پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- رسانه‌های آمریکا با پایان رأی‌گیری در برخی ایالت‌ها، به‌تدریج نتایج نظرسنجی‌های صورت‌گرفته در روز انتخابات را که حاکی از نتایج اولیه غیررسمی است، منتشر می‌کنند که تا این لحظه از برتری ۲۷۷ رأی الکترال دونالد ترامپ نامزد جمهوری‌خواهان حکایت دارد.

رسانه‌های آمریکا با پایان رأی‌گیری در برخی ایالت‌ها، به‌تدریج نتایج نظرسنجی‌های صورت گرفته در روز انتخابات را که حاکی از نتایج اولیه غیررسمی است، منتشر می‌کنند. دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه، با کسب 277 رأی الکترال توانست رئیس‌جمهور آمریکا شود. برای پیروزی در انتخابات به 270 رأی الکترال نیاز است.

مؤسسه تحقیقات ادیسون ریسرچ (Edison Research) از سال 2003 به‌نمایندگی از رسانه‌های CNN ،FOX ،NBC ،ABC ،Associated Press, CBS در هر انتخابات هزاران خبرنگار را در تمامی ایالات آمریکا به کار می‌گیرد که وظیفه آنها، پرسش از رأی‌دهندگان پس از خروج از حوزه‌های رأی‌گیری است.

با توجه به اینکه نزدیک به 40 میلیون آمریکایی با شرکت در رأی‌گیری‌های پیش از موعد به نامزد مورد نظر خود رأی دادند، اطلاعات جمع‌آوری شده در روز انتخابات با آمار تخمین زده شده از آرای غیابی و پستی تجمیع شده است.

بی‌بی‌سی نمیخواهد نتیجه انتخابات باور کند!

با اینکه همه‌ی خبرگزاری‌های داخلی و خارجی اعلام کرده‌اند ترامپ رئیس جهور شده، اما هنوز بی‌بی‌سی در شوک است و نمیخواهد باور کند.

بی‌بی‌سی نوشته: آسوشیتدپرس «می‌گوید» «برآورد کرده است» که دونالد ترامپ در ایالت حساس پنسیلوانیا پیروز شده است. «اگر این خبر تایید شود» دونالد ترامپ فاصله کمی با پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری دارد.

به عبارات داخل گیومه و اما و اگرها دقت کنید! مشی کنونی بی‌بی‌سی را مقایسه کنید با نحوه‌ی اطلاع‌رسانی‌اش درباره انتخابات ایران

کابوس ترامپ برای جهان

از هر زاویه ای که به این انتخابات نگاه کنیم در همه تحلیل ها ترامپ، چهره واقعی آمریکاست.

هرچند کم نیستند آنها که معتقدند ترامپ از فردای پیروزی در انتخابات به راهی میرود که متفاوت از شعارهای پیشین اوست.

اگر بپذیریم که بی عملی اوباما در مبارزه با تروریسم مهمترین دلیل اقبال ترامپ بوده، حالا باید گفت که داعش، متحد استراتژیک راست افراطی در غرب شده و بحران غرب آسیا به شکلی دیگر در حال درنوردیدن تمدن غربی است. ترامپ آغازی برای پایان آمریکاست و امروز روز مهمی در تغییر معادلات قدرت در عرصه جهانی است. شاید ترامپ بستر خوبی برای گذار قدرت از آمریکا به آسیا باشد. 

اگر دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیروز شود اوضاع می‌تواند بطور بنیادی دگرگون شود. او اعلام می‌کند قصد دارد هزینه کردن امکانات کشور برای درگیریهای نظامی را متوقف کند. بجای این او به توسعه اقتصاد کشور توجه می‌کند. در این صورت قطر و عربستان سعودی تنها حامیان شبه‌نظامیان سوریه خواهند بود. احتمالاً روابط آمریکا و عربستان سعودی بهم می‌خورد و این امر برای هر دو عواقب منفی خواهد داشت ولی عربستان سعودی بیش از آمریکا از این اوضاع متضرر می‌شود.

پیروزی ترامپ برتری تحول خواهان آمریکاییست.کنار زدن سندرز به نفع کلینتون نشانه عدم درک این موضوع از سوی دموکراتها و آغاز پیروزی ترامپ بود.

