این گروه با انتشار نامه مفصل چهار صفحه‌ای به سه زبان انگلیسی، پشتو و فارسی، رئیس جمهوری جدید آمریکا را مخاطب قرار داده و از او خواسته است تا از ۱۵ سال جنگ "بی‌ثمر" آمریکا در افغانستان بیاموزد که ادامه این جنگ به سود "هیچ کسی" نیست.

طالبان در این نامه با اشاره به ترسی که عملیات شبانه و بمباران آمریکا در افغانستان ایجاد کرده، نوشته که شاید آمریکا مجبور نباشد این جنگ بی‌هدف را ادامه دهد و به گفته این گروه مسئولیت زمامداران آمریکایی است که دیگر به این "تراژدی" نقطه پایان بگذارند.

در ادامه این نامه آمده است: اگر نیروهای آمریکایی به اشغال افغانستان همچنان ادامه دهند و به ما اجازه زندگی عزتمند و آزاد ندهند، پس مشخص است که ما مجبوریم جنگ کنیم و آن را حق مشروع خود می‌دانیم.

گروه طالبان در این نامه مدعی شده که تحت فرماندهی نیروهای مورد حمایت آمریکا و نظامیان آمریکایی "روزانه در سراسر افغانستان کودکان، زنان و جوانان بی‌گناه کشته می‌شوند، خانه‌ها، مراکز تجارتی، شفاخانه‌ها و مزارع از بین می‌روند."

به گزارش بی.بی.سی گروه طالبان در این بیانیه مفصل تلاش کرده‌ است تا ارزیابی خود را از جنگ افغانستان توام با خواسته‌هایشان به دولت جدید آمریکا ارائه کنند. با توجه به اینکه دونالد ترامپ هنوز برنامه دولت جدید آمریکا در مورد افغانستان و چگونگی حضور نیروهای آمریکایی در این کشور را مشخص نکرده است، به نظر می‌رسد که گروه طالبان تلاش دارد با این بیانیه و موضع‌گیری‌های چند روز اخیرشان، بر تصامیم دونالد ترامپ در مورد افغانستان تاثیر بگذارند. اما در بیانیه طالبان راهکار مشخصی در مورد اینکه آمریکا چگونه می‌تواند به جنگ افغانستان نقطه پایان بگذارد، ارائه نشده است و هیچ اشاره‌ای هم به مذاکرات صلح با دولت افغانستان یا چگونگی برقراری صلح در این کشور نشده است. هرچند دونالد ترامپ موضع روشنی در مورد افغانستان اتخاذ نکرده ولی در صحبت تلفنی با رهبران افغانستان بر ادامه حمایت آمریکا از دولت افغانستان تاکید کرده است و بیشتر تحلیلگران بدین باورند که دولت ترامپ اگر کمک‌های نظامی و غیر نظامی به افغانستان را افزایش ندهد، دست کم در سطح کنونی آن را حفظ خواهد کرد."

گروه طالبان در این نامه از ترامپ پرسیده که "هدف جنگ آمریکا در افغانستان چیست؟" و گفته‌ است که اگر هدف آمریکا "اشغال دایمی" افغانستان است، این امر را تحقق ناپذیر است.

در این نامه گروه طالبان افزوده است: "ما می‌خواهیم بعد از جنگ‌های طولانی نفس آرام بکشیم و زخم‌های ملت خود را مداوا کنیم."

طالبان از ترامپ خواسته که با کنترل جنگ افغانستان نگذارد که فرزندان افغانستان و آمریکا قربانی این جنگ بدون پیروزی شوند.