"دمیتری راگوزین"، معاون نخست وزیر روسیه در امور دفاعی که در نشست سه جانبه سران روسیه، ایران و آذربایجان در باکو حضور داشته است، روز گذشته از تحویل نیمی از مجتمع‌های مورد نظر سامانه اس300 به ایران خبر داده است.

 

ایران در اوایل سال جاری اولین محموله از سامانه موشکی اس 300 را تحویل گرفته بود و پس از تحویل و رونمایی رسمی از برخی اجزاء این سامانه، روس‌ها اعلام کردند که تا پایان سال جاری میلادی، مراحل تحویل این سامانه به ایران، به اتمام می‌رسد.

 

آنچه که مسلم است، این سامانه طبق اعلام روس‌ها در قالب یک جدول زمانبدی شده به ایران تحویل داده خواهد شد، چیزی که رئیس سازمان فدرال همکاری فناوری نظامی روسیه نیز آن را رسما اعلام کرده و خبر داده بود که بخش دوم از سامانه موشکی اس 300 به‌زودی به ایران تحویل داده خواهد شد.

 

الکساندر فامین، رئیس سازمان فدرال همکاری فن آوری نظامی روسیه در این باره گفته بود: ما بخش اول را فرستاده‌ایم، این مجموعه کاملی است و ما در نظر داریم که بخش دوم را ارسال کنیم. شرکای ما نیز باید پرداخت لازم را انجام دهند. از جانب روسیه عملا همه چیز برای بارگیری لازم است و امیدواریم در آینده‌ای نزدیک این انتقال اموال با شرکای ما انجام شود. همینکه پرداخت مالی صورت گیرد کالا ارسال خواهد شد.

 

حالا با گذشت نزدیک به 5 ماه از تحویل اولین محموله از سامانه موشکی اس 300 به ایران، خبرگزاری اسپوتنیک روسیه سخنان معاون نخست وزیر این کشور را در حاشیه اجلاس سران ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان را منتشر کرده که وی گفته است: تاکنون "نیمی از اس 300های مورد نظر" به ایران تحویل داده شده و در اختیار طرف ایرانی قرار گرفته است.

 

"نیمی از اس300های موردنظر" که مورد اشاره معاون نخست وزیر روسیه بوده یعنی اجرای نیمی از قرارداد که شامل "2 گردان اس 300" می‌شود. طبق اعلام سردار حسین دهقان وزیر دفاع ایران، قرارداد خرید و تحویل اس 300 از روسیه، "شامل 4 گردان اس 300 است". این به معنای آن است که ایران براساس استاندارد قراردادهای خرید اس 300 سری پی ام یو، 4 گردان از این سامانه را تحویل خواهد گرفت که هر گردان از 4 آتشبار تشکیل می‌شود که هر آتشبار نیز شامل 4 پرتابگر موشک، رادارهای جانبی، خودروهای فرماندهی و پشتیبانی است.

 

پیشتر، ایران برخی بخش‌های سامانه موشکی اس 300 را در مراسم رژه نیروهای مسلح در 29 فروردین ماه سال جاری به نمایش گذاشته بود. این تجهیزات، شامل رادار 64N6E یا همان رادار مشهور Big Bird، پست فرماندهی UNIVERSAL متعلق به سامانه اس 400، رله ارتباطی اس 350، کِشنده‌های سامانه موشکی و لانچرهای این سامانه بود.

 

در هفته گذشته نیز، خبرگزاری تسنیم در خبری رسما اعلام کرد که اولین محموله از موشک‌های اس 300 وارد کشور شده و مدل موشک‌ها نشان می‌دهد که ایران سامانه موشکی S300-PMU2 را خریداری کرده است.

 

ورود موشک‌های اس 300 به ایران پس از ورود تمام ادوات و تجهیزات جانبی، به معنای آن است که سامانه موشکی اس 300 در ایران پس از استقرار، قابلیت شکار اهداف را دارد و این یعنی استقرار عملیاتی.

 

ایران حالا در حال انجام مراحل استقرار این سامانه در کشور است و آنطور که سردار دهقان در نشست کمیسیون امنیت ملی مجلس اعلام کرده، بخشی از این سامانه در داخل کشور استقرار عملیاتی یافته است.

 

امیر اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی ارتش هم اعلام کرده که، سامانه موشکی اس 300 تا پایان سال جاری در ایران عملیاتی خواهد شد و این به معنای آن است که ایران نیز اظهارات روس‌ها مبنی بر تحویل کامل اس 300 تا پایان سال جاری را تایید می‌کند.

 

اعلام آمادگی چند هفته پیش روس‌ها برای ارسال دومین محموله از اس 300‌ها به ایران و سخنان روزگذشته معاون نخست وزیر روسیه مبنی بر اینکه نیمی از اس300ها به ایران تحویل داده شده است، این احتمال را قوت می‌بخشد که ایران دومین محموله از سامانه موشکی اس 300 را تحویل گرفته است، چیزی که احتمالا شامل دومین گردان از این سامانه می‌شود.