پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- حامیان دولت، نامی بود که لیست امید بر خود گذاشته بود و پیروزی خود در تهران را گام دوم در جهت اصلاحات بعد از انتخابات ریاست جمهوری 92 عنوان کرد؛ اما این فراکسیون زیاد بخت و اقبالی در دولت نداشت و روی خوش از آن ندید.

نخستین زاویه و شکاف میان فراکسیون امید با دولت از انتخابات هیأت رییسه شروع شد. انتخاباتی که دولت پشت فراکسیون امید را خالی و از نامزد جناح مقابل یعنی علی لاریجانی حمایت کرد. در واقع ائتلاف کارگزارانی‌ها و اصلاح طلبانی مانند عارف در ابتدای راه به مناقشه کشیده شد و دولت هم حمایتی از اصلاح طلبان نمی‌کرد.

روزنامه آفتاب یزد در 30 اردیبهشت‌ماه در مطلبی با تیتر «کرباسچی هم به جبهه «ضد عارف»ملحق شد!» ضمن انتقاد به کرباسچی، از تلاش دولتی‌ها برای ریاست لاریجانی هم گلایه کرد و نوشت: «از پاستور هم خبرهای خوبی به گوش نمی‌رسد مبنی بر این که برخی از چهره‌های صاحب نفوذ در پاستور و حتی برخی از نزدیکان حسن روحانی در تلاش هستند تا نمایندگان را به رأی دادن به لاریجانی برانگیزانند! تلاش‌هایی که نشان می‌دهد استیلای اصلاحات بر مجلس را به این سادگی‌ها بر نخواهند تافت!»

محمد جواد حق‌شناس، عضو شورای سیاست‌گذاری جریان اصلاحات نیز به صراحت دلیل اصلی پیروزی لاریجانی در انتخاب ریاست مجلس را حمایت حامیان دولت از وی عنوان کرد.

در ادامه این اتفاق‌ها و بدعهدی‌های دولت روحانی، عارف به عنوان چهره شناخته شده اصلاحات، برای نشان دادن اعتراض خود حتی در افطاری رییس جمهور با اعضای فراکسیون امید شرکت نکرد و بعد از آن همه چیز به آرامی پیش رفت تا محمدعلی وکیلی عضو فراکسیون امید استیضاح ربیعی وزیر کار را کلید زد، اعضای فراکسیون تلاش کردند تا این استیضاح منتفی شود.

اصرار وکیلی بر استیضاح، انتقاد دولت را به همراه داشت و خانم مولاوردی معاون امور زنان و خانواده روحانی با اعتراض به اصرارهای وکیلی گفت: وقتی رییس فراکسیون می‌گوید استیضاح در دستور کار نیست باید دلیل این اصرار را از وکیلی پرسید. چون باید قاعدتاً برنامه‌ای در کار باشد تا کار تشکیلات انجام شود. وقتی لیستی درمی‌آورند، اصول کار تشکیلات همین است و باید پاسخگو باشند که چرا به این شکل عمل می‌کنند.

وکیلی اما ساکت نماند و در جواب مولاوردی اظهار داشت: «درمورد اینکه خانم مولاوردی تعبیر خودسرانه را برای بنده به کار بردند، باید گفت اولاً این مطلب دون‌شأن یک مسوول است، دوماً ایشان در جایگاه تشخیص خودسری و غیرخودسری نیست. مگر ایشان رهبر یا سخنگوی فراکسیون است؟ ضمن اینکه او یک مقام دولتی است، آیا اظهارنظر در مسأله‌ای که به او مربوط نیست، آن‌هم بدون اجازه رییس‌جمهور خودسرانه نیست؟ اظهارنظر من در موضوعی که جزو وظایف ذاتی‌ام است، خودسرانه است یا اظهارنظر مولاوردی در موضوعی که به او ارتباطی ندارد؟

چالش دولت و فراکسیون امید اما به همین جا ختم نشد. بی‌توجهی‌های دولت به وعده‌هایش و پشت کردن به فراکسیون امید سبب شد تا محمود صادقی نماینده تهران و عضو هیأت رییسه فراکسیون امید با انتشار توئیتی از عملکرد روحانی انتقاد کرد و نوشت: «روحانی تعامل مطلوبی با فراکسیون امید ندارند. درخواست ملاقات ما با ایشون به‌گونه‌ای ناموجه معوق مانده است.»

