از نظر تحلیلگران سیاسی و اقتصادی پیروزی «دونالد ترامپ» میلیارد آمریکایی در انتخابات ریاست جمهوری، می‌تواند تاثیرات گسترده‌ای بر سیاست خارجی ایالات متحده، تعاملات آن با دیگر کشورها و معاهدات بین‌المللی از جمله توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی داشته باشد.

روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» در یادداشتی به قلم «توواح لازاروف» به بررسی تاثیر ریاست جمهوری ترامپ روی برجام پرداخته و نوشت، دولت راست‌گرای او می‌تواند با کابینه راست‌گرای رژیم اسرائیل همکاری هم‌گرایانه‌ای داشته و نگرانی‌های صهیونیست‌ها را برطرف کند.

در ابتدای این یادداشت با بیان اینکه اگر ترامپ به وعده‌های انتخاباتی‌اش پایند بماند، ریاست جمهوری‌اش احتمالا به دو درگیری اساسی رژیم صهیونیستی و آمریکا پایان می‌دهد، آمده است: «یکی توافق هسته‌ای ایران و دیگری شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری... مخالفت پیوسته "بنیامین نتانیاهو" (نخست وزیر اسرائیل) با توافق (هسته‌ای) حتی او را به واشنگتن کشاند... ترامپ در جریان انتخابات از هیچ کلمه‌ای برای نشان دادن انزجار از توافق هسته‌ای فروگذار نکرد.»

جروزالم پست در ادامه قول ترامپ برای پاره کردن توافق هسته‌ای که معتقد بود در ازای دادن مجوز به تهران برای ساخت سلاح هسته‌ای، چیزی عاید آمریکا نشده است، اشاره کرد.

نویسنده این یادداشت با بیان اینکه اکثریت سران شهرک‌های صهیونیستی در اراضی اشغالی فلسطین، انتخاب ترامپ را به عنوان گشوده شدن صفحه جدیدی در روابط اسرائیل-آمریکا می‌دانند، نوشت: «تحت رهبری او، حزب جمهوری‌خواه رویکرد خود را در راستای ازبین بردن هرگونه اشاره‌ای به راهکار دو دولتی تغییر داد.

آنها شهر «قدس» را به‌عنوان پایتخت یک دولت یهودی به رسمیت شناختند و بیانیه‌ای صادر کردند که طی نه تنها رژیم اسرائیل را یک اشغالگر نخوانده بلکه از منطقه «کرانه باختری» نیز با عنوان «یهودیه و سامریه» یاد کردند. ترامپ همچنین وعده داد سفارتخانه آمریکا را (از تل‌آویو) به قدس جابجا کند.»

برخی از شهرک‌نشینان معتقدند ریاست جمهوری ترامپ به آنها (رژیم صهیونیستی) اجازه خواهد داد منطقه «ج» از کرانه باختری را به دیگر مناطق اشغالی الحاق کنند. در همین راستا «نفتالی بنت» وزیر آموزش این رژیم گفته بود با پیروزی ترامپ، دوره ایده تاسیس دولت فلسطین به پایان رسید.

جروزالم پست انتخاب غیرمنتظره ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا را دارای ابعاد سودمندی برای رژیم صهیونیستی دانسته و تاکید کرد: «برخلاف اوباما، ترامپ – که حزبش مجلس سنا و نمایندگان را کنترل می‌کند – آزادی بیشتری برای اعمال طرح‌های سیاسی خواهد داشت...حضور ترامپ در کاخ سفید می‌تواند به کدورت‌ها میان واشنگتن و تل‌آویو پایان دهد.»