پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- امیر مسروری- یک: عملیات موصل به صورت ناگهانی اعلام شد و بسیاری این اعلام ناگهانی را رو دست زدن به انتشار نقشه‌های عملیات توسط کردها می‌دانند. آمریکایی ها نیز پافشاری دارند تا پرونده موصل را به هر نحو ممکنی تا انتخابات ریاست جمهوری تمام و دمکرات ها آن را برگ برنده‌ای علیه ترامپ رسانه‌ای کنند. در طرف مقابل جریان مقاومت نگران فرار نیروهای داعش به سمت رقه و دیروالزور است و این یعنی فشار به مناطق شرقی سوریه و کاهش محاصره حلب و حتی شکست عملیات حلب که در فازهای آخر خود قرار دارد.

دو: آغاز عملیات آزادسازی موصل در چند محور شکل گرفت که در مهم‌ترین آن محور بعشیقه نیروهای حشد الشعبی (12 هزار نیروی مردمی که 9000 نفر از آنان از اهل سنت هستند) توانستند محور بعشیقه موصل را دور زده و درنهایت بر آن مسلط باشند. تسلط بر این محور یعنی محاصره نیروهای متجاوز ترکی که در خاک عراق حضور دارند. به عبارت دیگر در مرحله اولیه عملیات ترک‌ها محاصره شدند و بغداد ضربه شصت خود را به اردوغان نشان دادند و هر نوع دخالت رزمی ترک‌ها در موصل را رد کردند. این موضوع به چالش میان ترک‌ها و عراقی‌ها تبدیل و میان رئیس‌جمهور ترکیه و نخست‌وزیر عراق جملات درشتی ردو بدل شد. کردها نیز با چند سازمان رزم به‌ویژه پیشمرگه وارد عملیات آزادسازی موصل شدند. در چند روز قبل محور عملیاتی کرکوک شاهد تحرکات مختلفی بود و نیروهای حشدالشعبی و سازمان بدر به اطلاع پیشمرگه رساندند بایستی نسبت به این محور هوشیار باشند تا رزمندگان قیچی نشوند. کم‌کاری نیروهای کرد موجب نفوذ چند کیلومتری داعش به قلب شهر کرکوک و اشغال بعضی مناطق شد و در همین راستا بغداد و اربیل به اعزام نیرو برای دفع این عملیات ایذایی روی آوردند. از طرفی آمریکایی ها در اقدامی که باید آن را جنایت جنگی دانست، حسینیه‌ای در چهل  کیلومتری کرکوک و در منطقه ترکمن نشین را هدف موشک خود قراردادند و ده‌ها زن و بچه را به شهادت رساندند. 

در طرفی دیگر خبرگزاری البدر الاخباریه مدعی همکاری هواپیماهای آمریکایی با داعش برای انتقال نیرو شدند. (1) . جمع‌بندی عملیاتی نشان می‌دهد آمریکایی ها با همکاری کردها تمایل دارند زودتر موصل را پاک‌سازی کنند و تروریست‌ها را به سمت سوریه شیفت دهد. بغداد نیز این موضوع را می‌داند و برای همین مسیر موصل به رقه را در بخشی از محور عملیاتی مسدود کرده و تمایل دارد این مسیر به صورت کامل بسته شود تا از شیفت تروریست‌ها به سوریه و امکان بازگشت دوباره به عراق جلوگیری کند.

خبرهایی داخلی از موصل حکایت از چند عملیات مردمی ضد داعش دارد و در صورت استمرار داعش دچار ضعف نیروی انسانی در داخل شهر خواهد شد. 

سه: اثیل النجیفی استاندار سابق منطقه و نیز مسئول یگان مردمی موصل که توسط ترکیه در منطقه بعشیقه آموزش دیده بود با حکم دادگاه بازداشت شد. این به معنای تصمیم جدی بغداد برای برخورد با هر نوع همکاری خارجی بدون رضایت نخست‌وزیری است. از سوی دیگر احتمال پناهنده شدن داعشی ها به نیروهای النجیفی و استفاده از لباس و تشکیلات او برای جنایت را هم از بین می‌برد. کردها نیز تمایل دارند در صورت کمک به آزادی موصل، مناطق نفت‌خیز کرکوک را به اقلیم کردستان اضافه کنند و این یعنی تأمین نفت اقلیم کردستان و تقویت اقتصاد این منطقه و افزایش احتمال استقلال خواهی کردها در آینده نزدیک. موضوعی که می‌تواند امنیت ملی عراق را هدف قرار دهد و حتی منطقه را با چالشی جدید مواجه سازد. البته العبادی آگاه است پیروز موصل ، پیروز انتخابات آتی مجلس عراق است و می‌تواند او را به ناجی این کشور تبدیل کند. 

برآوردها هم آزادی و پاک‌سازی موصل را زمان‌بر و حتی بیش از دو ماه می‌داند. به‌طوری که امکان استفاده از سلاح شیمیایی و کشتار وسیع مردم توسط داعش وجود و موانع مختلف و خندق‌های گوناگون در برابر راه رزمندگان قرار دارد. 

1)طائرات التحالف نقلت دواعش من ناحیة الریاض الى حدود کرکوک