اسماعیل جلیلی با بیان اینکه باید از تبدیل هیأت‌های مذهبی به تریبونی برای تسویه حساب‌های سیاسی جلوگیری کرد، گفت: شأن مراسم عزاداری اباعبدالله‌الحسین (ع)،‌ تسویه حساب‌های سیاسی نیست و باید در هیأت‌های مذهبی رویکرد فلسفه عاشورا و قیام امام حسین (ع) برای اصلاح جامعه مورد توجه قرار گیرد تا منجر شناخت معرفت از قیام عاشورا در جامعه شود.

وی با تأکید بر اینکه در برخی هیأت‌های مذهبی باید رویکردهای شکلی و نمایشی از جمله انحرافات و خرافات جای خود را به رویکردهای معرفتی و شناختی دهد، خاطرنشان کرد: دست‌اندرکاران و فعالان هیأت‌های مذهبی باید مراقبت‌های لازم را انجام دهند چرا که خرافات و انحرافات نه تنها به فلسفه عاشورا و قیام امام حسین (ع) ارتباطی ندارد حتی با ارزش های دینی مغایرت دارد.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه هیأت‌های مذهبی باید تلاش کنند فلسفه تاریخی عاشورا را تبیین کنند، گفت: در هیأت‌های مذهبی باید پیامدهای ایجاد قیام عاشورا را به نحوی بازگو کنند که در جامعه به لحاظ سیاسی و اجتماعی تأثیرگذار بوده و معرفت دینی و مذهبی ایجاد کند.

وی خاطرنشان کرد: گاهی به دلیل عدم مدیریت صحیح بر فعالیت هیأت‌های مذهبی این مراسم نه تنها به ایجاد معرفت منجر نمی‌شود حتی گاهی اقداماتی صورت می‌گیرد که با فلسفه عزاداری‌ها مغایر است.

جلیلی با بیان اینکه باید به شئونات و دستوراتی که مقام معظم رهبری و مسئولان برای برگزاری مراسم ابا عبدالله‌الحسین مورد تأکید قرار می‌دهند، توجه شود، افزود: هیأت‌ها باید تبدیل به محلی شوند که عزادارن با حضور در آنها درس بگیرند.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه باید مراقبت کنیم رویکردمان در مورد پیام‌های سیاسی و اجتماعی قیام امام حسین (ع) جابجا نشود، اظهار کرد: گاهی شاهدیم برخی هیأت‌ها تریبون‌های عزاداری مذهبی را به محلی برای تسویه حساب سیاسی تبدیل کردند که این نگاه منجر به فاصله گرفتن قشر عظیمی از عزاداران از هیأت‌هایی می‌شود که در آن پایبندی به این ارزش‌ها وجود ندارد.