ترامپ و سندرز نماد پدیده واحدی در آمریکا هستند و آن «نه» به «وضع موجود» و عدم پذیرش ساختارهای رسمی، از جمله رسانه‌های رسمی، است. خانم کلینتون نماد بسیار صریحی از این «ساختار رسمی» تلقی می‌شد و این امر به جذب آراء به ترامپ کمک فراوان کرد.

واکنش‌هایی از این نوع،‌ که بر خصومت ترامپ با ایران تأکید می‌کند، هوشمندانه نیست در فضایی که سعودی و متحدان منطقه‌ای‌اش به شدت روی خانم کلینتون سرمایه‌گذاری کرده بودند و در انتخابات پیوند سعودی و کلینتون به شدت مورد تأکید هواداران ترامپ بود.

کانون‌های عمیقاً ضد ایرانی تاکنون روی پیروزی خانم کلینتون محاسبه می‌کردند. این رویکرد را در مواضع رسانه‌های آن‌ها به روشنی می‌توان دید. ولی از هم‌اکنون در پی برجسته کردن نقاطی هستند که در سیاست خارجی آمریکای دوران ترامپ لبه تیز ماجراجویی نظامی آمریکا را متوجه ایران کند. این در حالی است که، یکی از اهداف اصلی کانون‌های مالی خاص، که روی ترامپ سرمایه‌گذاری کردند، غارت سرمایه انبوه اعراب منطقه خلیج فارس بویژه آل‌سعود در آمریکاست.

آرش رازانی در این زمینه می نویسد:

«پیروزی ترامپ برتری تحول خواهان آمریکایی‌ست. کنار زدن سندرز به نفع کلینتون نشانه عدم درک این موضوع از سوی دموکرات‌ها و آغاز پیروزی ترامپ بود.» ترامپ و سندرز نماد پدیده واحدی در آمریکا هستند: «نه» به «وضع موجود» و عدم پذیرش ساختارهای رسمی، از جمله رسانه‌های رسمی. خانم کلینتون نماد بسیار صریح و زننده‌ای از این «ساختار رسمی» تلقی می‌شد و این امر به جذب آراء به ترامپ کمک فراوان کرد. واکنش‌هایی از این نوع، که بر برخی اظهارات خصمانه ترامپ علیه ایران تأکید می‌کنند، هوشمندانه نیست در فضایی که سعودی و متحدان منطقه‌ای‌اش به شدت روی خانم کلینتون سرمایه‌گذاری کرده بودند و در انتخابات پیوند سعودی و کلینتون مورد تأکید فراوان هواداران ترامپ بود. کانون‌های عمیقاً ضد ایرانی تاکنون روی پیروزی خانم کلینتون محاسبه می‌کردند. این رویکرد را در مواضع رسانه‌های آن‌ها به روشنی می‌توان دید. ولی از هم‌اکنون در پی برجسته کردن نقاطی هستند که در سیاست خارجی آمریکای دوران ترامپ لبه تیز ماجراجویی نظامی آمریکا را متوجه ایران کند. این در حالی است که بنظر می‌رسد یکی از اهداف اصلی کانون‌های مالی معین، که روی ترامپ سرمایه‌گذاری کردند،‌ چنگ‌اندازی بر سرمایه انبوه اعراب منطقه خلیج فارس بویژه آل‌سعود در آمریکا باشد. صعود ترامپ می‌تواند هم تهدیدی جدی باشد برای ایران و هم فرصتی جدی و غیرقابل پیش‌بینی. تجربه دهه‌های اخیر نشان می‌دهد که بحران‌های منطقه‌ای هماره برای ایران فرصت‌های مهمی پدید آورده که مطلوب طراحان این بحران‌ها نبوده است؛ از سقوط طالبان تا سقوط صدام و سرانجام جنگ داخلی سوریه.

موضع چین در قبال انتخابات آمریکا

 روزنامه "مردم" ارگان حزب حاکم کمونیست چین در گزارشی با انتقاد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نوشت، مهم نیست که چه کسی در این انتخابات پیروز شود مهم این است که این دور از انتخابات، دموکراسی بیمار این کشور را به دنیا نشان داد

نشریه "مردم" که دیدگاه رهبران چین را منتشر می کند؛ این دور از انتخابات آمریکا را سیاه ترین دوره انتخابات تاریخ این کشور دانست.

