وزیر دادگستری گفت:: بسیج اگر به عنوان یک واحد نظامی با هویت نظامی فعالیت می کند نباید وارد انتخابات شود.

بخش هایی ازاین مصاحبه را در ادامه بخوانید؛

در بند چهارم سیاست‌های ابلاغی رهبر ‌معظم انقلاب به موضوع‌منابع مالی و شفاف‌سازی هزینه‌های کاندیداها و تشکل‌ها اشاره شده‌است، آیا این بند از ورود‌ پول‌‌های کثیف نیز به عرصه انتخابات جلوگیری می‌کند؟

فرقی ندارد، پول تمیز هم باید شناسنامه دار شود. هزینه‌های انتخاباتی افراد باید قاعده‌مند شود چرا که امروزه افراد و تشکل‌هایی که قدرت مالی دارند، توانایی جذب افکار عمومی بیشتری نیز دارند و این صحیح نیست. باید سقفی برای هزینه‌‌ها در نظر گرفته و مکان خرج آن نیز مشخص شود.

این اقدام شدنی است؟

بله؛کاندیدا ها در ابتدای فعالیت‌های انتخاباتی باید شماره‌حسابی خاص را معرفی و آن را نیز به ستاد انتخاباتی کشور اعلام کنند و از این طریق دخل و خرج‌ها مشخص می‌شود.

از سویی نیز اگر پولی هزینه‌شد و از آن شماره حساب نبود، تخلف انتخاباتی محسوب شده و قابل تعقیب است. یعنی هر کاندیدا باید برای هزینه‌هایی که انجام می دهد اسناد لازم را ارائه دهد تا توسط بازرسان این موضوع مورد بررسی قرار گیرد.

در بند دهم آمده است،ارتقاء شایسته‌گزینی،همراه با زمینه‌سازی مناسب، در انتخاب داوطلبان تراز شایسته جمهوری اسلامی ایران و دارای ویژگی‌هایی متناسب با جایگاه مربوط ،به نظر شما این بند حضور همگانی در عرصه انتخابات را تحدید نمی‌کند؟

تا کنون در انتخابات‌‌های مختلف غیر از خبرگان که صلاحیت ها، شرایط ویژه ای داشت هر کسی که دارای شرایط عمومی بود انتخابات ثبت نام می کرد و این سبب می شد تا برای مثال در انتخابات ریاست جمهوری بیش از هزار نفر ثبت نام کنند که این ماجرا هزینه‌های فراوانی برای کشور داشت. ولی باید شرایطی را تعیین کنیم که آن کسانی‌که از طرق مختلف مورد تایید نخبگان، مدیران،علما و نمایندگان هستند بتوانند وارد عرصه شوند و این خود غربالی اولیه است.

البته در بسیاری از کشورها نیز اینگونه است حتی در برخی از کشورها باید هزینه مادی برای ثبت‌نام بدهندکه اگر نصاب را بدست نیاوردند وجوه ضبط میشود، که خود فیلتری برای هرچه بهتر برگزار شدن انتخابات است چرا که حضور افراد نامتناسب با جایگاه مورد نظر هزینه‌های مادی و معنوی فراوانی را برای کشورها در بردارد.

از سویی نیز همه جریان های سیاسی کشور خوشبختانه در میان علما، نمایندگان و نخبگان چهره های شناخته شده‌ای دارند که می‌توانند وارد عرصه انتخابات کنند و این به نفع کشور است.

فراموش نشود این بند به رد و قبول‌های سلیقه‌ای نیز پایان می‌دهد به ویژه اینکه در آن اشاره می‌کند شورای نگهبان باید از مدت‌ها قبل شرایط افراد به عنوان رجل سیاسی را اعلام کند .به نوعی موضوع عدم احراز صلاحیت دیگر از بین خواهد رفت و باید قاطعانه اعلام کنند که افراد برای حضور در انتخابات صلاحیت دارند یا خیر.

باوجود تاخیر در برگزاری انتخابات الکترونیک، ما شاهد آن بودیم که رهبرمعظم‌انقلاب در سیاست‌های کلی، به بحث استفاده از تکنولوژی‌های نوین اشاره کردند، لزوم توجه به این موضوع چیست؟

استفاده از تکنولوژی های نوین سال ها بود با بهانه های مختلف عقب افتاده بود ولی ما دیدیم که رهبرمعظم انقلاب تاکید کردند که در مسیر حداکثر سازی سرعت، صحت و سلامت در مراحل مختلف انتخابات یعنی رای گیری‌، شمارش و اعلام نتایج از ابزار الکترونیک استفاده شود و امیدواریم این اتفاق هرچه سریع‌تر رخ دهد.

در این سیاست‌ها دستگاه‌های اجرایی و نظارتی نیز پاسخگو شده‌اند؟

بله رهبری در سیاست‌های کلی فرمودند تمامی نظارت ها و فعالیت های اجرایی باید ضابطه مند شود و باید به دقت تعیین شود که در تمام مراحل چه نظارت و چه اجرا شفافیت و اطمینان وجود داشته باشد. با این اقدام هیچ چیز به صورت سلیقه ای ومبهم نمی‌ماند و باید همه پاسخگو باشند.

موضوعی که این روزها زیاد محل بحث است، ماجرا تایید صلاحیت و رد کاندیداها بعد از انتخاب است، که به نظر در این سیاست‌ها به نوعی موضوع را روشن کرده است، نظر شما در این باره چیست؟

این نکته قابل توجه و بسیار مهم است که صلاحیت باید در طول زمان باشد و اگر صلاحیت کسی سلب شد نباید به مسیر ادامه دهد. البته باید طبق قانون گفته شود که چه نهاد و دستگاهی می تواند صلاحیت را رد کند.آیا این اختیار باید در اختیار مجلس،یک دادگاه یا شورای نگهبان باشد!

پس با این تفسیر استفساریه اخیر مجلس برخلاف ابلاغیه نیست؟

خیر؛شورای نگهبان ،مجلس، دادگاه یا نهادهای دیگر می توانند تصمیم گیری کند. سلب صلاحیت در دوره نمایندگی از اصول مهمی است که باید مورد بررسی قرار گیرد.

با این روند مصونیت نمایندگان برداشته می شود؟

خیر؛ آن مصونیت تعریف دیگری دارد و در حوزه فعالیت نمایندگی و انجام مسئولیت نمایندگی تحت تعقیب نمی توانند قرار بگیرند. البته همین مصونیت نیز در تخلفات خارج از حوزه فعالیت رسمیت ندارد و اگر نماینده مال کسی را خورد باید پاسخگو باشد. این موضوع از گام‌های بلندی در راستای بهتر برگزار شدن انتخابات است.

به نظر شما بند نهی نیروهای نظامی از ورود به انتخابات اجرا خواهد شد؟

دستگاه های دولتی و نیروهای مسلح به هیچ شکل حق دخالت و تاثیر گذاری در انتخابات را ندارند و باید این بند اجرایی و قوانین لازم اعلام شود.

بسیج نیز در این بند قرار می‌گیرد؟

بسیج اگر به عنوان یک واحد نظامی با هویت نظامی فعالیت می کند نباید وارد انتخابات شود، ولی افراد بسیجی که همین شهروندان عمومی جامعه هستند و می خواهند فعالیت های اجتماعی و سیاسی داشته باشند، ایرادی ندارد. البته همین افراد نیز نمی‌توانند با امکانات واحد خود و در قالب تشکیلات خود در انتخابات فعالیت کنند.