به گزارش پارس به نقل از فارس، نشست موسوم به « گروه دوستان سوریه» یا در واقع « دشمنان سوریه» دیروز شنبه در شهر « استانبول» ترکیه با حضور شماری از وزرای خارجه کشورهای بزرگ درحالی برگزار شد که از فضای حاکم بر نشست اینگونه برداشت می شد که کشورهای شرکت کننده درصدد « افزایش حمایت های خود از معارضان مسلحی» هستند که با نظام سوریه مبارزه می کنند و بی تردید اعلام واشنگتن به افزایش « کمک های نظامی غیر کشنده» ! در شکل گیری چنین فضایی نقش بسیار مهمی داشت.

در این بین همانگونه که انتظار می رفت، کمیته موسوم به « ائتلاف معارضان سوریه» از کشورهای حامی اش خواستار افزایش کمک های مستقیم و تاثیرگذار نظامی به گروه های معارض مسلح شد.

ائتلاف معارضان سوریه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که نشست سوریه افزایش کمک های ارائه شده به مردم سوریه و نحوه دفاع از خود و تسریع در سرنگونی نظام در سوریه را بررسی می کند.

هیئت معارضان سوریه شرکت کننده در نشست استانبول را « احمد معاذ الخطیب» ، رئیس مستعفی ائتلاف معارضان، « غسان هیتو» ، نخست وزیر دولت موقت معارضان، « جرج صبرا» ، « ریاض سیف» ، « سهیر الاتاسی» ، نمایندگان معاذ الخطیب، « مصطفی الصباغ» ، دبیرکل ائتلاف و « سلیم ادریس» ، رئیس شورای نظامی موسوم به ستاد مشترک گروه تروریستی « ارتش آزاد سوریه» تشکیل می دادند.

همچنین این بیانیه اعلام کرد که وزرای خارجه ۱۱ کشور جهان از مجموعه گروه دوستان سوریه در این نشست شرکت کردند که در راس این وزرای خارجه باید از وزرای خارجه آمریکا، فرانسه، انگلیس، آلمان، ایتالیا، ترکیه، عربستان سعودی و قطر یاد کرد.

کمک ۲۵۰ میلیون دلاری آمریکا

این درحالی است که یکی از مسئولان وزارت خارجه آمریکا که به همراه « جان کری» ، وزیر خارجه آمریکا در این نشست شرکت کرده بود، اعلام کرد که واشنگتن در اندیشه افزایش کمک های غیر کشنده خود به گروه های میانه رو معارضان است که بالطبع مد نظر وی گروه های عدم وابسته به القاعده می باشد.

این دیپلمات آمریکایی در ادامه درباره این کمک ها توضیح داده بود که ارزش و مشروح این کمک ها هنوز مشخص نشده و واشنگتن با رایزنی با معارضان نیازهای آنها را مشخص و براساس آن کمک ها را تنظیم می کند.

اما بنابر آنچه در رسانه های آمریکایی ذکر شده بود، این کمک ها جلیقه های ضد گلوله و زره پوش و عینک های دید در شب را شامل خواهد شد.

این درحالی است که به نظر می رسد، تنها عاملی که موجب شده تا آمریکا و کشورهای غربی در ارائه کمک های نظامی به گروه های معارض مسلح سوری تردید داشته باشند، بیم آنها از افتادن این سلاح ها به دست گروه های جهادی تکفیری وابسته به القاعده است.

این موضوعی است که جان کری در سخنان خود در برابر مجلس سنای آمریکا به آن اشاره کرده و گفته بود که ما تلاش می کنیم، با احتیاط کامل این سلاح ها در اختیار گروه های معارض مسلح سوری قرار دهیم تا به دست گروه های تندرو [وابسته به القاعده] نیافتد.

اما کری پس از دیدار روز گذشته خود با سران معارضان سوری در استانبول با انتشار بیانیه ای از تصمیم جدید دولت آمریکا مبنی بر ادامه حمایت از گروه های معارض مسلح سوری خبر داد.

وی همچنین تصریح کرد که ادامه ارسال تجهیزات برای گروه های معارض مسلح سوری از طریق فرماندهان ارشد نظامی هدایت کننده این گروه ها انجام خواهد شد.