نشریه چینی همچنین با اشاره به اینکه دو نامزد اصلی انتخابات آمریکا در مناظره های انتخاباتی خود مطالب شرم آوری را مطرح کردند نوشت، انتشار چنین مطالبی از کسانی که می خواهند رهبری یک کشور را بر عهده بگیرند حاکی از آن است که دموکراسی آمریکا یک روی سیاه دارد و یک روی بیمار که اکنون آشکار شده است.

ارگان حزب حاکم چین بر این موضوع تاکید کرد که انتخابات این دوره آمریکا از بدو آن دچار هرج و مرج بود و نهایتا با زور، فشار و لابی گسترده هر یکاز دو حزب این کشور توانستند بر سر نامزدهای خود به اتفاق و اجماع نظر برسند.

روزنامه چینی تصریح کرد: اقتصاد آمریکا در شرایط خوبی بسر نمی برد و سیاست پارتیزانی این کشور نیز شکست خورده است. 

این در حالیست که در داخل جامعه مساله مهاجرت های غیرقانونی و خشونت ها با اسلحه و کنترل آن نیز لاینحل باقی مانده است.

جوزدگی روزنامه های دولتی

از تیتر امروز شرق و آرمان که بگذریم پیروزی ترامپ موجب وحشت اعتدالیون خواهد شد؛ چرا که تا همین چند روز گذشته دولتیها تمام احتمالاتشان را بر روی پیروزی هیلاری بسته بودند

اعتدالیون می‌گفتند هیلاری هندوانه ی دربسته نیست و می توان دستش را خواند. حتی اعتدالیون تیم هیلاری و راه ارتباط با آنها را هم مشخص می کردند .

از این سردرگمی که بگذریم ؛ زلزله در خانه ی کاندیدایی افتاده که آمدنش را به رای نیاوردن ترامپ منوط کرده بود.

تحلیل آیت‌الله خامنه‌ای درباره دلیل اقبال مردم آمریکا به ترامپ

امروز به اعتراف خود آمریکایی‌ها، دولت آمریکا و نظام آمریکا از ارزشهای انسانی فرسنگها دور افتاده. این مناظره‌ی دو نامزد [ریاست جمهوری] آمریکا را دیدید؟ حقایقی که اینها بر زبان راندند دیدید؟ شنیدید؟ اینها آمریکا را افشا کردند. چند برابر چیزهایی را که ما میگفتیم و بعضی باور نمیکردند و نمیخواستند باور کنند، خود اینها گفتند. و جالب این است که آن که صریح‌تر گفت، بیشتر مورد توجّه مردم قرار گرفت. آن مرد چون واضح‌تر گفت، صریح‌تر گفت، مردم آمریکا بیشتر به او توجّه کردند. طرف مقابل گفت این پوپولیستی کار میکند؛ عوام‌گرایانه، چرا عوام‌گرایانه؟ برای خاطر اینکه حرفهایش را مردم نگاه میکردند، میدیدند درست است؛ در واقعیّات زندگی خودشان آن را میدیدند. ارزشهای انسانی در آن کشور نابودشده و لگدمال‌شده است؛ تبعیض نژادی وجود دارد. همین چند روز قبل از این آن مرد در تبلیغات انتخاباتی‌اش ایستاد و گفت شما اگر رنگین‌پوست هستید، اگر سیاه‌پوست و سرخ‌پوست هستید، در خیابانهای نیویورک و شیکاگو و واشنگتن و کالیفرنیا و غیرذلک وقتی راه میروید، نمیتوانید مطمئن باشید که تا چند دقیقه‌ی دیگر زنده‌اید. شما ببینید! این حرف را کسی دارد میزند که انتظار دارد چند روز دیگر برود در کاخ سفید، بنشیند آمریکا را اداره کند. نژادپرستی آمریکا یعنی این.

 فقر آمریکایی‌ها را [هم گفت]. گفت ۴۴ میلیون نفر در آمریکا گرسنه‌اند. او گفت و دیگران هم گفتند که کمتر از یک درصد مردم آمریکا مالک نود درصد ثروت آمریکا هستند. ارزشهای انسانی در آنجا لگدمال شده است؛ تبعیض، اختلاف، نژادپرستی، لگدمال کردن حقوق بشر. «مرگ بر آمریکا» که شما فریاد میزنید، اینکه گفتند «هرچه فریاد دارید بر سر آمریکا بکشید»، یعنی مرگ بر این چیزها. امام به‌خاطر همین چیزها گفت که هرچه فریاد دارید، بر سر آمریکا بکشید.