" ولادیمیر کوژین " دستیار رئیس‌جمهوری روسیه با تأکید بر اینکه «ایران تعهدات مالی خود را در قرارداد تحویل سامانه‌های «اس-300» به طور کامل به انجام رسانده است»،

بنابر گزارش خبرگزاری «تاس»، کوژین تأکید کرد: «ما در روسیه نیز تحویل سامانه‌های اس-300 به ایران را به اتمام رسانده‌ایم. این قرارداد به طور کامل اجرا شده و طرف ایرانی تمام پرداخت‌های موظف خود را انجام داده است و همچنین شکایتی که در این رابطه مطرح شده بود نیز پس گرفته شده است».

بر اساس این گزارش، روسیه در سال 2007 میلادی، قراردادی برای تحویل سامانه‌های پدافند هوایی «اس-300» با ایران به امضا رساند. این قرارداد در سال 2010 میلادی به حالت تعلیق درآمده بود.

در ماه آوریل سال 2015 میلادی، رئیس‌جمهوری روسیه تحریم‌ها در خصوص انتقال سامانه‌های اس-300 به ایران را لغو کرد و در ماه نوامبر همان سال این قرارداد به اجرا درآمد.

دستیار رئیس‌جمهوری روسیه علاوه براین درباره تحویل سامانه‌های «اس-300» به ترکیه گفت: «روسیه تا کنون گفت‌وگویی با ترکیه درباره تحویل احتمالی سامانه‌های «اس-300» به این کشور نداشته است.»

کوژین افزود، بنابراین مسکو فعلا تصمیمی برای تحویل «اس-300» به ترکیه ندارد.

وی خاطرنشان کرد: «کمیسیون‌های بین‌دولتی دو کشور هنوز تشکیل جلسه نداده و هیچ تصمیمی نیز درباره تحویل این سامانه‌ها به ترکیه اتخاذ نشده است».