به گزارش پارس به نقل از فارس، رامین مهمان پرست سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان امروز (سه شنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران، با اشاره به سالگرد حمله نظامیان آمریکا به طبس گفت: این حادثه یک بار دیگر دشمنی و خصومت دولت آمریکا با ملت ایران را گواهی می دهد و بیانگر نقش آمریکا در ایجاد دیوار بی اعتمادی است.

وی ابراز امیدواری کرد که دشمنی با ملت بزرگ ایران در سیاست های مقامات آمریکایی کنار گذاشته شود و با اتخاذ رویکردهای جدید در قبال ملت های مستقل، از میزان نفرت که در دنیای امروز به این سیاست ها وجود دارد، کاسته شود.

*کانادا هیچ مدرکی ارائه نکرده است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص اظهارات دولت کانادا مبنی بر دستگیری دو نفر در عملیات تروریستی که به ادعای آنها از سوی عوامل القاعده مستقر در ایران حمایت می شوند، خاطرنشان کرد: هیچ مدرک مستندی نسبت به افرادی که ادعا شده دستگیر شده اند ارائه نشده است.

وی با بیان اینکه تفکر گروه های افراطی به ویژه افراطیون القاعده از لحاظ سیاسی و اعتقادی به هیچ وجه با ایران همخوانی ندارد، گفت: ما با هر نوع اقدامات تروریستی و خشونت آمیز که جان انسان های بی گناه را به خطر بیندازد مخالفیم.

مهمان پرست ملت ایران را بزرگترین قربانی تروریسم خواند و افزود: ما به هیچ وجه چنین پدیده هایی را تائید نمی کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با ذکر این نکته که دولت افراطی کانادا طی سال های اخیر پروژه ایران هراسی را در دستور کار قرار داده و اقدامات خصمانه متعددی را دنبال کرده عنوان کرد: ممکن است این دولت در ادامه این رویکرد خصمانه قصد ارتباط دادن چنین موضوعاتی با کشور ما را داشته باشد. این رویکرد ناشی از رفتار افراطی و نادرست دولت فعلی کاناداست.

مهمان پرست با تاکید بر اینکه همه کشورها باید با گروه های تروریستی مقابله کرده و حمایت از این گروه ها را توجیه نکنند، اظهار داشت: جریان القاعده با حمایت کانادا و کشورهای غربی در داخل سوریه به کشتار مردم بی گناه می پردازند و اگر مقابله با گروه های تروریستی لازم است نباید تبعیضی در این زمینه صورت گیرد.

وی بار دیگر گفت: دولت های غربی و کانادا باید از حمایت از هر نوع گروه تروریستی و افراط گرا از جمله گروه های وابسته به القاعده در همه جا از جمله سوریه دست بردارند.

*آنهایی که در جنایات اسرائیل سهیم هستند

خبرنگاری موضع وزارت خارجه ایران را درباره امضای قرارداد تسلیحاتی آمریکا با اسرائیل جویا شد که مهمان پرست با بیان اینکه موضوع همکاری های تسلیحاتی و کمک های بی دریغ دولتمردان آمریکایی به رژیم نامشروع صهیونیستی مسئله جدیدی نیست، اظهار داشت: ادامه اینگونه حمایت ها منجر به فعالیت گسترده تر رژیم صهیونیستی در کشتار مردم بی گناه در منطقه و بی ثباتی و ناامنی در منطقه خواهد شد.

به گفته وی دولتمردان آمریکایی و کسانی که به این رژیم در انجام جنایاتش کمک می کنند در آن جنایات شریک و سهیم هستند.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه مقامات آمریکایی با بهانه قراردادن خطراتی که در منطقه ترسیم می کنند به دنبال فروش تسلیحاتشان هستند، گفت: حضور چنین کشورهایی که به دنبال توسعه منافع خود در سایر مناطق از جمله خاورمیانه هستند، فقط با ایجاد ناامنی و بی ثباتی قابل توجیه است.

مهمان پرست با ذکر این نکته که ما به دنبال تثبیت امنیت و ثبات در منطقه هستیم، ماهیت رژیم صهیونیستی و حامیان آن را ایجاد ناامنی و بی ثباتی برای توجیه حضورشان خواند.

