شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر گزارش داد: رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در کنفرانسی در استانبول گفت: بدون استفاده از همه زمین‌های کشاورزی نمی توانیم تولید خود را افزایش دهیم. آموزش نخستین گام برای توسعه و پیشرفت هر کشوری است. 

اردوغان افزود: ترکیه بزرگترین کشور میزبان آوارگان در جهان است. با اینکه کشورهای پیشرفته امکانات زیادی در اختیار دارند، نتوانسته اند راه‌حل‌های ریشه‌ای برای بحران ها پیدا کنند. کشورهایی در جهان از فقر رنج می برند و نمی توانند ساده ترین شرایط زندگی را برای شهروندان خودشان تامین کنند.

وی اعلام کرد: جهان بزرگتر از پنج کشور (عضو دائم شورای امنیت) است و نظام فعلی حاکم در جهان عادلانه نیست، زیرا آینده جهان را به پنج کشور واگذار کرده است. یک میلیارد و هفتصد میلیون مسلمان در جهان وجود دارد. آیا باید بپذیریم که ما حضور عادلانه‌ای در سازمان ملل داریم؟

رئیس‌جمهور ترکیه گفت: سرزمین قبرس شمالی متعلق به ماست و ما در برابر غرب تسلیم نخواهیم شد.  غربیها نخواهند توانست راه‌حلی را به ما تحمیل کنند و اگر چنین تصوری دارند، در توهم به سر می برند. 

اردوغان افزود: همه باید حد و مرز خود را بدانند و اروپا نمی تواند ما را در مسئله قبرس به زانو درآورد. کشورهای اروپایی در مسئله دو بخش قبرس، وقت تلف می کنند.