اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور عصر امروز در همایش تبیین دستاوردهای فرهنگی دولت که در محل کتابخانه ملی برگزار شد، طی سخنانی اظهار داشت: بخش فرهنگی دولت و اجزای مختلف آن باید به طرح و بررسی مسائل پیش رو و ارائه دستاوردهای دولت در این عرصه بپردازند و این امر بسیار ضروری است و باید برای پیشبرد اهداف و برنامه‌ها از ظرفیت تمامی دستگاه‌ها استفاده شود.

وی افزود: اهمیت فرهنگ در جمهوری اسلامی ایران تنها در دولت خلاصه نمی‌شود و در این موضوع همه ما مسئولیت مشترکی داریم چه دستگاه‌های دولتی و چه دستگاه‌های موجود در قوای دیگر، اهمیت فرهنگ در نظام ما به اعتبار و سرشت انقلاب اسلامی تاریخ و تمدن ایران و آرمان‌های امام راحل و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و الزامات توسعه همه جانبه و پایدار کشور برمی گردد.

معاون اول رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه باید در تمامی ابعاد مسائل مربوط به حوزه فرهنگ را به طور جدی پیگیری قرار دهیم، افزود: انقلاب ما در درجه اول انقلاب برای بهبود مسائل فرهنگی و همچنین تغییر تمامی عرصه‌ها بر پایه فرهنگ بوده است.

جهانگیری خاطرنشان کرد: در میان مؤلفه‌های توسعه همه جانبه نقش سرمایه‌های فرهنگی از سایر سرمایه‌ها که به طور مستقیم و غیر مستقیم نقش دارند برجسته‌‌تر است.

وی تأکید کرد: شرط لازم برای استفاده از سرمایه‌‌های اقتصادی و بهره بردن از تمامی این سرمایه‌ها نیازمند توجه به مسائل و ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های فرهنگی و اجتماعی است، استفاده مناسب از قدرت فرهنگی در جامعه نیازمند رویکرد مناسب و هماهنگی در تمامی بخش‌ها است.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت در ابتدای کار خود علی‌رغم اینکه با مشکلات سیاسی، اقتصادی و ... روبه‌رو بود اما از مسائل فرهنگی غافل نبود، افزود: ما هنگامی که در آغاز به کار دولت یازدهم اولویت‌بندی انجام می‌دادیم مسائل بین‌الملل و لغو تحریم‌ها، مسائل اقتصادی و مهار تورم و برگرداندن رونق به اقتصاد جزء مهم‌ترین اولویت‌های دولت بود اما توأما دولت به مسائل آموزش، علوم، فرهنگ و جوانان و گردشگری اهمیت ویژه‌ای قائل بود و نسبت به افزایش توان سرمایه‌ها در این بخش‌ها غفلت نکرده است.

جهانگیری ادامه داد: با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری به خصوص در دیدار اخیری که با ایشان داشته‌ایم ضرورت ارتقای توانمندی فرهنگی دولت، نظام و جامعه را مهم می‌دانیم و با افزایش توانمندی فرهنگ چه در عرصه آفند و چه در عرصه پدافند باید در تمامی دستگاه‌ها دستورالعملی مشخص در دستور کار باشد که چگونه می‌توانیم نسبت به رشد و خلاقیت و شکوفایی در کشور جامه عمل بپوشانیم.

معاون اول رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کاهش شدید قیمت نفت تصریح کرد: شوک نفتی که اخیرا به کشورهای نفتی وارد شد موجب کاهش شدید پول ملی آنها و افزایش تورم شد اما ما از این شوک نفتی به خوبی عبور کردیم و این موفقیت مرهون اعتماد و اطمینان مردم به مسئولان و نظام بود زیرا اگر این اعتماد به نظام و دولت وجود نداشت مانند گذشته مردم به بازار ارز و سکه روی می‌آوردند و مجددا شاهد برخی تلاطم‌ها می‌بودیم اما به حمدالله از این مشکل عبور کردیم.

جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: بی‌دولتی در فرهنگ به سود هیچ کسی نیست، تقویت حس دولت‌داری در عرصه فرهنگ به نفع همه بخش‌ها و دلسوزان جامعه و کشور خواهد بود.

وی ادامه داد: یکی از سیاست‌های مهمی که از ابتدای دولت یازدهم به آن تأکید داشته‌ایم برگشت به محور قانون و قانون‌مداری و مبارزه با فساد بوده است و همچنین بر تقویت حس دولت‌داری تأکید ویژه‌ای داشته‌ایم.

معاون اول رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: باید بپذیریم که قانون به جای سلیقه عمل شود زیرا اگر چنین چیزی اتفاق بیفتد همه از عمل به قانون و مبارزه با افراط سود خواهند برد.

وی در پایان تأکید کرد: دولت هم‌اکنون چند برنامه توسعه با محوریت اقتصاد مقاومتی در حال تهیه دارد و ان‌شاءالله بتوانیم با کارگروه‌هایی که در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی شکل گرفته گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی را در جامعه پررنگ کنیم و بنده نیز از اصحاب فرهنگ می‌خواهم در این زمینه فعال باشند و گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی در دستور کار عرصه فرهنگی کشور قرار بگیرد.