به گزارش پارس ، به نقل ازایسنا جودیت ییلماز که در راس هیاتی اقتصادی- تجاری به شیراز و استان فارس سفرکرده است، امروز (یکشنبه) در جمع مدیران و فعالان اقتصادی این استان، گفت: تحولات جدید جهانی مبین این نکته است که گرایشات جهانی از غرب به شرق و به سمت آسیا تغییر کرده و ایران و ترکیه مرکز و هسته منطقه عاج آسیا را تشکیل می دهند.

ییلماز تصریح کرد: واقعیت این است که اقتصاد ایران و ترکیه نقش مکمل یکدیگر را دارد، به طوری که ترکیه به طور جدی از اندوخته های صنعتی متعددی برخوردار شده، به گونه ای که سال گذشته از ۱۵۳ میلیارد دلار صادرات این کشور به خارج از کشور ۹۵ درصد آن متعلق به محصولات صنعتی بوده است.

وی گفت: باید این موقعیت جغرافیای ایران و ترکیه را به همکاری های اقتصادی پویا و سازنده در جهان تبدیل کنیم و این جز با تجمیع دانش، سرمایه، توان، تخصص و… دیگر دو کشور و همکاری صمیمانه شما امکان پذیر نیست.

وزیر توسعه و برنامه ریزی ترکیه آرزو کرد که این سفر موجب خیر و برکت برای دو کشور شود و گفت: تنها با برقراری ارتباط بین پایتخت ها و چند شهر از دو کشور نمی توان گفت دو کشور دوست ایران و ترکیه در همه ابعاد با هم ارتباط دارند، اظهار کرد: در جلسه با آقای سعید لو، معاون رئیس جمهور ایران تصمیم گرفته شد از این پس هر نشست در یکی از شهرهای دو کشور برگزار شود تا روابط توسعه بیشتری یابد.

وزیر توسعه و برنامه ریزی ترکیه تاکید کرد: نباید تنها به آنکارا، تهران، تبریز و یا استانبول اکتفا کرد بلکه باید همه شهر های دو کشور را در آغوش کشید.

ییلماز اضافه کرد: مسئولیت اصلی انجام این کار بر عهده کارفرمایان، تجار و بازگانان است.

وی همچنین با بیان اینکه باید برای افزایش سفر مردم ترکیه به ایران برنامه ریزی شود و تبلیغات لازم صورت گیرد، گفت: توسعه صنعت توریست، فضای خوبی برای افزایش مرودات بین دو کشور ایجاد می کند.

به گفته وی، سالانه قریب به ۳۰ میلیون توریست از ترکیه بازدید می کنند که این امر درآمد ۳۰ میلیارد دلاری را برای ترکیه به همراه داشته است.

وی گفت: فکر می کنم با فراهم کردن زیر ساخت های توریستی و ارائه خدمات مناسب به گردشگران و اطلاع رسانی درباره جاذبه های گردشگری، توریست ها و گردشگران بسیاری به ایران جذب شوند.

وزیر توسعه و برنامه ریزی ترکیه همچنین به حجم مبادلات تجاری ایران و ترکیه اشاره کرد و گفت: حجم تجارت بین دو کشور در سال گذشته از مرز ۲۲ میلیارد دلار گذشت که این رقم در ۱۰ سال گذشته کمی بیش از یک میلیارد دلار بوده است.

جودت ییلماز گفت: البته این رقم در مقایسه با بزرگی و جمعیت دو کشور ناچیز است.

به گفته وی درآمد ملی ایران نزدیک به ۵۰۰ میلیارد دلار و درآمد ملی ترکیه نزدیک به ۸۰۰ میلیارد دلار است که جمع هر دو بالغ بر یک تریلیون و ۳۰۰ میلیارد دلار می شود که نشانگر قدرت خرید ۲ تریلیون دلاری مردم این دو کشور است.

وزیر توسعه و برنامه ریزی ترکیه تصریح کرد: با توجه به موارد گفته شده رهبران دو کشور اهدافی را برای ما تعیین کرده اند که آن افزایش حجم مبادلات تجاری دو کشور به ۳۰ تا ۳۵ میلیارد دلار است که این اهداف را شما تجار و صنعتگران باید عملی کنید.

جودیت ییلماز تاکید کرد: وظیفه دولت دو کشور است که موانع پیش پای شما را بردارند و فضا را برای کار شما فراهم کنند که این امر با حضور جدی مسئولین دو کشور در حال برنامه ریزی و طراحی است که می توان به تلاش دو کشور برای امضای موافقتنامه تجارت ترجیحی، احداث شهرک های صنعتی مشترک در مناطق مرزی، راهکارهای نقل و انتقال وجوه بین بانک ها و. . است که با درک شرایط و موقعیت ایران این موضوعات را مورد بررسی قرار داریم.

این مقام بلندپایه ترکیه ای شیراز را شهر ادب و شعر، شهر گلستان و بوستان سعدی و شهر حافظ و شهر هنر دانست و افزود: این کتاب ها متعلق به ایران و یا مسلمانان تنها نیست بلکه به همه بشریت و جهانیان تعلق دارد.

وی به قرائت یک رباعی درباره حافظ از محمود کمال شاعر معروف ترکیه پرداخت و گفت: این ها نماد روابط عمیق دو کشور از سالیان طولانی است.

وزیر توسعه و برنامه ریزی ترکیه اظهار کرد: دو کشور ایران و ترکیه از تاریخ، فرهنگ و سنن مشترکی برخوردارند و اشتراکات فراوانی دارند.

جودیت ییلماز شیراز را یکی از مراکز بزرگ و فرهنگی ایران کهن برشمرد و گفت: استان فارس از لحاظ اقتصادی ششمین اقتصاد بزرگ استانی در ایران است.

  این هیات متشکل از فعالان بخش خصوصی در رشته های صنایع غذایی، نفت، انرژی، بسته بندی، میوه، ماشین سازی و دیگر موضوعات مرتبط حضور داشتند و پس از پایان جلسه با تشکیل میزهای تخصصی، فعالان اقتصادی بخش خصوصی ایرانی و ترکیه ای با یکدیگر به مذاکره پرداختند.