رفت ‌وآمد با وسایل نقلیۀ شخصی و عدم استفاده از وسایل نقلیۀ عمومی در زمان‌ هایی که هوای شهر آلوده است چه حکمی دارد؟.

پاسخ: اگر وضعیت یک وضعیت استثنایی و هوای شهر آلوده باشد به‌گونه‌ ای که هر چه این وسایل به تعدادشان اضافه شود به آن آلودگی اضافه می ‌شود و تنفس این هوا برای مردم به ‌ویژه افرادی که دچار بیماری ‌های قلبی و تنفسی هستند ضرر قابل توجه داشته باشد، در این صورت اگر کسی سبب افزایش این آلودگی شود و ضرر معتنابه به مردم برساند، کار حرام مرتکب شده است. لذا اگر مسئولان اعلام کردند که مردم وسایل نقلیۀ شخصی را بیرون نیاورند باید مراعات شود.

* استفاده نکردن مراکز صنعتی از فیلترهای هوای مناسب

پرسش: استفاده نکردن مراکز صنعتی از فیلترهای هوای مناسب در خروجی پسماندهایشان به بهانۀ گران ‌قیمت بودن آنها که موجب آلودگی هوا و آسیب ‌رساندن به سلامت مردم می ‌شود چه حکمی دارد؟

پاسخ: طبعاً هر کسی که می ‌خواهد کارگاه یا کارخانه‌ ای راه بیندازد باید یک برآورد هزینه ‌ای داشته باشد و بسنجد که آیا می ‌تواند این کار را انجام دهد یا نه. یکی از لوازم کارگاه و کارخانه فیلتر مربوط به هوا است تا هوایی که متعلق به عموم مردم است، آلوده نشود. اگر طبق قانون، نصب فیلتر الزامی است، تخلف از آن جایز نیست. البته حتی اگر این مسئله در قانون هم ذکر نشده باشد و کارخانه ‌ای هوا را آلوده بکند و مردم به خاطر این مسئله در ناراحتی و مشقت باشند یا در ناراحتی هم نباشند اما به خاطر تنفس این هوای آلوده ضرر قابل توجهی متوجه آنان شود، این کار خلاف شرع است و کسی که با توجه این کار را انجام بدهد مرتکب حرام شده است.

* استفاده از خودروهایی که آلایندگی بیش از حد مجاز دارند

پرسش: آیا استفاده از خودروهایی که آلایندگی بیش از حد مجاز دارند اشکال دارد؟

پاسخ: بله؛ به ‌طورکلی آلوده کردن این هوای صافی که خداوند برای تنفس افراد، گیاهان و حیوانات قرار داده است، کار شایسته ‌ای نیست. اما از نظر شرعی اگر واقعاً آلایندگی یک خودرو بیش از حد مجاز است که قانوناً ممنوع است استفاده از آن اشکال دارد. البته حتی اگر قانون هم منع نکرده باشد ولی صاحب خودرو تشخیص می ‌دهد که آلایندگی این خودرو ضرر زیادی به دیگران می‌ زند و واقعاً برای سلامت دیگران مضر است، باز هم استفاده از این خودرو جایز نیست.

* حکم استفاده از وسایل نقلیه به ‌صورت تک ‌سرنشین

پرسش: آیا استفاده از وسایل نقلیه به ‌صورت تک ‌سرنشین به جای استفاده از وسایل نقلیۀ عمومی اشکال دارد؟

پاسخ: اصل بر این است که ما به دیگران ضرر نزنیم؛ اگر وسیلۀ نقلیۀ شخصی باعث شود هوا آلوده شده و ضرر قابل توجهی به مردم برسد، این کار حرام است. به ‌طورکلی اگر ضرورتی برای استفاده از وسیلۀ نقلیۀ شخصی وجود ندارد و آلودگی به ‌حدی است که به سلامت مردم ضرر می ‌زند، این کار جایز نیست.