؛رسول منتجب‌نیا گفت: بسیاری از مطالبات مردم بر زمین مانده و بسیاری از خواسته‌ها مردم همچنان وجود دارد و خیلی از مشکلات هنوز باقی است که باید برطرف شود.

 

حجت‌الاسلام رسول منتجب‌نیا عصر امروز در جمع شماری از دانشجویان دانشگاه کردستان با اشاره به اهمیت حکومت در یک جامعه اظهار داشت: در جامعه‌ای که حاکم و حکومت نباشد آن جامعه دچار هرج و مرج می‌شود و چنین جامعه‌ای نمی‌تواند انسجام داشته باشد تا در آن هرکس به حق خود دست پیدا کند.

منتجب‌نیا با اشاره به اینکه یکی از انواع حکومت، دینی است، گفت: حکومت دینی بر پایه عقل و دین استوار شده است، از سویی مردم به آن رأی داده‌اند و از سویی، این حکومت با قوانین دینی انطباق دارد.

وی با ابراز اینکه حکومت دینی با دین حکومتی متفاوت است، خاطرنشان کرد: دین حکومتی دینی است که حاکمان آن را تعریف و تأیید می‌کنند و همه امور دینی، تبلیغات، تفسیر قرآن و تبیین احکام اسلام به‌دست حاکمان باشد و خلاصه، حکومت متولی دین است و خارج از محدوده حکومت، دینی وجود ندارد.

دین حکومتی، دین واقعی نیست

منتجب‌نیا گفت: این دین حکومتی، دین واقعی نیست، این دینی است که چه‌بسا با دین حقیقی و دینی که خدای متعال بر بشریت نازل کرده به‌مراتب متفاوت است.

منتجب‌نیا با اشاره به اینکه حکومت دینی مقید است خود را با احکام دین منطبق کند، افزود: اگر می‌گوییم حکومتی که بعد از انقلاب به وجود آمده جمهوری اسلامی است، جمهوری بودنش به‌معنای آن است که مردم آن را پذیرفته و به آن رأی داده‌اند و اسلامی بودنش به این معناست که همه باید در قالب و چارچوب احکام مبین اسلام حرکت کنیم.

در حکومت اسلامی صدا و سیما باید در اختیار فرهیختگان باشد

منتجب‌نیا خاطرنشان کرد: در حکومت اسلامی دستگاه‌های تبلیغاتی، صدا و سیما و تریبون‌ها باید در اختیار فرهیختگان و کارشناسان زبده باشد، نباید رسانه ملی در اختیار معدودی افراد قرار بگیرد که اطلاعات دینی آنها یا بسیار کم و محدود باشد و یا افرادی باشند که از استقلال و شخصیت لازم برخوردار نباشند.

وی با اشاره به اینکه لازمه حکومت و قدرت، خودکامگی است، گفت: از یک سو وجود حکومت یک ضرورت است و از سوی دیگر هنگامی که حکومتی تشکیل شد و افرادی بر اریکه قدرت تکیه زدند بنای خودکامگی، استبدا و زورگویی می‌گذارند.

چه در حکومت دینی و چه غیردینی هیچ‌کس نباید خود را از مدار قانون خارج بداند

منتجب‌نیا با طرح این سؤال که "چه کنیم که مدیران ما خودکامه نباشند که خود را هلاک کنند و جامعه را به هلاکت برسانند" افزود: عواملی می‌توانند مانع خودکامگی باشند که اولین عامل برای کنترل حاکمان قانون‌مداری و قانون‌محوری است، قانون باید بر حاکمان و حکومت، حاکم باشد، چه در حکومت دینی و چه غیردینی هیچ‌کس نباید خود را از مدار قانون خارج بداند، قانون اگر نباشد آغاز هرج و مرج است و هرج و مرج به‌قول یکی از دانشمندان مادر استبداد و خودکامگی است.

وی به موضوع ولایت فقیه اشاره کرد و گفت: ممکن است کسی بگوید در قانون اساسی ما ولایت مطلقه فقیه آمده و ولایت مطلقه یعنی فوق قانون و قانون‌شکنی که همین جا باید بگوییم هر کس چنین تفکری دارد این تفکرش توهین مستقیم به قانون اساسی و قانون‌گذاران بلکه توهین به ولایت فقیه است.

وی افزود: بارها امام بزرگوار رسماً بعد از جنگ فرمودند و نوشتند که "ما در زمان جنگ ممکن است کارهایی را بنا به ضرورت وضعیت بحرانی جنگ انجام داده‌ایم ولی از این به بعد، هم من و هم سایر مسئولین باید در چارچوب قانون عمل کنیم و هیچ‌کس نباید قانون‌شکنی کند".