*قرارداد گازی ایران و سوئیس

خبرنگار بلومبرگ درباره قرارداد فروش گاز ایران به سوئیس سؤال کرد که مهمان پرست در این باره گفت: نمی توان در شرایط امروز جامعه بین المللی وجود کشوری که دارای دومین منابع بزرگ گاز دنیا و چهارمین ذخایر بزرگ نفتی دنیاست، را منکر شد و آن را از معادلات انرژی حذف کرد. حتما کشورهای مختلف نیازهای خود را به نفت و گاز اعلام می کند و قراردادها در چارچوب منافع دو طرف تنظیم می شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: سوئیس از گذشته داوطلب چنین قراردادی با کشور ما بوده است.

*نشست چهارجانبه درباره سوریه

یکی از خبرنگاران درباره نشست چهار جانبه با حضور ایران، مصر، ترکیه و عربستان درباره سوریه سؤال کرد که سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه جمهوری اسلامی همه تلاش ها و تدابیر خود را برای حل بحران سوریه از بهترین راه ممکن و با روش مسالمت آمیز دنبال می کند، گفت: تنها راه حل مسئله سوریه حمایت از حقوق ملت و دولت این کشور است و باید شرایطی را فراهم کرد تا در سایه ثبات، امنیت و آرامش گروه های مختلف مذاکرات خود را دنبال کنند و با ریختن آراء خود در صندوق ها تکلیف آینده سوریه روشن شود.

مهمان پرست هر اقدامی در جهت خلاف این ایده که منجر به تشدید درگیری ها در سوریه شود را در جهت مخالفت با منافع ملت سوریه ارزیابی کرد و افزود: در گفت وگوی تلفنی وزرای خارجه ایران و مصر درباره نشست بعدی کمیته چهارجانبه گفت وگو شد و اینکه آیا همه ۴ عضو در این نشست حضور یابند یا نه در نشست بعدی مشخص می شود.

*اقدام غیرقابل توجیه عراق

بازرسی از هواپیماهای ایرانی عازم سوریه توسط عراق سوال دیگری بود که در این نشست مطرح شد و مهمان پرست در این باره گفت: اینکه هواپیماهای ایرانی که به قصد کمک های انساندوستانه عازم سوریه هستند، به خاطر فشارهای وارده به مقامات عراقی مجبور به فرود می شوند مسئله ای قابل گذشت و توجیه نیست.

وی با بیان اینکه اعتراض خود را در این زمینه اعلام کردیم و این اقدام را نقض مقررات و کنوانسیون های بین المللی می دانیم، خاطرنشان کرد: بارها مشاهده شد ادعاها علیه ایران و کشورهای مستقل در منطقه بی اساس بوده و هواپیماهایی که مورد بازرسی قرار گرفتند بی اساس بودن این ادعاها را ثابت کرد.

وی تصریح کرد: دولت عراق باید در مقابل این فشارها ایستادگی کند.

*اجازه تعرض به هیچ دشمنی را نمی دهی م

مهمان پرست در ادامه نشست هفتگی با خبرنگاران، در واکنش به اظهارات وزیر دفاع آمریکا که استفاده از گزینه نظامی در مورد ایران را منتفی ندانسته بود، گفت: اظهارات مقامات نظامی و وزیر دفاع آمریکا در رابطه با فروش تسلیحات به رژیم صهیونیستی توجیهاتی برای بزرگ نمایی خطراتی است که در منطقه در فضای جنگ نرم به آن دامن می زنند و قصد نهایی این بزرگ نمایی « فروش تسلیحات» است.

وی با تأکید بر اینکه ایران به اندازه کافی قدرتمند است که از حقوق خود دفاع کند، افزود: اجازه تعرض به هیچ دشمنی را نمی دهیم.

به گفته سخنگوی دستگاه دیپلماسی رژیم صهیونیستی با این قراردادها و تسلیحات توانایی لازم را برای ادامه تجاوزات در منطقه پیدا نخواهد کرد.

مهمان پرست به مقامات آمریکایی توصیه کرد که دست از جنگ روانی علیه ملت ایران بردارند و افزود: این اقدامات ملت ما را مقاوم تر و مستحکم تر در مقابل هر تعرضی خواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در مورد یادداشت تفاهم ایران و آرژانتین در خصوص پرونده آمیا خاطرنشان کرد: ما این توافق را دنبال می کنیم و معتقدیم تنها راه حلی که می تواند به حل این مسئله کمک کند در چارچوب توافق طرفین در حال پیگیری می باشد.

