مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه، صلاح الدین ربانی وزیر امورخارجه افغانستان که در حال دیدار رسمی از کشورمان است بعد از ظهر دوشنبه با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه دیدار و گفت و گو کرد. 

این سفر که در راستای تقویت و توسعه مناسبات فیمابین دو کشور دوست و همسایه انجام می شود، زمینه ساز رایزنی های هر چه بیشتر تهران و کابل در گسترش همه جانبه روابط خواهد بود. 

محمدجواد ظریف در این دیدار با ابراز خیر مقدم به همتای افغانستانی خود اظهار داشت: کشور افغانستان برای جمهوری اسلامی ایران از اهمیت بسزا و ویژه ای برخوردار است و همانطور که بارها در ملاقات با تمامی مقامات افغانستانی اعلام کرده ام، پیشرفت، ثبات و امنیت شما را ما نیز پیشرفت، ثبات و امنیت خود می دانیم. 

وی همچنین تاکید کرد: البته موضوع امنیت برای هر دو کشور ما از اهمیت خاصی برخوردار است و لازم است طرفین همواره به رایزنی های مستمر خود در این خصوص ادامه دهند. 

تشکر وزیر خارجه افغانستان از مقام معظم رهبری در خصوص صدور مجوز تحصیل کودکان افغانی در جمهوری اسلامی ایران 

صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه افغانستان نیز با تشکر از مهمان نوازی طرف ایرانی و با اشاره به سفرهای متعدد مقامات افغانستانی به جمهوری اسلامی ایران گفت: این دیدارها بیانگر اهمیتی است که جمهوری اسلامی ایران برای دولت و ملت افغانستان دارد. 

وزیر امورخارجه افغانستان در ادامه از مقام معظم رهبری در خصوص صدور مجوز تحصیل کودکان افغانی در جمهوری اسلامی ایران تشکر و قدردانی کرد. وی همچنین بر اهمیت بندر چابهار برای توسعه افغانستان تاکید کرد و گفت: این بندر قادر خواهد بود نقش بسزایی در توسعه و آبادانی افغانستان ایفاء نماید. 

همچنین طرفین در خصوص تشکیل کمیته آب، لزوم صدور پاسپورت الکترونیکی برای افغانستانی ها، تعرفه کمرگی، قانونمند کردن حضور مهاجرین افغانستانی در ایران، تخفیف مجازات و تبادل زندانی ها،مبارزه با جعل اسناد کنسولی، موضوع ترانزیت و مشارکت و همکاری دو کشور در اجلاس های منطقه ای و بین المللی رایزنی و تبادل نظر کردند.