او که به‌دلیل مواضع تندش از آغاز مجلس دهم از سوی طرفدارانش لقب اصلاح طلب واقعی گرفته است در مصاحبه با روزنامه وقایع اتفاقیه گفت: حدود دو ماه پیش و قبل از تغییر معاون پارلمانی رییس‌جمهوری و زمانی که فراکسیون امید با آقایان مجید انصاری و دکتر نوبخت دیدار داشتند، درخواست ملاقات هیأت‌رییسه فراکسیون امید با رییس‌جمهور مطرح شد، ولی پس از دو ماه بنا به دلایل مختلف از جمله مشغله کاری و سفرهای خارجی رییس‌جمهور به نیویورک و اخیراً سفرکاری ایشان به حوزه شرق آسیا این ملاقات به تعویق افتاد. این مقدار تأخیر و تعویق برای یک ملاقات قابل توجیه نیست و کم‌توجهی دکتر روحانی به فراکسیون امید تلقی می‌شود.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه برگزار نشدن این جلسه ملاقات رییس‌جمهوری با هیأت‌رییسه فراکسیون امید این شائبه را ایجاد نمی‌کند که چون روحانی خیالش از حمایت اصلاح‌طلبان برای انتخابات 96 راحت است به درخواست آنها برای این دیدار توجه نمی‌کند؟ پاسخ داد: حرف دل بسیاری از اعضای فراکسیون امید همین نکته است. برخی از اعضای فراکسیون در صحبت‌ها و گفتمان روزانه‌ای که با یکدیگر داریم، این دغدغه و گلایه را مطرح می‌کنند که رییس‌جمهوری به ما مثل پول توجیبی نگاه می‌کند و چون خیالش از طیف اصلاح‌طلب و حمایت آنها برای انتخابات سال 96 راحت است، تعامل و نگاهش معطوف به جریان رقیب و طیف مقابل شده که این موضوع در سطح حوزه‌های ستادی هیأت دولت و همچنین حوزه‌های بدنه و فرمانداری و استانداری به خوبی قابل مشاهده است.

صادقی: امیدواریم که این جلسه به زودی برگزار شود

همچنین، محمود صادقی عضو هیات رییسه فراکسیون امید درباره انتظارات این فراکسیون از رییس جمهور گفت: موضوع مورد نظر ما بررسی راه کارهای افزایش تعامل، همکاری و هم افزایی میان هیات دولت، مجلس و فراکسیون است.هدف از دیدار هیات رییسه فراکسیون امید با روحانی هم فکری و هم اندیشی و تقویت تعامل میان هیات دولت و این فراکسیون است.

این نماینده تهران افزود: با توجه به اینکه رییس جمهور از مسافرت‌های خارجی مهمی که داشتند، برگشتند امیدواریم به‌زودی زمانی برای دیدار با هیات رییسه فراکسیون امید تعیین کنند.

سخنان نماینده تهران در حالی است که سبقه برخوردهای دولت یازدهم با اعضای فراکسیون امید از ابتدای مجلس، نشانگر بی توجهی به این فراکسیون است و شاید هم آن‌قدر از حمایت‌های اصلاح طلبان در انتخابات 92 و پس از آن برجام سرمست است که فکر می‌کند این حمایت همیشگی و ضمانت شده است؛ حال آنکه حمایت‌های اصلاح طلبان به تهدید تبدیل شده تاجایی‌ که سید فرید موسوی نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون امید تاکید کرد:« ما چک سفید امضا به کسی نداده‌ایم.»

مقدسی: جلسه با هدف ابراز گلایه‌های امید از دولت است

سید مهدی مقدسی، عضو فراکسیون امید درباره تعامل حجت الاسلام حسن روحانی با فراکسیون گفت: اعضای فراکسیون امید انتظاراتی از رییس جمهو دارند که آن‌ها را به هیات رییسه فراکسیون منتقل کردند تا آنان در دیدار با روحانی این مطالبات را مطرح کنند که تاکنون این دیدار صورت نگرفته است.

وی افزود: قرار است جلسه مفاهمه و هماهنگی میان عارف و روحانی برگزار و پیشنهادات و نظرات اعضای فراکسیون امید به وی اعلام شود و پس از آن منتظرپاسخی از سوی رییس جمهور هستیم و امیدواریم به نتایج خوبی دست یابیم.