کمیته وزارتی کابینه رژیم صهیونیستی، دو قانون را یکی مربوط به جلوگیری از پخش اذان از مساجد قدس اشغالی و دیگری مصادره اراضی فلسطینیان در کرانه باختری رود اردن، به تصویب رساند.

کمیته وزارتی رژیم صهیونیستی با طرح پیشنهادی" موتی یوگیو" عضو حزب راست‌گرای "خانه یهودی" و شماری دیگر از نمایندگان راست‌گرا موافقت کرد. قرار است این قانون به منظور تصویب نهایی به کنست ارائه شود.

مرکز اطلاع رسانی فلسطین به نقل از روزنامه صهیونیستی هاآرتص گزارش داد که این رژیم با این ادعا که صدای اذان موجب آزار شهرک‌نشینان صهیونیست می‌شود، اجازه پخش اذان از مساجد قدس را نخواهد داد. همچنین به موجب این قانون، پلیس رژیم اسرائیل می‌تواند موذنین را فراخوانده و مورد تحقیق و بازجویی قرار دهد و حتی احکام و جریمه‌های نقدی را نیز بر آنها اعمال کند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز پیشتر با پیش‌نویس این قانون نژادپرستانه موافقت کرده بود.

تصویب این قانون، واکنش‌ها و محکومیت‌های گسترده‌ای را در پی داشت، تا بدان جا که جنبش اسلامی فلسطین در سرزمین های اشغالی ۱۹۴۸ با تاکید بر این که رژیم اسرائیل مجری "طرح نژاد پرستانه فاشیستی" است، اعلام کرده بود که هرگز اجازه اجرای چنین قانونی را نخواهد داد.

این جنبش روز یکشنبه در بیانیه‌ای تاکید کرد که اذان یکی از شعائر دین مبین اسلام است.

تصویب قانون پاکسازی کانون‌های شهرک‌نشین

از سوی دیگر، کمیته وزارتی کابینه رژیم صهیونیستی قانون پاکسازی کانون‌های شهرک‌نشینی را نیز به تصویب رساند. در پیش‌نویس این قانون آمده است که اگر مالکیت شخصی بر سرزمین هایی که شهرک‌های صهیونیست‌نشین پراکنده بر روی آنها احداث شده، ثابت شود، این شخص حق استفاده از این اراضی را نخواهد داشت و این حق به مسئول املاک دولتی در کرانه باختری منتقل می‌شود و تحقیقات ادامه خواهد داشت تا در نهایت سرنوشت این اراضی و املاک مشخص شود.

موسسه حقوقی "ییش یدین" فعال در سرزمین های اشغالی، اعلام کرد که قانون پاکسازی کانون‌های شهرک‌نشینی ترفندی قضایی است که رژیم صهیونیستی می‌خواهد از این طریق به مصادره اراضی فلسطینیان در کرانه باختری مشروعیت ببخشد.