کری اعلام کرد که آمریکا کمک های غیرکشنده به نیروهای مخالف در سوریه را دو برابر می کند و به ۲۵۰ میلیون دلار افزایش می دهد.

وزیر خارجه آمریکا بعد از دیدار با مخالفان سوریه و ۱۱ تن از حامیان خارجی اصلی و مهم این گروه های مسلح در نشست به اصطلاح « دوستان سوریه» ، در استانبول گفت که آمریکا کمک های غیرکشنده ۱۲۳ میلیون دلاری دیگر در اختیار گروه های مسلح سوریه قرار خواهد داد که در مجموع کمک های آمریکا به مخالفان سوریه را به ۲۵۰ میلیون دلار افزایش می دهد.

کری از حامیان خارجی این گروه های مخالف سوریه درخواست کرد که کمک ها به گروه های مسلح را افزایش دهند تا در نهایت مجموع کمک های بین المللی به این گروه ها به یک میلیارد دلار برسد.

اعتراض ائتلاف معارضان به روسیه

ساعاتی پیش از برگزاری نشست نیز ائتلاف معارضان سوریه از اظهارات « سرگئی لاوروف» ، وزیر خارجه روسیه انتقاد کرد که گفته بود: « گروه موسوم به کشورهای دوست سوریه نقشی منفی را در بحران سوریه بازی می کنند که بیش از دو سال است، در این کشور جریان دارد و بیش از ۷۰ هزار نفر را به کام مرگ فرستاده است» .

ائتلاف معارضان سوریه در برابر این اظهارات وزیر خارجه روسیه گفته بود که موضع روسیه در برابر بحران سوریه، موضعی در تعارض و تناقض با ارزش های مساوات و برابری و حقوق بشر و آزادی و عدالت است.

فرصت یک ماهه هیتو و چالش های پیشرو

همچنین این نشست درباره هیتو تصمیم گرفت که فرصتی یک ماهه به نخست وزیر دولت موقت معارضان سوری دهد تا با تشکیل کابینه خود اداره مناطقی که در کنترل گروه های معارض سوری است، را به دست گیرد.

این درحالی است که هیتو برای تشکیل چنین کابینه ای چه در داخل ائتلاف و چه در میان گروه های معارض مسلح با مشکلات و موانع مهمی مواجه است که یکی از مهمترین آنها رد وی توسط گروه تروریستی « ارتش آزاد سوریه» است.

آلمان و تاکید بر حفظ فاصله از القاعده

از سوی دیگر « گیدو وستروله» ، وزیر خارجه آلمان به معارضان سوری درباره حفظ فاصله خود از گروه های تروریستی و همچنین گروه های وابسته به القاعده هشدار داد.

ترک ها و در خواست افزایش فشار

و سرانجام اینکه ترک ها که برگزار کننده این نشست بودند، همچنان بر افزایش فشارها بر نظام سوریه تاکید می کنند.

هیگ: تسهیل انتقال سلاح به گروه های تروریستی

اما « ویلیام هیگ» ، وزیر خارجه انگلیس در حاشیه نشست « دوستان سوریه» در استانبول در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه « اتحادیه اروپا قصد دارد تا درباره آسان کردن انتقال سلاح به معارضان سوری در هفته های آینده رایزنی می کند» ، گفت: « این گفت وگوها را در ۶ هفته آینده پیگیری خواهیم کرد و لندن و پاریس تاکید دارند که تحریم ها لغو یا اصلاح شوند» .

هیگ همچنین گفت: « مخالفان هم اکنون رویکرد روشنی در این نشست مبنی بر پیگیری راهکاری دموکراتیک در حل بحران سوریه و محکومیت افراط گرایی در پیش گرفته اند» .

مجموعه به اصطلاح « دوستان سوریه» که کشورهای عربی و غربی مخالف با حکومت « بشار اسد» رئیس جمهور سوریه را شامل می شود روز گذشته به همراه « جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا در استانبول گرد هم آمدند تا درباره تحولات سوریه رایزنی کنند.