آیت‌الله محمدحسن اختری در همایش علمی «امام علی(ع) محور وحدت سنی و شیعه» که در مسجد جامع شهر درگهان با حضور مدیرعامل و مسؤولان سازمان منطقه آزاد قشم و امامان جمعه برگزار شد، اظهار داشت: خداوند، امام علی(ع) را نه تنها در دوران زندگی آن حضرت بلکه برای همیشه تاریخ به‌عنوان محور وحدت همه انسان‌ها به‌ویژه امت اسلامی برگزیده است.

وی افزود: وحدت حاکم بر ایران اسلامی به ویژه در مناطقی که شیعه و اهل سنت در کنار هم زندگی می‌کنند، نتیجه ارادت مسلمانان به امام علی(ع) و روش رهبری نظام توسط امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری است که پیوسته بر حفظ وحدت تاکید داشته‌اند.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) گفت: سخنان امام علی(ع) در نهج‌البلاغه برگرفته از قرآن و یکی از مهمترین عوامل وحدت امت اسلامی است و امیرالمومنین(ع) همانند پیامبر اعظم(ص) پیوسته امت اسلامی را از ریختن خون یکدیگر برحذر داشته‌اند.

اختری در ادامه بیان داشت: متاسفانه حاکمان سعودی به‌عنوان عامل دست استکبار جهانی برخلاف نظر قرآن و پیام حضرت محمد(ص)، کشتن شیعیان را جایز می‌دانند و مدام بر آن تاکید می‌کنند.

وی یادآور شد: علی‌رغم هزینه‌های فراوانی که وهابیت برای ایجاد تفرقه بین شیعه و اهل سنت می‌کند، خوشبختانه بسیاری از مسلمانان جهان با اندیشه تفرقه‌افکنانه آنان مخالف هستند و در ایران نیز اهل سنت و شیعیان در یک صف واحد مقابل فتنه وهابیت ایستاده‌اند.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با اعلام اینکه مسلمانان جهان باید از وحدت حاکم بر جامعه اسلامی ایران درس بگیرند، گفت: استکبار جهانی با پول بیت‌المال شماری از کشورهای اسلامی در تلاش است که بین امت اسلامی تفرقه ایجاد کنند و ظهور داعش و دیگر گروه‌های جنایتکار نیز نتیجه این اقدام جنایتکارانه است.

وی با اعلام اینکه ایجاد تفرقه چه از طرف شیعه و چه از طرف اهل سنت مخالف با آن چیزی است که خداوند بر آن تاکید داشته، گفت: بیش از یک میلیارد و 700 میلیون مسلمان در 56 کشور اسلامی زندگی می‌کنند و این جمعیت به شرط چنگ زدن به ریسمان الهی می‌توانند منشاء تحولات عظیم جهانی شوند.

به گفته دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع)، حاکمان عربستان سعودی با رفتارهای غیر اسلامی خود در تلاشند که اسلام عزیز را به‌عنوان دین خشونت معرفی کنند درحالی‌که پیامبر اسلام (ص) و امام علی(ع) منشأ مهربانی و عطوفت و خدمت به انسانیت بوده‌اند.

اختری به جنایات آل سعود در بحرین و یمن اشاره کرد و گفت: رژیم وهابی آل سعود بیش از 5 سال است که با حضور نظامی خود در بحرین این کشور را اشغال کرده و جنایات بی‌شماری را به بار آورده و طی یک سال و نیم گذشته نیز فجیع‌ترین جنایات را در یمن انجام داده است.

وی اظهار امیدواری کرد امت اسلامی به‌ویژه علما، دانشگاهیان و خطبای جمعه با اعتراضات سراسری خود توجه جوامع خاموش بین‌المللی را به جنایات آل سعود جلب کنند و حاکمان سعودی را به عنوان جنایتکار به سزای اعمالشان برسانند.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با اعلام اینکه تاکنون در عربستان یک انتخابات هم برگزار نشده و هیچ احترامی به رای مردم گذاشته نمی‌شود، گفت: در چنین شرایطی حاکمان سعودی با دم زدن از حقوق بشر ادعای دموکراسی می‌کنند و حمایت ایران از مظلومان جهان را دخالت در امور دیگر کشورها قلمداد می‌کنند.

وی ادامه داد: متاسفانه جوامع بین‌المللی نیز با ترس از استکبار جهانی و صهیونیست‌ها چشم خود را بر جنایات بی‌شماری که آل سعود در کشورهای اسلامی به راه‌انداخته، بسته‌اند.

