پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- حجت الاسلام حسن روحانی که این روزها با رفع تردید هایش فعلا اولین کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری 96 است ظاهرا نتوانسته در ارتباط گیری با همه حامیانش موفق باشد و هر روز بحث های جدیدی درباره حمایت یا عدم حمایت از او در رسانه ها مطرح می شود.

برخی از عدم حمایت اصلاح طلبان و اصولگرایان و دیگری از حمایت کامل خبر می دهند و بازار داغی از گمانه زنی را ایجاد کرده اند. گمانه هایی که این روزها به تیتر اصلی رسانه های حامی روحانی تبدیل شده است. روز گذشته روزنامه آرمان از حامیان دولت و رسانه نزدیک به آیت الله هاشمی رفسنجانی به نقل از آقای محسن غرویان حامی جدی دولت آقای روحانی از درخواست برخی روحانیون قم برای کاندیداتوری آقای محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه پرده برداشت.

این روزنامه همچنین با انتخاب تیتر «حامیان امروز روحانی، حامیان فردای ظریف» رسما پروژه عبور اصلاح طلبان از روحانی را  به رسمیت شناخته و گفته ظریف می‌تواند آشتی ملی را پدید آورد. این در حالی است که پیش از این خانم فاطمه هاشمی در گفت و گویی تاکید کرده بود پدرم هرگز از روحانی عبور نمی کند.

حال، غرویان در گفتگو با این روزنامه درباره کاندیداتوری ظریف گفته است: زمانی که اکثریت مردم ایران بخواهند شخصیت برجسته‌ای مانند ظریف در راس دستگاه اجرایی قرار بگیرد، مخالفان تفکر ظریف در اقلیت قرار خواهند گرفت.

اولین بار آقای صادق زیبا کلام بود که رسما زمزمه های کاندیداتوری ظریف در انتخابات 96 را رسانه ای کرد و در میزگرد روزنامه آرمان، به حسن روحانی  پیشنهاد داد تا شخصی مانند ظریف را برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۶ به‌جای خودش معرفی کند.

محمد جواد ظریف پیشتر درباره احتمال کاندیداتوری اش در سال 1400 پاسخ داده بود: "به ضرس قاطع می‌گویم خیر." او در مقابل اصرار خبرنگار که پرسیده بود: "‌لبخند شما هنگام «خیر» گفتن برای حضور در انتخابات سال 1400 را می‌توان این‎گونه تعبیر کرد که می‌توانیم محمدجواد ظریف را در قامت یک رئیس‌جمهور در آینده ببینیم؟" نیز گفته بود: "بازهم خیر، از خدا می‌خواهم به من در همین مسوولیت و جایگاهی که هستم کمک کند تا بخشی از محبت‌های مردم را پاسخ بگویم. فعلا تمام تلاش من و همکارانم در همین زمینه است."

اگر چه ظریف کاندیداتوری خود را در انتخابات تکذیب کرده اما صحنه سیاسی ایران نشان داده خیلی نمی توان به این تکذیب ها اعتماد کرد و وضعیت کاندیداها در هر دو جناح اصولگرا و اصلاح طلب را دقیقه 90 روشن می کند.

به نظر می رسد برآوردهای اصلاح طلبان از کاهش محبوبیت روحانی بعد از ماجرای فیش های حقوقی و عدم تاثیر لازم برجام در وضعیت اقتصادی کشور، آنها را به این نتیجه رسانده که باید گزینه های دیگری را در انتخابات مطرح کنند. طی چند روز گذشته سایت پایش آنلاین، منتسب به یک مرکز مطالعاتی دولتی مدعی شده است: نتایج سه نظرسنجی متفاوت که توسط دو نهاد مختلف، عمدتا نزدیک به اصولگرایان و یک سازمان دولتی در مرداد ماه جاری در سراسر کشور صورت گرفته، نشان می دهد، محبوبیت رئیس جمهور در چند ماه اخیر به‌شدت کاهش داشته و در برابر، احمدی نژاد با فاصله قابل توجهی از روحانی جلو افتاده است.

بر اساس نتایج یکی از این نظرسنجی ها که توسط یک نهاد نزدیک به اصولگرایان با جامعه آماری 15 هزار نفر در شهرها و روستاهای سراسر کشور انجام شده، اگر امروز انتخابات ریاست جمهوری با حضور روحانی و احمدی نژاد برگزار شود 46.7 درصد مردم به آقای احمدی نژاد و 26.2 درصد به روحانی رای خواهند داد.

نتایج یک نظرسنجی دیگر که توسط یک سازمان معتبر نزدیک به اصولگرایان انجام شده، نتایجی تقریبا مشابه داشته است. اما نتایج یک سازمان معتبر دولتی با این دو نظرسنجی اندکی تفاوت داشته با این حال سقف رای روحانی را 32 درصد اعلام کرده است. روز گذشته آقای غلامحسین کرباسچی دبیر کل حزب کارگزاران نیز در اظهاراتی مبهم گمانه‌زنی ها درباره حمایت اصلاح طلبان از کاندیدایی در مقابل روحانی را رد نکرده و گفته است: اصلاح طلبان گزینه های فراوانی دارند که در حد ریاست جمهوری باشد. من به عنوان کسی که در ذهنیت دوستان اصلاح طلب هستم تحلیل هایشان را می دانم و باتوجه به اینکه از توانایی هایشان آگاهی دارم می گویم که از لحاظ توانایی اداره کشور، از نظر تحلیل هایی که به نفع کشور و مسائل سیاسی است و از لحاظ شرایطی که برای چنین سمتی از نظر قانون اساسی لازم است، تعداد قابل توجهی از افراد وجود دارند که این شرایط را دارا هستند. کسانی که در شرایط نرمال و بدون حاشیه بوده و می توانند مورد تایید قرار بگیرند. حتما در آینده از این گزینه ها استفاده خواهد شد.

طرح کاندیداتوری ظریف برای هشدار است

آقای محمد جواد حق شناس فعال سیاسی اصلاح طلب درباره احتمال کاندیداتوری محمد جواد ظریف در انتخابات آینده ریاست جمهوری، گفت: من خیلی این موضوع را جدی نمی دانم. ایده ای توسط برخی فعالان سیاسی مطرح شده تا پیامی را به برخی جریان ها برسانند و این پیام واکنشی به وضعیت حضور آقای روحانی در انتخابات است.  وی افزود: پیام این خبر به جریان مقابل اصلاح طلبان این است که دست ما خالی نیست و اگر تصمیم به برخورد حذفی با آقای روحانی گرفته شود، گزینه هایی وجود دارند که شما را بیشتر نگران می کند.