روایت منتجب‌نیا از دیدار نمایندگان کاندیداهای معترض با رهبری

منتجب‌نیا تصریح کرد: مقام معظم رهبری بارها در صحبت‌های خود نکاتی را فرموده‌اند و به‌ویژه بعد از سال 88 و هنگامی که ایشان دعوت کردند که نمایندگان کاندیداهای معترض خدمت‌شان برسند بنده هم خدمت ایشان رسیدم.

وی گفت: یکی از مباحثی که مقام معظم رهبری در آن جلسه مطرح کردند مسئله تعریف ولایت مطلقه فقیه است که متأسفانه داستان این ملاقات را چه در رسانه‌ها و چه در بعضی از کتب تاریخ ناقص نقل کرده‌اند.

منتجب‌نیا افزود: یکی از بحث‌های زیبای رهبری در آن جلسه این بود که فرمودند «تفسیری را که برای ولایت مطلقه می‌شود ابداً قبول ندارم و اصلاً ولایت مطلقه به‌معنای قانون شکنی و فراقانونی نیست و همه باید در چارچوب قانون حرکت کنند، حتی من و کسی که در این سمت باشد فقط در مورد بسیار استثنایی که قانون و دستگاه‌هایی قانونی و اجرایی نتوانند مشکل را حل کند و گره کوری برای کشور به وجود بیاید یک نفر باید این گره را باز کند، ولایت مطلقه را من این‌گونه تفسیر می‌کنم و این تفاسیر که دیگران کرده‌اند را من قبول ندارم»؛ ایشان تعابیر دیگری داشتند که من نقل به مضمون کردم.

وی با اشاره به ضرورت نظارت دائمی مردم بر مسئولان و اربابان قدرت تأکید کرد: این‌گونه نیست که در حکومت دینی، مردم، افرادی را انتخاب کنند و هیچ نظارتی بر آنها نباشد، ولی نظارت مستمر مردم لوازمی دارد که باید وجود داشته باشد.

وی به لوازم نظارت مردم بر حکومت اشاره کرد و گفت: یکی از لوازمی که نظارت مردم دارد عبارت از آزادی بیان و قلم است؛ اگر آزادی در جامعه نباشد مردم چگونه بر اربابان قدرت نظارت بکنند؟

سخنان رئیس‌جمهور درباره آزادی مطبوعات نباید به برخی بربخورد

منتجب‌نیا درباره موضوع آزادی مطبوعات افزود: اگر رئیس جمهور کشور ما به‌عنوان دومین شخصیت نظام در چند روز گذشته می‌گوید "قلم‌ها را نشکنید، زبان‌ها را نبرید، دهن‌ها را نبندید" یا بارها می‌گوید "با بگیر و ببند نمی‌شود مسائل را حل کرد" یک واقعیت است و این سخنان نباید به برخی بربخورد و به آن پاسخ بگویند و پاسخ نامناسبی داشته باشند.

وی گفت: اگر آزادی بیان و قلم نباشد بنده گوینده و شمای نویسنده چگونه می‌توانید حرف مردم را بیان کنید، آزادی انتقاد، نقادی و نقدپذیری؛ هیچ کس به خودش اجازه ندهد که بدون انتقاد کردن حرفی را بپذیرد و هیچ‌کس به خودش اجازه ندهد که خود را فوق نقد و تخطئه بداند، امام بزرگوار می‌فرمود انتقاد بلکه تخطئه از مواهب الهی است.

وی افزود: لازمه دیگر نظارت مردم بر حکومت پاسخگویی همه مسئولان به مردم و عدم استثنا در میان اولیای امور است و هیچ‌کس نباید خود را پاسخگو نداند.

در کشور جمعیت‌ها، شوراها و نهادهایی می‌گویند "ما پاسخگوی هیچ‌کس نیستیم"

منتجب‌نیا تصریح کرد: در کشور جمعیت‌هایی، شوراهایی و نهادهایی هستند که می‌گویند "ما پاسخگوی هیچ‌کس نیستیم" که این بر خلاف منطق و شرع است و مقدمه رسیدن به خودکامگی و انحراف است.

منتجب‌نیا به ضرورت وجود رسانه‌های مستقل و آزاد و نیاز به احساس امنیت گردانندگان آن رسانه‌ها اشاره کرد و گفت: این افزاد هم باید در موقع نوشتن و هم پس از نگارش آزادی داشته باشند.

