوعدوستی خود را به خاطر نجات گرفتاران و حادثه دیدگان به خطر می‌اندازند که این حس نوع‌دوستی ارزشمند بوده و جایگاه رفیعی دارد و ما هر چه قدر بتوانیم این حس را در میان مردم بر انگیزیم و تقویت کنیم نتایج خوبی می‌گیریم از طرف دیگر بایستی کار کارشناسی و علمی انجام دهیم.

وی افزود: در حوادثی مانند ساختمان پلاسکو و قطار تبریز به مشهد با مدیریت می‌توانستیم با انجام تدابیر لازم از وقوع حوادث این چنینی جلوگیری کنیم.

نماینده مردم تبریز با تأکید بر  ارزش جان انسان‌ها گفت: بعد از حادثه ساختمان پلاسکو مدیریت امدادرسانی می‌توانست قابل محاسبه باشد و از جانباختن آتش‌نشانان و شهروندان جلوگیری کند، ولی در حادثه ساختمان پلاسکو ما علم محاسبه‌گر را نداشتیم و جای بحث دارد.

عضو هیات مدیره هلال احمر تصریح کرد: در حوادث ،بایستی مکانی باشد که مدیران در آن استقرار یافته و با استفاده از امکانات بروز و آنلاین عملیات‌ها را مدیریت کنندودر حوادثی مانند زلزله که دامنه آسیب وسیعی دارد حضور مدیران در منطقه موجب سردرگمی مدیران شده  و الان با امکاناتی که هست در هر لحظه می توان هر جا را دید و تصمیم مدیریتی گرفت و نیازی به حضور فیزیکی مدیران در صحنه حوادث نیست .

* مجلس  در پی اصلاح و تقویت و بروز کردن سیستم داده‌هاست

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: ما در مجلس  در پی اصلاح و تقویت و بروز کردن سیستم داده‌ها هستیم، در هر عملیاتی دسترسی به اطلاعات دقیق بسیار مهم است و در تصمیم‌گیری مدیران نقش اساسی دارد ،اطلاعات غلط مانع تصمیمگیری صحیح مدیران می‌شود، ما باید از حوادث اطلاعات کافی داشته باشیم و بعد بر اساس اطلاعات  نسبت به بردن امکانات امدادی و نیروها اقدام کنیم.

* لزوم توانمندسازی مردم و ارائه آموزش‌های همگانی

پزشکیان ادامه داد: توانمندسازی مردم در امر امدادرسانی بسیار مهم است و حضور مردم در صحنه‌ها بزرگترین ارزش محسوب می‌شود،اگر بتوانیم در حوادث بزرگ، مردم را به صحنه کشانده و ساماندهی لازم را انجام دهیم مردم می‌تواند  کمک بزرگی به دستگاه‌های امدادرسان کنند. در این زمینه دستگاه‌های امدادی می‌توانند اطلاعات مردم را از حوادث بالا ببرند و نسبت به ارتقا آموزش‌های همگانی اقدام کنند. 

وی به حوادث جاده‌ای اشاره کرد و افزود: با نگاه جامع می‌توان در بحث حوادث جاده‌ای علاوه بر رفع خودروهای آسیب‌زا و  مهندسی جاده و اعمال سیاست‌های تنبیهی و تشویقی و ارزیابی سیستم سطح حوادث جاده‌ای را کاهش داد و در بحث نیروهای واکنش سریع باید مواردی مانند نوع حادثه، زمان رسیدن و  موثر واقع شدن نیروها مدنظر باشد.

* ساماندهی املاک هلال احمر

سعید کنعانی مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان در ادامه این نشست گزارشی از عملکرد جمعیت هلال احمر در طول ماه گذشته را به سمع و نظر اعضا رساند.

رئیس هیات مدیره هلال احمر استان گفت:  املاک و موقوغات سرمایه جمعیت هلال احمر هستند که توسط خیرین به این نهاد مقدس وقف شده است که مدیریت استان به دنبال ساماندهی و شناسنامه‌دار کردن و اخذ سند مالکیت لازم است.

کنعانی ادامه داد: فلسفه وجودی هلال احمر با خیرین گره خورده است و ما به‌دنبال برقراری ارتباط با خیرین و مجامع مربوط به آنها برای  بهره‌مندی از مساعدت‌های مادی و معنوی و فکری  آنها هستیم.

مدیر عامل استان به طرح ملی خادم پرداخت و گفت: جمعیت هلال احمر برای ارتقا سطح آموزشهای همگانی اقدام به پیاده کردن طرح ملی خادم خانواده آماده در مخاطرات کرده است.

کنعانی بر اهمیت افتتاح پایگاه امدادی پشتیبانی شمال‌غرب کشور در منطقه سعیدآباد اشاره کرد و خواستار مساعدت اعضای هیأت مدیره و نایب رئیس مجلس شورای اسلامی شد.