وکیل رجب طیب اردوغان اردوغان دیروز (سه شنبه) علیه تمام نمایندگان حزب جمهوری خواه خلق (سوسیال دموکرات) از جمله کمال کلیشدار اوغلو، رهبر این حزب اعلام شکایت کرد. دادستانی درباره شروع تحقیقات در این باره تصمیم خواهد گرفت.

خبرگزاری فرانسه تأکید کرد که این حزب مخالف روز دوشنبه پس از نشست خود اعلام کرده بود که ترکیه پس از کودتای نافرجام 15 ژوییه (25 تیرماه)، شاهد کودتای اقتدارگرایانه از سوی کاخ ریاست جمهوری بوده است. این حزب تصریح کرده بود که اوضاع سیاسی کنونی تهدید خطرناکی برای آزادی ملت و آینده کشور محسوب می شود.

پس از کودتای مذکور هزاران تن از شهروندان ترکیه اعم از شهروندان عادی تا روزنامه نگاران به اتهام اهانت به اردوغان تحت تعقیب قرار گرفتند.

شکایت جدید اردوغان پس از آن مطرح می شود که روز جمعه گذشته 10 تن از نمایندگان حزب جمهوری خواه خلق، از بارزترین احزاب حامی مسأله کردهای ترکیه در چارچوب تحقیقات علیه تروریسم و در ارتباط با حزب کارگران کردستان بازداشت شدند.

حزب دموکراتیک خلق ترکیه نیز روز یکشنبه گذشته انصراف خود از کلیه فعالیت های پارلمان ترکیه در اعتراض به سرکوب "بی سابقه" مخالفان اعلام کرده بود. صلاح الدین دمیرتاش یکی از رؤسای این حزب روز سه شنبه طی پیامی از زندان اعلام کرده بود که (حرکت جدید اردوغان) گام جدیدی در جهت تثبیت گام به گام نظام فردسالاری در کشور است.

روز شنبه گذشته 9 نفر از کارکنان روزنامه جمهوریت، از مهمترین روزنامه های مخالف، از جمله سردبیر این روزنامه به اتهام ارتباط با فتح الله گولن و حزب کارگران کردستان دستگیر شدند.

جان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا با اشاره به روند اخراج هزاران نظامی، قاضی، روزنامه نگار، استاد دانشگاه و کارمند ترک توسط دولت این کشور، با زیر سئوال بردن تمایل ترکیه به پیوستن به اتحادیه اروپا، از این که این کشور روز به روز از اروپا دورتر می شود ابراز تأسف کرد.