عباس کاظمی در تشریح مهمترین فرصت‌های سرمایه گذاری در صنعت پالایش نفت ایران در دوران پسابرجام، گفت: اجرای طرح‌های توسعه و بهینه‌سازی و کاهش ظرفیت تولید نفت کوره، از مهمترین برنامه‌های توسعه و بهینه‌سازی صنعت پالایش نفت کشور به شمار می‌رود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با تاکید بر اینکه تا افق چشم‌انداز باید، سهم تولید نفت کوره در سبد محصولات نفتی کشور به حدود ۱۰ درصد کاهش یابد، تصریح کرد: بر این اساس و به منظور کاهش تولید نفت کوره در پالایشگاهها، تاکنون مذاکرات متعددی با شرکت‌های بین‌المللی به ویژه کره‌جنوبی و ژاپن انجام شده است.

معاون وزیر نفت با اشاره به امضای قرارداد طرح بهینه‌سازی و بهبود فرآیند تولید در پالایشگاه نفت اصفهان با شرکت دایلم کره‌جنوبی، تاکید کرد: پس از برجام، استقبال زیادی از سرمایه‌گذاران خارجی به خصوص کره‌جنوبی و ژاپن برای اصلاح پالایشگاههای نفتی قدیمی، شده که الزامی جدی است.

این مقام مسئول، افزود: پالایشگاه‌های قدیمی تولید نفت کوره بالایی دارند که ارزش آن در بازارهای جهانی رو به کاهش است و کمتر از نفت خام می‌شود.

وی با بیان اینکه در پالایشگاه‌های نفت بندرعباس و تهران، مذاکرات با سرمایه‌گذاران ژاپنی و کره‌ای در حال انجام بود، به طوری که دو شرکت JCCP و JGC  در پالایشگاه نفت تهران مذاکرات نهایی را آغاز کرده‌اند، تبیین کرد: در مجموع پالایشگاه‌های قدیمی نفت شامل اصفهان، تبریز، تهران، بندرعباس و آبادان به حدود ۱۴ میلیارد دلار هزینه سرمایه‌گذاری نیاز دارند که محصولات و فرآورده‌های نفتی با استاندارد یورو چهار تولید کنند و البته سهم تولید نفت کوره آنها، به کمتر از ۱۰ درصد برسد.