اسماعیل کوثری رئیس کمیته دفاعی مجلس نهم با اشاره به تحویل کامل سامانه اس 300 به ایران از سوی روسیه، در پاسخ به این سوال که چرا با وجود سامانه اس 400جمهوری اسلامی ایران همان سامانه اس 300 را از روسیه خریداری کرد اظهار کرد: به دلیل آنکه قرارداد خرید سامانه اس 300 از سالها پیش منعقد شده بود در نهایت وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران همین سیستم پدافندی را از روسیه تحویل گرفت.

وی افزود: ممکن است اس 400 امتیازات و برتری هایی نسبت به سامانه دفاعی اس 300 داشته باشد اما قطعا این تفاوت های آنها جزئی است و ما هم امروز نیاز جندانی به سامانه اس 400 نداریم.

کوثری ادامه داد: با وجود آنکه هیچ موقع نمی توانیم به طور 100 درصدی بگوییم آسمان کشورمان نفوذناپذیر است اما سامانه اس 300 در کنار سایر سامانه های ایرانی، قدرت پدافندی کشور را تا حد بسیار بسیار زیادی ارتقا داده است.

رئیس کمیته دفاعی مجلس نهم در پایان گفت: با توجه به آنکه متخصصان کشورمان در داخل سامانه های پدافندی خوبی را تولید کرده و امتیازات و نتایج خوبی را در این زمینه کسب کرده اند و با در نظر گرفتن این نکته که ما امروز توانسته ایم تولیدات پدافندی خودمان را به صورت انبوه گسترش دهیم، به نظر می رسد که نیاز چندانی به واردات سامانه های پدافندی نداریم.