مهدی محمدی، تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره نتیجه نهایی انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا گفت: هم کلینتون و هم ترامپ به دلیل وجود یک سیاست دو حزبی در آمریکا علیه ایران، یک سیاست ضد ایرانی شفاف دنبال خواهد شد و تردید نیست که هر دو دشمن ایران خواهند بود.

وی با اشاره به تفاوت کیفی در دشمنی ترامپ و کلینتون نسبت به جمهوری اسلامی ایران افزود: به نظر می رسد خانم کلینتون برنامه از پیش تهیه شده و تا حدودی مذاکره شده برای اقدام علیه ایران داشت که بعد از ورود به کاخ ریاست جمهوری بلافاصله آنها را عملیاتی می کرد اما آقا ترامپ هیچ برنامه تدوین شده ای در اختیار ندارد. و از این به بعد باید دوره یادگیری را طی کند تا بیاموزد در برابر ایران موضع بگیرد.

این کارشناس مسائل سیاسی با تاکید بر اینکه تنها تفاوت این دو چهره در کیفیت ضد ایرانی بودن آنهاست، ادامه داد: برای جمهوری اسلامی ایران آمریکا، آمریکاست و تفاوتی در دشمنی مقامات آمریکایی با نظام اسلامی ایران وجود ندارد.

محمدی با اشاره به اوضاع نا به سامان داخلی آمریکا گفت: مهمترین مسئله مطالبه تغییر در داخل جامعه آمریکاست که به طور جدی امروز مطرح است. شکاف بین طبقه محروم و متوسط رو به بالا به یک شکاف تعیین کننده در جامعه آمریکا تبدیل شده است.

وی افزود: اعتراض علیه وضع امروز مهمترین شاخص رفتاری رای دهندگان در آمریکاست بنابراین خانم کلینتون در اصل به این خاطر انتخابات را باخت که خود را تبدیل به ادامه وضع موجود کرد در حقیقت پیامی که جامعه آمریکا از کمپین های خانم کلینتون دریافت کرد این بود که اگر وی سرکار آید کم و بیش همان وضع سابق که در دولت اوباما بود، ادامه خواهد یافت.

محمدی تصریح کرد: چهره های کلیدی کمپین خانم کلینتون نیز تفاوت چندانی با چهره های کلیدی کمپین های اوباما و چهره های شناخته شده حزب دموکرات نداشت.

حمایت اوباما به ضرر کلینتون تمام شد

این تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: حمایت وسیع اوباما و هیئت حاکمه آمریکا از کلینتون به شدت به ضرر او تمام شد و جامعه را به این جمع بندی رساند که وی ادامه وضع موجود است بنابراین باید به چهره مقابل کلینتون رای داد.

وی افزود: جامعه آمریکا به ترامپ رای نداده بلکه به گزینه «نه» به کلینتون و «نه» به وضع موجود رای داده است. شاید هر کس دیگری به جای ترامپ قرار می گرفت می توانست پیروز انتخابات در آمریکا باشد.

محمدی درباره وضعیت داخلی آمریکا گفت: وضعیت فعلی آمریکا، وضعیت خاصی است. مطالبات اقتصادی، اشتغال، بازسازی زیرساخت های آمریکا که به زیرساخت های یک کشور جهان سومی تبدیل شده ، بسیار جدی است.

طبقه کارگر به شدت از وضع موجود ناراضی هستند

وی ادامه داد: طبقه کارگر آمریکا که عموما به دموکرات ها رای می داد در این انتخابات به طور کامل به جمهوری خواهان رای داد. این نشان می دهد طبقه کارگر به شدت از وضع موجود ناراضی هستند و با ادامه سیاست های دموکرات ها شانس حتی یک تغییر کوچک را در وضع خود نمی دید.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: این عوامل در کنار هم نشان می دهد انتخاب ترامپ شاخصی است از وضعیت داخلی و اوضاع اجتماعی آمریکا و این سیاست های خاص چه ترامپ و جمهوری خواهان بخواهند یا نخواهند به وی تحمیل خواهد شد.

وی درباره پیگیری مطالبات جمهوری اسلامی ایران به خصوص در زمینه برجام از دولت تازه روی کار آمده آمریکا گفت: باید در ایران صبر کرده و خویشتندار باشیم. نباید عجله کنیم. باید حداقل چندماه صبر کرد تا ببینیم آقای ترامپ و حزب جمهوری خواه که مجلس سنا هم در اختیار آنهاست و عملا حکومت در واشنگتن به نفع جمهوری خواهان یکپارچه است چه حرف اصلی دارند.

محمدی افزود: باید صبر کنیم تا ترامپ دوره یادگیری خود را گذرانده و ببینیم به چه سیاست های مدونی خواهد رسید و در عین حال این سیاست ها تا چه اندازه به ایران مربوط است و ما باید چه رفتار متقابلی را نشان دهیم.

کلینتون تحریم های ایران را تشدید می کرد

وی تصریح کرد: با آمدن کلینتون حتما تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران تشدید می شد. قرار بود منطقه پرواز ممنوع در سوریه برقرار شود و روابط با غرب گرایان ایرانی احتمالا عمیق تر می شد. اما به هر حال ما باید صبر کنیم.

این تحلیل گر مسائل سیاسی با اشاره به اینکه با شرایط فعلی ترامپ چاره ای جز درون گرایی ندارد خاطرنشان کرد: رئیس جمهور منتخب آمریکا به دلیل دانش کم در حوزه سیاست خارجی مجبور است بر مسائل داخلی تمرکز بیشتری داشته باشد و مطالبات اجتماعی را پاسخ دهد که همین مطالبات باعث رای آوری وی شده است.

محمدی ادامه داد: همین امر می تواند فرصت کوچکی برای ایران فراهم کند اما به هیچ وجه نباید در این باره اغراق کرد. جمهوری خواهان اگر سیاست های سنتی خود را به ترامپ تحمیل کنند در مجموع تفاوت چندانی با دموکرات ها از حیث مواجهه با جمهوری اسلامی ایران نخواهد داشت. چرا که در آمریکا سیاست دو حزبی درباره ایران وجود دارد.

وی درباره واکنش جریان اصلاح طلب نسبت به آنچه نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود عنوان کرد: جریان غرب گرا  در ایران به شدت غافلگیر شد. این جریان آینده سیاسی خود را با روی کار آمدن تیم کلینتون در آمریکا گره زده بود و ارزیابی و قضاوتی در این باره وجود داشت حتی خود کلینتون هم به گونه ای رفتار کرده بود که جریان غربگرا در ایران به این جمع بندی برسد که وی رئیس جمهور بهتری برای جریان غربگرا در ایران است.

محمدی ادامه داد: آقای روحانی در یک سخنرانی علنی گفت در آمریکا انتخاب بین بد و بدتر است و منظور از بد خانم کلینتون و بدتر ترامپ بود.

این تحلیلگر مسائل سیاسی افزود: امروز گزینه بدتر برای جریان غربگرا در ایران رئیس جمهور آمریکا شده است.این بدان معنی است که خیلی چیزها به هم خواهد ریخت.

محمدی تصریح کرد: محیط سیاست داخلی در ایران با رئیس جمهور شدن ترامپ باید به طور جدی به این مسئله فکر کند که چه تغییری در سیاست داخلی ایران لازم است که بتوانیم در مواجهه با ترامپ آماده باشیم این مهمترین سوالی است که در ماه های آینده افکار عمومی ایران باید از خود بپرسد.