دکتر پیروز مجتهدزاده، استاد جغرافیای سیاسی و مسائل ژئوپولیتیک خاورمیانه دقایقی بعد از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و برنده شدن «دونالد ترامپ» سیاست‌‌های آمریکا در جهان را حساب شده و بدون تغییر مطرح کرد.
 
وی افزود: هیچ وقت در یک حکومت مدعی دموکراسی شعارهایی که در دوران مبارزات انتخاباتی داده می‌شود به حساب برنامه‌های سیاسی و اجرایی بعد از انتخاب شدن کاندیدا نگذارید، چون قبل از انتخاب شدن و در دوران مبارزات انتخاباتی بسیاری از شعارها جنبه عوام فریبی داشته و برای جمع‌آوری آراء بیشتری است.
 
مجتهد‌زاده ادامه داد: بعد از انتخاب رئیس جمهور مسئولیت‌های سنگینی برای او و کشور ایجاد می‌شود که مانع از اجرایی شدن شعارهای عوام فریبانه است. زمانی که یک رئیس جمهور (از هر گروه، دسته و فرقه‌ای) در ایالات متحده آمریکا انتخاب می‌شود لزوماً باید تابع سیستم دموکراتیک کشور باشد. این سیستم اجازه نمی‌دهد بسیاری از گزافه‌گویی‌های قبل از انتخابات در آینده به صورت برنامه اجرایی دربیاید.
 
وی تصریح کرد: برنامه‌های رئیس جمهور قبل از اجرا لزوماً باید به تصویب نمایندگان مردم در کنگره و مجلس سنا برسد و تنها اجازه اجرا شدن طرح و برنامه‌های آینده با تصویب نمایندگان کنگره عملی خواهد شد. بنابراین بسیاری از بحث‌های جنجالی بعد از انتخاب رئیس جمهور تعدیل خواهد شد.
مجتهدزاده به ثبات سیاست‌های آمریکا در جهان اشاره و در عین حال تاکید کرد: یک رئیس جمهور ایدئولوژیک و افراطی از افکار و اندیشه‌های خود دست برنمی‌دارد، بنابراین تلاش آقای ترامپ برای تغییر افکار عمومی در داخل و خارج ادامه خواهد داشت. مطمئناً چند ماه بعد از انتخابات آمریکا با ترامپ جدیدی مواجه خواهیم شد.
 
وی با اشاره به اوضاع نابسامان منطقه خاورمیانه و اروپا اظهار داشت: دونالد ترامپ یا هیلاری کلینتون در مسائل خاورمیانه برآورنده خواست‌های اسرائیل و آل سعود هستند. اکنون دو دهه است که اسرائیل با مهارت تمام آل سعود را با خود همراه کرده و سبب شد که دشمن ابدی و ازلی اسرائیل یعنی حماس به پادوی اسرائیل تبدیل شود. بنابراین باید منتظر حماقت بزرگتری از طرف آمریکایی‌ها باشیم.
 
به گفته مجتهد‌زاده، سیاست خاورمیانه‌ای آمریکا با انتخاب ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور جدید، مانند گذشته ادامه خواهد یافت. در مورد ایران نیز این احتمال وجود دارد که ترامپ بر اساس وعده‌های انتخاباتی، توافق برجام را لغو نماید زیرا آن را یک خیانت برای مردم آمریکا می‌داند، البته این موضوع در داخل کشور ایران مشابه همین موضوع مطرح می‌شود.
 
محقق و کارشناس مسائل و مطالعات سیاسی یادآور شد: مطمئناً اگر آمریکا توافق برجام را لغو کند تماماً به سود ایران خواهد بود، به این خاطر که بسیاری از بندهای برجام از طرف ایران اجرایی شده و برخی هم هنوز اجرایی نشده است بنابراین اگر برجام لغو نشود بقیه امتیازات را هم باید بدهیم و درمقابل هیچ دریافت نکردیم و نمی‌کنیم.