نامزدهای جمهوری‌خواه انتخابات کنگره آمریکا که نگرانند کارزار «دونالد ترامپ» برای راهیابی به کاخ سفید برای آنها هم دردسر ساز شود مخالفت با توافق هسته‌ای ایران و 1+5 موسوم به «برجام» را محور تبلیغاتشان برای پیروزی بر حزب رقیب دموکرات قرار داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نمایندگان جمهوری‌خواه که اکثریت کرسی‌ها در سنا و مجلس نمایندگان آمریکا را در اختیار دارند میلیون‌ها دلار برای راه‌اندازی تبلیغاتی در مخالفت با برجام برای این انتخابات که روز 8 نوامبر همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار می‌شود، هزینه کرده‌اند. این هزینه‌ها حتی در مناطقی که مسائل سیاست خارجی در رده نگرانی‌های عمده برجام قرار ندارند، صرف شده‌اند.

مطابق گزارش خبرگزاری رویترز، با آنکه موضوع ایران احتمالاً دلیل اصلی مردم برای انتخاب نامزد نخواهد بود کارشناسان مسائل راهبردی می‌گویند جمهوری‌خواهان در حال صرف هزینه در جای درست هستند. 

موضوع ایران برای جمهوری‌خواهانی که نگران هستند غیرمحبوب بودن ترامپ آراء خود آنها را تحت تأثیر قرار بدهد، موضوعی خوب برای منحرف کردن اذهان عمومی است.   

«راد بلوم»، یکی از نامزدهای حزب جمهوری‌خواه از تبلیغی استفاده کرده که رقیبش «مونیکا ورنون» را به توافق هسته‌ای ایران پیوند می‌زند.

در این تبلیغ ویدئویی، صدای مردی روی تصاویر رژه نیروهای مسلح، سلاح‌های هسته‌ای و آتش زده شدن پرچم آمریکا شنیده می‌شود که می‌گوید: «آیا شما به یک کشور جمهوری اسلامی که پرچم ما را می‌سوزاند و مرگ بر آمریکا می‌گوید میلیاردها دلار پول می‌دهید؟»