پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- انگلستان از دولت‌هایی است که به همراه آمریکا، بیش‌ترین نقش را در بحران یمن ایفا کرده است. حمایت دولت انگلیس از ائتلاف استیجاری در دو حوزه قابل تفکیک است:

1- نظامی

2- سیاسی

نظامی

در حوزه نظامی حمایت انگلستان از سرکرده ائتلاف، از طریق تجهیز و تسلیح عربستان جنبه‌ی عملیاتی به خود گرفته است. بر اساس گزارش رسانه‌ها، «دیوید کامرون» نخست‌وزیر سابق بریتانیا از 2010 تا زمان استعفا، مجوز فروش پنج میلیارد و ششصد میلیون پوند سلاح را به عربستان، صادر کرده است. رسانه‌ها در همین زمینه گزارش داده‌اند؛ انگلیس بیش‌ترین سلاح را بعد از آمریکا به عربستان فروخته است. مضاف بر فروش سلاح، شش افسر زبده‌ی انگلیسی به جنگنده‌های سعودی در بمباران یمن، جهت داده و کمک می‌کنند. آخرین اقدام لندن در حمایت از ریاض، استقرار ناو پیشرفته‌ی نیروی دریایی این کشور در تنگه باب‌المندب بوده است

انتقادهای داخلی

بیشتر سلاح‌هایی که انگلیس در اختیار عربستان قرار داده، در یمن مورد استفاده قرار گرفته‌اند. همین موضوع انتقاد داخلی شدیدی برانگیخته است. به طوری که نهادهای مردمی در انگلیس بارها به دولت این کشور درباره‌ی ادامه‌ی فروش سلاح به عربستان و شراکت در کشتار کودکان و مردم بی‌دفاع یمن، هشدار داده‌اند. هم‌چنین نمایندگان مجلس عوام نیز تلاش کرده‌اند تا از فروش سلاح به عربستان ممانعت به عمل آورند. در همین راستا یک کمیسیونِ پارلمانی انگلیس خواستار تعلیق صدور اسلحه ساخت این کشور به عربستان سعودی شده است. در مقابلِ انتقادات و مخالفت‌های داخلی، «بوریس جانسون» وزیر خارجه بریتانیا گفته است: «در اجرای قراردادهای مربوط به صادرات اسلحه به عربستان، تجدید نظر نخواهد شد.»

مخالفت‌های بین‌المللی

حجم جنایت‌های عربستان در یمن با سلاح‌های ساخت انگلیس به حدی بوده که سازمان عفو بین‌الملل نیز با وجود جانب‌داری از دولت‌های غربی، این‌بار لب به اعتراض گشوده است. این سازمان در گزارش خود از آمریکا و انگلیس خواسته: «فروش سلاح به عربستان را متوقف کنند»

سیاسی

انگلیس در حوزه سیاسی نیز حمایت‌های فراوانی از عربستان به عمل آورده است. دولت بریتانیا بر تمامی قطعنامه‌هایی که شورای امنیت بر ضد مردم و انقلاب یمن تصویب کرده، رأی مثبت داده است. این دولت هم‌چنین از تلاش‌های اتحادیه اروپا برای انجام تحقیق بین‌المللی درباره جنگ یمن، ممانعت به عمل آورده است. انگلیس برای نجات عربستان از بحران یمن، طرح‌ها و پیش‌نویس‌های جانب‌دارانه‌ی متعددی ارائه کرده که سومین آن به زودی تقدیم شورای امنیت خواهد شد. به نظر می‌رسد انگلیس درصدد است در پیش‌نویس سوم خود، طرح جدید «اسماعیل ولد شیخ» را به قطعنامه‌ای الزام‌آور تبدیل کند تا انصارالله را ناگزیر از پذیرش طرح ناعادلانه کند. «محمد البخیتی» عضو شورای عالی سیاسی یمن به طرح‌های مخرب انگلیس اشاره‌کرده و گفته است «تمامی پیشنهادهای انگلیس درباره بحران یمن در حمایت از عربستان بوده و این دولت به دنبال بازار سلاح برای خود است.»

کنش‌گری انگلیس در بحران یمن

 حمایت‌های نظامی و سیاسی انگلیس از عربستان نشان‌گر چند مسئله است:

1- همسویی انگلیس با آمریکا و محور ارتجاع برای ضربه زدن به محور مقاومت

2- تلاش بریتانیا برای حفظ بازار فروش سلاح به آل سعود از مسیر حمایت‌های مذکور

3- احتمال به کارگیری «دیپلماسی دلار» از سوی عربستان برای واداشتن انگلستان به کنش‌گری در بحران یمن