حجت‌الاسلام والمسلمین احد آزادی‌خواه سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: در لایحه برنامه ششم به نظر می‌رسد که دریچه‌هایی باز است و مسیر نفوذ دشمن را باز گذاشته و باید با دقت تمام ماده‌های این لایحه مورد بررسی جدی در کمیسیون‌های مربوطه  قرار بگیرد.

وی افزود: پروژه‌هایی در کشور در حال اقدام است که کاملاً نشان دهنده نفوذ دشمن در عرصه‌ها است. به‌عنوان مثال بحث «عدالت جنسیتی» پروژه‌ای بود که برخی عناصر معلوم‌الحال سالهای قبل در میتینگ‌های که در پارکها انجام شده بود این واژه را پیشنهاد دادند و الان این واژه را در بند 31 لایحه می‌بینیم.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی خانه ملت، افزود: درلایحه برنامه ششم توسعه، این کمیسیون ارزشهای اسلامی و باورهای انقلابی را به دور از هر جریانی مد نظر دارد و اولویت اول می‌داند.

وی با بیان اینکه باتوجه به نیازهای مردم و جامعه کلیه بندهای لایحه مورد بررسی قرار گرفته است، گفت: نسبت به ماده 23 اصلاحاتی انجام شده و حتماً در جلسه بعدی کمیسیون این اصلاحات مصوب خواهد شد.

بازخوانی ماده 23 لایحه برنامه ششم توسعه

* وزارت فرهنگ و ارشاد را مکلف کرده است که نسبت به تسهیلات فرایندهای صدور مجوز و بازنگری و کاهش ضوابط و مقررات حدود کننده تولد و نشر آثار فرهنگی و هنری اقدام نماید. قوه قضائیه و نیروی انتظامی ملکفند امنیت لازم را برای تولید و نشرآثار و اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری دارای مجوز فراهم نماید و نسبت به جبران خسارات وارده ناشی از ممانعت، تحریک و یا اخلال در تولید و نشر این اثار اقدام کنند.

*وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان صدا وسیما و سایر دستگاه‌های ذیربط مکلفند فهرست صدور مجوزها و تصدیهای فرهنگی و هنری قابل واگذاری به بخش خصوصی و تعاونی و سازمانهای مردم نهاد را که تا پایان سال اول تعیین می‌شود در طول سالهای برنامه ششم توسعه واگذار نمایند.

*سهم و نحوه پرداخت حق پخش تلویزیونی مسابقات ورزشی، طبق آئین نامه‌ای که توسط سازمان وزارت ورزش و جوانان تهیه و تا پایان سال اول برنامه به تصویب هیئت وزیران می‌رسد تعیین می‌شود.

3 موضوع مطرح شده در این ماده را می‌توان در پایین ترین لایه‌های فهرست چالشهای فرهنگی عنوان نمود و متأسفانه به هیچ یک از بحرانهای جدی فرهنگی کشور در این برنامه اشاره‌ای نشده‌است. بحران رو به تزاید گسست خانواده در کشور و به خصوص در کلانشهرها، روند نامناسب حرکت نهادهای تربیتی و فرهنگی در امر پرورش کودکان و نوجوانان، عدم تناسب ساختارهای اداره کننده کشور با متغیرهای موجود در سبک زندگی اسلامی، فقط بخش اندکی از عدم توازنهای فرهنگی مورد غفلت در لایحه برنامه ششم توسعه کشور است.