سام سوادکوهی عضو حقوقدانان شورای نگهبان درباره ارائه طرح برخی از نمایندگان مجلس پیرامون حذف مجازات اعدام برای قاچاقچیان موادمخدر اظهارکرد: با توجه به اینکه این امر نیاز به یک مطالعه دقیقی دارد بدون شک آنچه موضع‌گیری ریاست قوه قضاییه براساس آن شکل گرفته است با عنایت به یک مطالعه دقیق است که بنده فکر می‌کنم همین امر در مجلس شورای اسلامی نیز دنبال می‌شود.

وی افزود: نمی‌توان در باب مسائلی همچون قاچاق مواد مخدر که قوانین، قواعد و حکم خاص مربوط به خود را دارند به صورت مطلق مطالبی را مطرح کرد.

عضو حقوقدانان شورای نگهبان تاکید کرد: مسئله قاچاق وقتی که جنبه براندازی پیدا می‌کند و در یک جامعه به صورت گسترده اتفاق می‌افتد و قاچاقچی با سلاح و تجهیزات نظامی در این امر وارد عمل می‌شود بدون شک پیگیری‌ها و مجازات خاص خود را می‌طلبد.

سوادکوهی تصریح کرد: یکسری مسائل در حیطه موضوع قاچاق موادمخدر را نمی‌توان با موضوع یک قاچاقچی مواد مخدر که برای امر معاش خود این کار را ا نجام می‌دهد مقایسه کرد.

وی با بیان اینکه مراحل و مدارجی در موضوع قاچاق موادمخدر وجود دارد افزود: بدون شک برای بررسی این موضوع باید به این موارد اهتمام کرد زیرا حکم محاربه در مواردی صدق می‌کند که نمی‌توان از آنها اجتناب کرد.

عضو حقوقدانان شورای نگهبان تصریح کرد: بنده معتقدم اگر مجلس به موضوع قاچاق مواد مخدر ورود پیدا می‌کند نمی‌تواند مدارج مربوط به این موضوع را از نظر دور نگه دارد و ناچار است که موارد مربوط به این موضوع را رعایت کند و در صورت رعایت آن یکی از مواردی که در غایت این امر مطرح می‌شود بحث محاربین و کسانی است که از حوزه موادمخدر برای اقدامات مخرب استفاده می‌کنند و نمی‌توان از آنها چشم‌پوشی کرد.

سوادکوهی در پایان تاکیدکرد: بنده معتقدم ریاست قوه‌قضاییه بادقت و درایت و از حوزه دقیق در موضوع مجازات قاچاقچیان موادمخدر ورود پیدا کرد‌ه و به این موضوع توجه داشته است.