وب‌سایت "واشینگتن فری بیکن" در مطلبی نوشت: یکی از اعضای کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا، تحقیق و تفحص درباره توافق هسته‌ای ایران و نقش دولت آمریکا در ارائه دادن اطلاعات نادرست درباره آن را درخواست کرد.

 

این تحقیقات، بخشی از اقدامات نمایندگان مجلس آمریکا به منظور پی بردن به صحت اتهامی است که به کاخ سفید زده شده است. این نمایندگان معتقدند سال گذشته، هنگامی که ایران و 1+5 به توافق هسته‌ای دست یافتند، کاخ سفید برنامه‌ای ترتیب داد تا رسانه‌ها با تمجید از برجام، طرفداران آن را در میان مردم آمریکا افزایش دهند.

 

این تحقیق – که از جانب مارک پمپئو درخواست شده است -- بر "جو کرینکیون" – رئیس بنیاد پلاشرز – تمرکز می‌کند. گفته می‌شود جو کرینکیون یکی از افراد کلیدی در دستیابی به توافق هسته‌ای ایران بوده است.

 

به ادعای نویسنده این مطلب، کرینکیون در سال‌هایی که مذاکرات ایران و 1+5 در جریان بوده است بیش از 30 مرتبه به کاخ سفید مراجعه کرده است. پمپئو اعلام کرده است به همین دلیل وی درخواست تحقیق درباره وی را مطرح کرد. وی همچنین ادعا می‌کند مدارکی در دست دارد که کرینکیون را در تلاش برای جهت‌دار کردن گزارش‌ها درباره توافق هسته‌ای ایران نشان می‌دهد.

 

در این مطلب همچنین ادعا شده است: اطلاعات جدید به دست آمده نشان می‌دهد کرینکیون روابط خود با دولت آمریکا را ناچیز جلوه داده است تا به این صورت خود را ناظری بی‌طرف نشان دهد. وی در مصاحبه‌های متعددی از حصول توافق هسته‌ای ایران دفاع کرده است. او همچنین خود را یکی از منابع خبری برای روزنامه‌نگارانی که درباره سیاست‌های دیپلماتیک دولت آمریکا پرسش‌هایی مطرح می‌کردند، معرفی کرده بود.

 

پمپئو در نامه‌ای به کرینکیون نوشت: "پس از اینکه باراک اوباما سازمان شما – بنیاد پلاشرز – را به عنوان یکی از نهادهای جایگزین دولت آمریکا در مذاکرات اتمی ایران معرفی کرد، توجه رسانه‌ها به شما جلب شد. حال، اعطای کمک‌های 700 هزار دلاری از جانب شما به رادیوی عمومی ملی (NPR) – رادیوی دولتی آمریکا – نگرانی‌هایی درباره جانبداری و به خطر افتادن اخلاق روزنامه‌نگاری را ایجاد کرد."

 

وی در ادامه این نامه نوشت: "همچنین، رفتارهای شما به عنوان رئیس این بنیاد، طی مذاکرات هسته‌ای ایران پرسش‌های بسیاری مطرح کرده است. پس از اینکه کمک‌های پلاشرز به رادیو ملی آمریکا افشا شد، مشخص شد نه سازمان شما و نه این رادیو، از این کمک‌های نقدی سخنی به میان نیاورده بودند."

 

این در حالی است که کرینکیون بارها چنین اتهاماتی را تکذیب کرده است. وی همچنین منتقدان توافق هسته‌ای ایران را افرادی می‌داند که از اعلام جنگ با ایران حمایت می‌کنند.