*محبت اهل سنت قشم به اهل بیت عصمت و طهارت(ع)

امام جمعه شهرستان قشم نیز در این همایش از محبت مثال‌زدنی برادران و خواهران اهل سنت قشم به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) به‌عنوان یکی از ویژگی‌های بسیار مهم آنان نام برد.

حجت‌الاسلام رضا جوکار گفت: امروز جهان اسلام بیش از هر زمان دیگری به وحدت نیاز دارد و خوشبختانه انقلاب اسلامی منشأ بیداری امت اسلامی بوده و دوستی و محبت مسلمانان می‌تواند تحولی اساسی در جهان ایجاد نماید.

وی افزود: امت اسلامی اگر در پی پیشرفت، عزت و موفقیت است باید همانند امام علی(ع) از حاکم جامعه اسلامی حمایت کنند و همانند ایران اسلامی به هیچ کشوری اجازه دخالت در امور خود را ندهند.

امام جمعه شهرستان قشم از حرکت وسیع رسانه‌ای دشمنان امت اسلامی به‌عنوان یک اقدام خطرناک برای خدشه‌دار کردن وحدت مسلمانان یاد کرد و اظهار داشت: استکبار جهانی با ایجاد چندین شبکه ماهواره‌ای که همه از یک منبع تغذیه می‌شوند در پی ایجاد تفرقه بین امت اسلامی است.

وی گفت: مسلمانان جهان باید با محور قرار دادن خدای واحد، قرآن و پیامبر در صف واحد علیه اسلام آمریکایی، اسلام وهابیت، اسلام اسرائیلی و اسلام انگلیسی بایستند و وحدت و همدلی را جایگزین نقشه شوم دشمنان کنند.

*امام علی(ع) محبوب همه مسلمانان است

مدیر حوزه علمیه بندر لنگه و امام جمعه اهل سنت روستای طبل جزیره قشم نیز در این همایش گفت: امام علی(ع) به‌عنوان یک شخصیت محبوب، دوست‌داشتنی، الگو و نمونه مورد احترام همه مسلمانان است.

شیخ محمدعلی امینی افزود: پیامبر اعظم(ص) در مناسبت‌های مختلف از امام علی(ع) به‌عنوان یک شخیصیت برجسته، دانشمند فرزانه، شاگرد فداکار و فرمانده دلسوز یاد کرده و این سخنان برای امام علی(ع) بالاترین افتخار است.

وی اعلام کرد: مراتب و درجاتی که برای امام علی(ع) از زبان حضرت محمد(ص) عنوان شده در مورد هیچ یک از یاران پیامبر نیامده است و این نشان از محور وحدت بودن امام علی نزد امت اسلامی دارد.

امام جمعه اهل سنت روستای طبل جزیره قشم گفت: اهل سنت در کنار شخصیتی همانند امام علی(ع) به شخصیت‌های دیگر به‌عنوان یاران پیامبر رحمت(ص) هم احترام می‌گذارند و حضرت امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب نیز بارها بر احترام به همه بزرگان و یاران پیامبر تاکید کرده‌اند.

وی در ادامه به امنیت حاکم بر ایران و نقش وحدت شیعه و سنی اشاره کرد و گفت: امینت و آرامش ایران مرهون رهبری خردمندانه‌ای است که در کشورمان جریان دارد و اطاعت از رهبری را باید در عمل به اثبات برسانیم و این همایش مهم می‌تواند رفتار خوب شیعیان و اهل سنت را تقویت کند.

*مقام و منزلت خاص امام علی(ع) نزد مسلمانان جهان

امام جمعه اهل سنت درگهان نیز در این همایش از امام علی(ع) به‌عنوان شخصیتی نام برد که مقام و منزلت خاصی نزد همه مسلمانان جهان دارد.

شیخ عیسی چهره‌افروز گفت: خداوند نگاه ویژه‌ای به امام علی(ع) داشته و مقام، منزلت و شخصیت والایی به وی عنایت کرده به‌طوری که از وی می‌توان به‌عنوان مظهر ایمان، اخلاص، محبت و برادری یاد کرد.

وی ادامه داد: امام علی(ع) با این همه ویژگی‌ها به‌عنوان یکی از یاران پیامبر(ص) انسان‌ها را از شرک و بت‌پرستی به سوی یکتاپرستی هدایت کرد و این شخصیت محور وحدت امت اسلامی است.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) به درخواست امام جمعه شهرستان قشم و جمعی از علمای اهل سنت این منطقه هم‌زمان با ویژه‌برنامه‌های عید تا عید (قربان تا غدیر) برای شرکت در همایش علمی «امام علی (ع) محور وحدت سنی و شیعه» به این منطقه سفر کرده‌ است.