مهدی محمدی کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی پیرامون انتقادات شدید دیشب سخنگوی وزارت خارجه روسیه به آمریکا که گفته بود "ما به این جمعبندی واقعا وحشتناک برای جهان رسیدیم که کاخ سفید در حال دفاع از داعش است" اظهار کرد: واضح است که بعد از آتش بس برقرار شده در سوریه، هم جبهه النصره و هم داعش تحت فشار شدیدی قرار گرفتند و قاعدتا اکنون حامیان منطقه ای آنها یعنی ترکیه، قطر و سعودی، در حال فشار آوردن به آمریکا هستند که چرا از موضع ضعف برای آتش بس با روسیه توافق کرده و پذیرفته که داعش و جبهه النصره در این توافق جای بگیرند.

وی با بیان اینکه هرچه تروریست ها در سوریه تحت فشار بیشتری قرار بگیرند قاعدتا آمریکایی ها برای مداخله مستقیم در حمایت از تروریست ها تلاش بیشتری خواهند کرد تاکید کرد: این امر از آن جهت که پیوندهای پنهان آمریکا و تروریستها را بیش از پیش آشکار می کند بسیار با اهمیت است.

محمدی با بیان اینکه در شرایط فعلی به نظر می رسد که میان وزارت خارجه آمریکا و پنتاگون اختلاف نظرهای جدی وجود دارد تصریح کرد: توافقاتی را که وزارت خارجه آمریکا از موضع سیاسی انجام می دهد، پنتاگون به عنوان نیروی عمل کننده در صحنه سوریه که حمایت از تروریسم را بر عهده دارد، به رسمیت نمی شناسد.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: دوگانگی در رفتار پنتاگون و وزارت خارجه آمریکا که خود را در تنش های لفظی میان اشتون کارتر و جان کری نشان داده یکی از عوامل اصلی وضعیت فعلی سوریه است.

وی در ادامه افزود: از طرف دیگر این احتمال وجود دارد که یک تقسیم کار پنهانی در آمریکا در خصوص مساله سوریه وجود داشته باشد که در آن تقسیم کار، وزارت خارجه نقش پلیس خوب و پنتاگون نقش پلیس بد را ایفا می کند.

محمدی در پایان با بیان اینکه آتش بس وضع شده در سوریه در مجموع نگران کننده به نظر نمی رسد خاطرنشان کرد: چه به مفاد آتش بسی که در سوریه برقرار شده توجه بشود و چه توجه نشود، این آتش بس در نهایت به ضرر آمریکا و گروهک های تروریستی تمام خواهد شد.