*وحدت بین همه بخش های مختلف جهان اسلام

مهمان پرست در خصوص کنفرانس تقریب بین مذاهب که قرار است در عراق برگزار شود، اظهار داشت: ما از وحدت بین همه بخش های مختلف جهان اسلام و مذاهب حمایت می کنیم و آن را جزء اصول اصلی و اولویت های خود می دانیم و بارها توصیه کردیم که وحدت جهان اسلام باید در دستور کار قرار گیرد.

به گفته سخنگوی دستگاه دیپلماسی اختلاف افکنی و ایجاد تفرقه بین فرق اسلامی دشمنی با جهان اسلام است.

*دولتمردان بحرینی خواسته های مردم را بشنوند

اعتراضات صورت گرفته در برگزاری مسابقات فرمول یک که قرار است در بحرین برگزار شود سوال دیگری بود که مطرح شد و مهمان پرست در این باره خاطرنشان کرد: وضعیت بحرین باید به صورت ریشه ای و اصولی مورد توجه قرار گیرد. در بحرین مثل سایر کشورها مردم مطالباتی دارند که به صورت مسالمت آمیز بیان می کنند و راه حل این مسئله شنیدن صدای مردم و تحقق خواسته های آنها برای زمینه سازی رشد همه جانبه مردم است.

سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: اینکه با کمک برخی کشورهای منطقه با هرگونه مطالبات مردمی برخورد خشونت آمیز صورت گیرد راه حل مسئله نخواهد بود و وضعیت را پیچیده تر می کند.

وی ادامه داد: شاید مسابقات فرمول یک در شرایطی که مردم مورد سرکوب قرار می گیرند باعث شده که به مسئله جدیدی در موضوعات داخلی بحرین تبدیل شود. توصیه می کنیم دولتمردان بحرین خواسته های مردم را بشنوند و آنها را محقق کنند و اجازه مشارکت مردم در اداره کشورشان را به آنها بدهند.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه دولتمردان بحرین برای قدرتمند شدن باید به نیروی اکثریت مردم خود متکی باشند.

*گفت وگوی تلفنی صالحی و همتای مصری

مهمان پرست در خصوص جزئیات گفت وگوی تلفنی صالحی با وزیر خارجه مصر اظهار داشت: در این گفت وگوی تلفنی در خصوص تحولات منطقه، موضوعات بین المللی و مسئله سوریه رایزنی انجام شد و علاوه بر آن در خصوص گسترش روابط دو جانبه بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

وی ادامه داد: حضور گردشگران دو کشور در کشورهای یکدیگر موضوع مورد توافقی است که صورت گرفته و وزیر گردشگری مصر نیز توضیحاتی خوبی را در این زمینه ارائه داد و این برنامه مورد توافق، ادامه می یابد و می تواند به شناخت مردم دو کشور کمک کند.

*دولت میانمار جلوی اقدامات افراطی را بگیرد

مهمان پرست در مورد سرکوب مسلمانان در میانمار خاطرنشان کرد: حمله به مسلمانان در میانمار و کشتار بخشی از مردم این کشور، مورد توجه کشورهای مختلف از جمله ملت و دولت ما بوده و ما تلاش خود را برای جلوگیری از این حوادث به کار گرفته ایم.

وی تأکید کرد که دولت میانمار باید جلوی این اقدامات افراطی و خشونت بار را بگیرد و افزود: این خواست ملت ها و کشورهای مختلف و نهادهای بین المللی است و نباید اجازه داد که گروهی از افراطیون در میانمار دست به چنین جنایاتی بزنند.

مهمان پرست اضافه کرد: از دولت میانمار به صورت جدی می خواهیم که در اسرع وقت نسبت به این مسئله با تمام توان وارد شده و جلوی این اقدامات را بگیرد.

*کشورهای خارجی در سوریه دخالت نکنند

یکی از خبرنگاران به اخبار مطرح شده مبنی بر تصمیم دولت آمریکا برای مستقر کردن ۲۰۰ نظامی آمریکایی در اردن برای حمایت از معارضان سوری اشاره کرد و نظر مهمان پرست را جویا شد که وی بار دیگر راه حل مسئله سوریه را عدم دخالت کشورهای خارجی دانست و افزود: هر نوع اقدام در جهت فعالیت های نظامی و دخالت نظامی در داخل سوریه برخلاف منافع مردم این کشور خواهد بود.

