به گزارش پارس ؛ فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، اواخر روز چهارشنبه به وقت محلی، انفجار مهیبی در کارخانه کود شیمیایی « تگزاس» به وقوع پیوست که به دنبال آن بخارهای سمی در هوا پراکنده شد.

تخمین های اولیه حاکی از کشته شدن ۷۵ نفر بود اما پلیس تگزاس تنها مرگ ۱۴ نفر را در این انفجارها تأیید کرد.

تحقیقات درباره علت این انفجار همچنان ادامه دارد اما نشانه هایی مبنی بر وجود توطئه در ایجاد آتش سوزی و انفجار پس از آن، وجود ندارد.

شدت انفجار به اندازه ای بود که صدای آن تا مسیر بسیار زیادی از کارخانه شنیده می شد و ساختمان های اطراف نیز متحمل خسارات شدیدی شدند.

پراکنده شدن بخارهای سمی در فضا منجر شد تا هشدار عمومی و وضعیت فوق العاده اعلام شود. مقامات تگزاس، تعداد کشته شدگان را ۱۴ نفر و زخمی های این حادثه را ۲۰۰ نفر اعلام کرد.

بر اساس این گزارش، ۵ آتش نشان و همچنین ۴ نفر از کارکنان امداد و همچنین یک آتش نشان بازنشسته که به تیم امداد کمک می کرد در میان قربانیان این حادثه دیده می شوند.

انفجار به اندازه ای مهیب بود که به بروز زمین لرزه ای ۲.۱ ریشتری منجر شد و خرابی های زیادی از جمله به تخریب خانه های بسیار زیادی از جمله یک مجتمع آپارتمانی ۵۰ واحدی، تخریب کامل ۵۰ خانه و همچنین یک خانه سالمندان و چندین مدرسه منجر شد، چندین خانه نیز متحمل خسارات جزئی شدند.

آوارهای ناشی از ۱۷۵ خانه و ساختمانی که به شدت متحمل آسیب شده بودند، مورد تفتیش مأموران امداد قرار گرفت تا افرادی که احتمالاً در آوارها به دام افتاده بودند، نجات پیدا کنند.

انفجار تگزاس، یکی از چند سری انفجارها و رخدادهایی بود که در هفته گذشته به وقوع پیوست و با بمب گذاری های ماراتن « بوستون» آغاز شد و با کشف نامه های سمی ارسال شده به « باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا و یکی دیگر از سناتورهای جمهوری خواه این کشور ادامه پیدا کرد.

اوباما روز جمعه طی اعلام وضعیت فوق العاده به سازمان مدیریت بحران دولت فدرال دستور داد تمامی منابع لازم را برای کمک به مقامات تگزاس برای رویارویی با رخدادهای پس از انفجار، آماده کنند.

وی در سخنرانی خود در کاخ سفید درباره انفجار تگزاس گفت: من می خواهم آنها متوجه شوند که به فراموشی سپرده نشدند. در کل، این یک هفته سخت بوده است.