سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل در همایش «عمارت شیشه‌ای: توسعه امنیت فضای سایبری سازمان» در حضور مدیران ارشد فناوری اطلاعات سازمان‌ها و مؤسسات دولتی، نظامی، دفاعی و امنیتی با اشاره به سرعت فزاینده توسعه فناوری اطلاعات و فضای سایبری، تاکید کرد: اکنون نگاه ما به جنگ در آینده تلفیقی از جنگ نظامی و سایبری است. همین امروز هم اگر جنگی در دنیا روی دهد بدون شک بخشی از آن جنگ سایبری است کمااینکه در حملات روسیه به اوکراین و گرجستان شاهد این پدیده بودیم.

 

سردار جلالی گفت: ما به رویکردهای جدیدی برای دفاع سایبری نیاز داریم چون کارشناسان جهان اکنون بر این اعتقادند که هکرها به‌راحتی از پروتکل‌های امنیتی موجود عبور می‌کنند. ما باید در این راستا ادبیات جدیدی تولید کنیم که پاسخگوی نیازهای کشور ما باشد و برای این کار نباید منتظر آمریکا و یا هیچ کشور پیشرفته‌ای باشیم چراکه بومی‌سازی در بخش امنیتی بیش از 80 درصد الزامی است و نبود آن امنیت و دفاع سایبری را بی‌مفهوم خواهد کرد.

 

همچنین انتظاری عضو شورای عالی فضای مجازی در این همایش اظهار داشت: رمزگذاری، یکی از بخش‌های مهم حوزه فناوری است. در کشورهایی مثل آمریکا به مدیریت اینترنت اهمیت فراوانی می‌دهند تا جایی‌که یکی از مدیران ارشد امنیتی در آمریکا در جایی بیان کرده بود که ما حاضر به مذاکره و تبادل اطلاعات در همه زمینه‌های حوزه اینترنت اعم از نوشتن مقررات امنیتی و مدیریتی هستیم اما در مدیریت اینترنت هرگز کوتاه نمی‌آییم و کسی را در این مورد با خود شریک نمی‌کنیم. اکنون مهم‌ترین بخش حاکمیت اینترنت، امنیت آن است و حاکمیت به امنیت وابستگی دارد.

 

در بخش دیگری از این همایش برنجکوب دانشیار دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: امروز درحالی‌که امنیت وجهه خود را در عرصه دفاعی حفظ کرده عرصه‌های نوظهوری در بخش غیرنظامی شامل امنیت شبکه، امنیت سامانه، امنیت سازمانی، ذخیرسازی اطلاعات و حریم خصوصی نیز یافته است.

 

وی افزود: طی این سال‌ها پروژه‌هایی همچون طراحی، پیاده‌سازی و استقرار مرکز عملیات امنیت در سازمان‌های بزرگ و متوسط که از سال 89 کلید خورد و پس از یک سال به بهره‌برداری رسید و اکنون این محصول بومی در حوزه‌های بانکی، انرژی و مخابراتی کشور فعال است. همچنین مگاپروژه الکترونیکی کردن تعاملات و مراودات متداول با حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری نیز در دست کار است که طی دو یا سه سال آینده خبرهای خوب بیشتری از آن خواهیم شنید و گام مثبت و ارزشمندی در مسیر بومی‌سازی حریم خصوصی  امنیت اطلاعات در کشور خواهد بود.

 

برنجکوب با تاکید بر توانمندی‌های بخش خصوصی اظهار داشت: مسئولان باید دست‌کم امکان فرصت برابر در مقابل محصولات خارجی را برای این بخش فراهم سازند. شأن دولت بالاتر از رقابت با بخش خصوصی است و باید در جایگاه خود به خدمت‌رسانی و ایفای نقش در جامعه بپردازد.