*تاریخ مذاکرات ایران و آژانس قطعی نشده است

مهمان پرست درباره مذاکرات نمایندگان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: تاریخی در این زمینه هنوز قطعی نشده و ما مذاکره با آژانس را به عنوان برنامه در دستور کار داریم.

*سفر علی اف به تهران

یکی از خبرنگاران درباره سفر الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان به ایران سوال کرد که سخنگوی دستگاه دیپلماسی سفر مقامات دو کشور همسایه که دارای تاریخ، فرهنگ و اعتقادات مشترک هستند را امری طبیعی برشمرد و آن را در راستای تحکیم روابط دو جانبه مؤثر دانست.

مهمان پرست با بیان اینکه با آذربایجان روابط خوبی داریم، اظهار داشت: این روابط باید در همه زمینه ها توسعه یابد.

*انتخابات ریاست جمهوری آذربایجان

وی درباره انتخابات ریاست جمهوری در آذربایجان نیز خاطرنشان کرد: این انتخابات می تواند نشانگر نقش و اراده مردم در مدیریت کشور باشد. امیدواریم مردم آذربایجان حضوری پرشور در انتخابات داشته باشند و ما از دولتی که توسط مردم انتخاب شده باشد استقبال می کنیم و خواستار بهتر شدن روابط با همه همسایگان هستیم.

مهمان پرست در خصوص برگزاری نشست ضد ایرانی در باکو، اینگونه تحرکات را فتنه ای خواند که باید با همکاری و مشارکت مقامات ایران و آذربایجان جلوی آن گرفته شود و افزود: نباید اجازه دهیم روابط استراتژیک دو کشور توسط کسانی که معلوم نیست چه نیتی دارند، خدشه دار شود.

*تبریک به دولت و ملت عراق

وی انتخابات شوراهای استانی در عراق را پیروزی بزرگ برای دولت و ملت عراق دانست و افزود: در شرایطی که برخی جریانات سیاسی به دنبال ناامنی و بی ثباتی در عراق هستند و فعالیت های خود را گسترش می دهند دولت عراق موفق به برگزاری انتخابات شوراها شد و با مشارکت سیاسی گروه های مختلف و روشنگری علمای شیعه و مشارکت مردم صفحه درخشانی برای ملت عراق به جای گذاشت.

مهمان پرست برگزاری این انتخابات را به دولت و ملت عراق تبریک گفت.

*منتظر اعلام مراجع قانونی و قضایی درباره دیپلمات سعودی هستیم

وی در خصوص تصادف دیپلمات عربستانی با شهروند ایرانی خاطرنشان کرد: این حادثه پس از اطلاع ما در دستور کار وزارت خارجه قرار گرفت و با توجه به نزدیکی ایام تعطیلات سال جدید اقدامات لازم در این راستا انجام شد.

مهمان پرست با بیان اینکه این حادثه دو وجه سیاسی و قضایی دارد، افزود: آنچه وظیفه وزارت خارجه بود جلوگیری از خروج این دیپلمات قبل از رسیدگی های قضایی بود که بلافاصله انجام شد و ما از طریق مراجع قضایی و قانونی مسئله را پیگیری می کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: باید میزان تخلف صورت گرفته و نوع خسارات وارده توسط مراجع قضایی و قانونی مشخص شود و ما منتظر اقدامات این مراجع هستیم.

وی گفت: در خصوص بعد سیاسی این قضیه و اینکه راجع به این فرد چه تصمیمی گرفته شود که آیا این دیپلمات خاک کشور را ترک کند یا اقدام دیگری صورت گیرد، ما منتظر اعلام نظر مراجع قانونی و قضایی هستیم.

*سفر سید حسن نصرالله به ایران

وی درباره سفر سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان به ایران نیز خاطر نشان کرد: ما نیز این خبر را شنیده ایم. رفت و آمد دوستان جمهوری اسلامی به کشور مسئله طبیعی است و این رفت و آمدها کمک می کند تا بتوانیم وضعیت باثبات تری را در منطقه ایجاد کنیم.