وب‌سایت نیوزویک در مطلبی نوشت: تنش‌ها میان ایران و عربستان، به خاورمیانه در قرن بیست و یکم شکل می‌دهد. علاوه بر این، به تازگی رقابت‌ها میان این دو کشور نیز تشدید شده است.

 

ریاض ایرانِ شیعه را دشمن بزرگ خود می‌خواند. ایران نیز به لطف حصول توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها علیه این کشور، بیش از پیش در حال قدرتمند شدن است. اکنون عربستان و ایران یکدیگر را در زمینه‌های مختلف به چالش می‌کشند.

 

نویسنده این مطلب چالش‌های ایران و عربستان برای یکدیگر را وقوع جنگ نیابتی میان این دو کشور می‌داند. یکی از این جنگ‌ها در یمن صورت گرفته است. در سال گذشته میلادی، عربستان سعودی برای مقابله با حوثی‌هایی که در یمن قصد داشتند کنترل دولت این کشور را به دست گیرند، در یمن اعلان جنگ کرد. در حملات هوایی ائتلاف سعودی‌ها – که آمریکا نیز از آن حمایت می‌کند -- هزاران غیرنظامی کشته شده اند.

 

در ادامه این مطلب آمده است: جنگ نیابتی دیگری میان ایران و عربستان در سوریه شکل گرفته است. تهران از بشار اسد – رئیس جمهور سوریه – پشتیبانی می‌کند. حال، پس از انتشار خبر برخواستن جنگنده‌های روس از یک پایگاه هوایی در ایران، مشخص شده است تهران با مسکو نیز متحد شده است.

 

طی سال گذشته، حضور ایران و روسیه در جنگ سوریه، به بشار اسد قدرت بیشتری بخشید. این در حالی است که عربستان سعودی به ارسال اسلحه برای گروه‌های مخالف دولت اسد ادامه می‌دهد. مقامات سعودی همچنین اعلام کرده اند در صورتی که آمریکا از اقدام گسترده‌تری برای حذف اسد حمایت کند، نیروهای زمینی خود را نیز وارد این کشور خواهند کرد.

 

افزایش تنش‌ها در سوریه، با تشدید مشکلات در روابط واشینگتن و ریاض همزمان شده است. سعودی‌ها مدعی هستند باراک اوباما – رئیس جمهور آمریکا – با حصول توافق هسته‌ای ایران، کشورهای حاشیه خلیج فارس و همچنین تمام منطقه را با خطر روبرو کرده است. ملک سلمان معتقد است آمریکا به دلیل نگرانی از حاصل نشدن توافق هسته‌ای ایران، و همچنین نگرانی درباره آینده این توافق، به توصیه‌های سعودی‌ها عمل نکرد. یکی از افسران اطلاعاتی منطقه‌ای در این‌باره گفت: "سلمان دیگر نیازی به اوباما ندارد. سلمان می‌خواهد هرچه سریع‌تر دولت اوباما به کار خود پایان دهد."

 

اوباما اظهار امیدواری کرده است ایران و عربستان در خلیج فارس به تعادل دست یابند. از نگاه سعودی‌ها، عقب‌نشینی آمریکا از منطقه به برقراری این تعادل کمکی نکرده است و تنها به ایران قدرت فزاینده‌ای داده است. این افسر اطلاعاتی گفت: "سلمان می‌خواهد اطمینان حاصل کند ایران هرگز به قدرت نخواهد رسید."

 

این جنگ قدرت در بازار نفت نیز دیده می‌شود. عربستان از سلاح اقتصادی خود – نفت – استفاده می‌کند. به این ترتیب، ریاض می‌خواهد تا هر سطحی که می‌تواند جلوی دسترسی ایران به منابع مالی را بگیرد. علی‌رغم اشباع بازار نفتی و سقوط بهای طلای سیاه، عربستان حاضر نمی‌شود تولیدات خود را کاهش دهد.

 

نگارنده این مطلب همچنین افزود: تهران می‌تواند رژیم ریاض را تضعیف کند. با اینکه احتمال جنگ مستقیم این دو کشور بسیار اندک است، ناآرامی‌ها در جنگ‌های نیابتی روز به روز افزایش می‌یابند. اردن نیز به دلیل نزدیکی به جنگ سوریه، از کاهش تنش‌ها میان ایران و عربستان استقبال خواهد کرد.

 

اما یکی از منابع اطلاعاتی غربی معتقد است: "آن‌چه اردن می‌خواهد با آن‌چه در حقیقت حاصل خواهد شد تفاوت بسیاری خواهد داشت. جنگ سرد در خاورمیانه پیش از آن‌که فروکش کند، زبانه خواهد کشید."