وی ضرورت وجود احزاب قدرتمند و مستقل را هم یادآوری کرد و افزود: تشکل‌های دانشجویی نقش احزاب در دانشگاه‌ها را ایفا می‌کنند، باید بر عملکرد مسئولان دانشگاه نظارت کند.

قوه قضائیه باید مستقل باشد

منتجب‌نیا نیاز به استقلال قوه قضائیه را هم یادآور شد و اظهار کرد: قوه قضائیه باید مستقل باشد و برخورد قانونی، قاطع و علی‌السویه نسبت به مجرمان و متخلفان داشته باشد و این‌طور نباشد که در یک کشوری یک آفتابه‌دزد را محاکمه کنند اما کسی متعرض یک دزد چندهزار میلیاردی نشود چرا که این امر با استقلال قوه قضائیه منافات دارد و بی‌عدالتی است، اگر جرم جرم است از هر کسی باشد باید آن فرد تعقیب شود.

وی یکی دیگر از عوامل کنترل حکومت از خودکامگی و استبداد را تداول قدرت عنوان کرد و گفت: چرخش قدرت یک ضرورت است و دوام ریاست و عدم چرخش قدرت فسادآفرین است.

منتجب‌نیا به ضرورت اصلاحات برای جلوگیری از خودکامگی اشاره کرد و افزود: اصلاح به‌معنی زدودن انحرافات، لغزش‌ها، بدی‌ها، فساد و جلوی لغزش را گرفتن است؛ همه باید به‌دنبال اصلاح باشیم و اصلاح نکردن به‌معنی افساد یا راضی بودن به شرایط موجود است.

نباید اجازه دهیم هیچ مسئولی فعال‌مایشاء و مطلق‌العنان باشد

منتجب‌نیا با ابراز "اگر حکومتی به نام دین و غیردین تشکیل دهیم و نظارت در آن نباشد خودکامگی بروز می‌کند" خاطرنشان کرد: نباید اجازه دهیم هیچ مسئولی فعال‌مایشاء و مطلق‌العنان باشد و اگر مسئول هستیم به خود اجازه ندهیم فراتر از قانون و تخطئه باشیم.

وی با اظهار اینکه در حکومت دینی شهروندان باید به‌صورت مساوی مورد توجه قرار گیرند، گفت: شیعه و سنی و کرد و لر و فارس و ترک همه یکسان هستند و قانون اساسی همه را یکسان می‌بیند.

درست نیست هر گناهی را به گردن دولت قبل بیندازیم

منتجب‌نیا با اشاره به اینکه به‌شدت منتقد دولت قبل بوده، افزود: می‌دیدیم هر مشکلی پیش می‌آمد می‌گفتند به‌خاطر دولت یا ریاست جمهوری فلانی است که بنده در مقطعی و در یک مصاحبه دفاع کردم و گفتم درست نیست هر گناهی را به گردن آن بیندازیم و این راه انصاف نیست که همه چیز را منفی ببینیم.

بسیاری از مطالبات مردم بر زمین مانده است

منتجب‌نیا تصریح کرد: دولت روحانی در برخی زمینه‌ها کارهای بزرگی انجام داده و گام‌های بلندی برداشته ولی بسیاری از مطالبات مردم بر زمین مانده و بسیاری از خواسته‌های مردم همچنان وجود دارد و خیلی از مشکلات هنوز باقی است که باید برطرف شود.

وی درباره مشکلات معیشتی و بیکاری گفت: نیاز است دولت تجدیدنظری در یاران و همراهانش داشته باشد و کار ترمیم کابینه هم کار بسیار به‌جایی بود.

امام بارها و بارها فرمودند که برای نظامیان حرام مسلم است در مسائل سیاسی شرکت کنند

منتجب‌نیا به حضور خود در مجلس شورای اسلامی و کمیسیون دفاع و نیز مسئولیتش در قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) اشاره و خاطرنشان کرد: هر وقت نظامی شدیم نباید در کارهای حزبی وارد شویم، قطعاً امام بارها و بارها فرمودند که برای نظامیان حرام مسلم است که در مسائل سیاسی، باندی و حزبی شرکت کنند.

وی گفت: امام بارها خصوصی و هنگامی که اساسنامه سپاه و بسیج را تصویب کردیم با حساسیت فوق‌ا‌لعاده فرمودند "حتماً در این اساسنامه‌ها بگنجانید که هیچ‌کدام از نیروهای مسلح حق ندارند در مسائل سیاسی، باندی و حزبی شرکت کنند حتی در حزب جمهوری اسلامی که در رأس آن آقای خامنه‌ای هستند" و فرمودند "چون این امر فساد می‌آفریند اینها نباید وارد این قضایا شوند".