منصور حقیقت‌پور مشاور رئیس مجلس کشورمان  درباره اینکه آیا امکان تردد زائران اربعین حسینی از مرز سومار و خسروی وجود دارد، اظهارکرد: موضوع تامین امنیت جانی و مالی زائرین ایرانی که در ایام مختلف از جمله اربعین به عراق سفر می‌کنند از مباحث مهمی است که همواره از سوی دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی کشورمان مدنظر قرار داشته است.

وی افزود: طرح این موضوع که زائرین ایرانی از مرزهایی همچون سومار و خسروی برای عبور به عراق و تشرف به عتبات عالیات به منظور سهولت ونزدیکی راه استفاده کنند رویکرد خوبی است اما بدون شک باید مقدمات و شرایط به خصوص از منظر امنیتی برای تحقق این موضوع رخ دهد تا ما با یک اطمینان خاطر زوار را از این مرزها عبور دهیم.

مشاور رئیس مجلس کشورمان با بیان اینکه نقاط مرزی مختلفی میان ایران و عراق برای عبور زائرین وجود دارد، تاکید کرد: نقطه حائز اهمیت برای مسئولین کشورمان درامر حضور ایرانیان درعراق مسئله تامین امنیت است در غیر این صورت بدون شک گذر از مرزهایی چون سومار و قصر شیرین به دلیل نزدیکی به خاک عراق هزینه و بار کمتری را برای  کشورمان در پی خواهد داشت.

حقیقت‌پور با اشاره به حضور نیروهای تکفیری در بخشی از خاک عراق خاطرنشان کرد: امیدوار هستیم تا با پاکسازی عراق از شر نیروهای  تکفیری شرایط به گونه‌ای دراین کشورفراهم شود که مسافران ایرانی که قصد عزیمت به عراق را دارند از همه مرزهای کشورمان برای حضور درعراق استفاده کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر شرایط برای عبور زائرین ایرانی از مرز سومار فراهم نیست، گفت: برخی از جریانات وابسته به گروه‌های تکفیری درگذشته در بخش‌هایی از مرز سومار سکونت داشتند که البته صریح و شفاف باید اشاره کنم که این نیروها  جرأت نزدیکی به مرز ایران را به دلیل اشراف امنیتی و اطلاعاتی و حفاظتی که از سوی کشورمان صورت می‌گیرد نداشتند.

مشاور رئیس مجلس کشورمان در پایان تاکیدکرد: در حال حاضر به دلیل شرایط امنیتی و موقعیتی که منطقه سومار دارد اعزام زائرین ایرانی به کشور عراق از این مسیر امکانپذیر نیست.